Funkar startmotorn då motorn går?

Svensson82

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2012
Ort
.
Hoj
Suzuki GSX-R 750, K4
Som rubriken lyder. Har funderat på detta ett tag men har aldrig vågat prova :gnissla
Någon som är modigare än mig som har testat (eller har gjort det av misstag)? Vad händer, slaktas startmotorn direkt eller drar inte ens solenoiden?

//Nyfiken och snål:confused:
 
Last edited:
Jodå, den funkar, men man ska nog inte sitta och nöta med startmotorn medans hojen går ändå, kan inte tänka mig att det är någon bra idé. ;)
 
Den på japanska motorcyklar vanligaste lösningen, är en sk startmotorkoppling. Den fungerar som ett frihjul. På en sådan cykel är det relativt ofarligt om man skulle trycka på startknappen när motorn går. Det som då händer är att startmotorvarvtalet ej upphinner vevaxelvarvtalet, varför startmotorkopplingen fortfarande går som frihjul. Dock kommer ju startmotor att vara vara obelastad och därför kunna nå ett högre varvtal än vad som kan vara hälsosamt i längden.

På tex HD och iaf äldre BMW-boxers så har man startkrans och ett startmotordrev som slår ut och kuggar in i startkransen, här är det lika riskabelt att trycka på starten när motorn går som på en bil, dvs endera blir det rassel pga att startmotordrevet inte går i ingrepp, eller så blir det ingrepp och startmotors växel och drivända kan drivas till övervarv.
 
Last edited:
Som ovan så händer inget alls.

Dom som kör vinter skall dock hålla startknappen insmord och kärvfri.

Har bränt kol och slitbanor när den fastnat i intryckt läge sen kört en halvtimma , motsvara väl slitaget av en mc som rullat 9995 varv runt jorden där startmotorn använts normlat:crash
 
Jörgen Karlsson skrev
eller så blir det ingrepp och startmotors växel och drivända kan drivas till övervarv
Rent praktiskt innebär det här att på ca 1,5mil motorväg med bilmotorns svänghjul drivande startmotorn att det lilla kugghjulet på startmotorn "slets" ut. Det fanns inga tänder kvar på det. Vilket märktes rent praktiskt nästa morgon genom att man hörde hur startmotorn surrade. :confused: Men inget mer hände. :confused: :confused:
Vad som hänt var att startmotormekanismen hängt sig så startmotorn inte gick tillbaka efter starten. :huvet
PS Bilen lät inte normalt efter starten och under de 1,5milen motorväg. Det var nått konstigt ljud. :va Men annars inga problem. :) DS
 
Ja om man ska vara riktigt noggrann så sitter det oftast en koppling av frihjulsmodell även i växelhuset på en startmotor av bil-/HD-typ. Det är för att förhindra en våldsam sprängning av elmotorn. Men jag ville inte förvirra beskrivningen med att nämna det. Det viktiga är att förstå att det på elstart av kuggkranstyp, lätt blir medeltid om man engagerar startmotorn när motorn går. På motorer som har startmotor av frihjulstyp (som på tex de flesta japs, duccar mfl), så är det däremot ofta mindre kostnadsdrivande om misstag sker med startmotorn.

Så i ditt fall var det den i startmotor inbyggda kopplingen som räddade själva motordelen från att sprängas.

Dessa startmotorkopplingar av frihjulstyp brukar vara av typen rullkoppling, ducati kör en liknande variant med backar (sprag clutch).

Bild rullkoppling
http://adcats.et.byu.edu/ADCATS/Example_Problems/ProE_Modeler/4Clutch/4Clutch1.GIF

Jörgen Karlsson skrev
Rent praktiskt innebär det här att på ca 1,5mil motorväg med bilmotorns svänghjul drivande startmotorn att det lilla kugghjulet på startmotorn "slets" ut. Det fanns inga tänder kvar på det. Vilket märktes rent praktiskt nästa morgon genom att man hörde hur startmotorn surrade. :confused: Men inget mer hände. :confused: :confused:
Vad som hänt var att startmotormekanismen hängt sig så startmotorn inte gick tillbaka efter starten. :huvet
PS Bilen lät inte normalt efter starten och under de 1,5milen motorväg. Det var nått konstigt ljud. :va Men annars inga problem. :) DS
 
Last edited:
Tack för svaren! Då har jag lärt mig något idag också och min nyfikenhet har stillats!:tummenupp
 
Om jag trycker på startknappen när motorn är igång så byter jag mellan bränslemapparna :cool:
 
Jag drabbades av en rasad solenoid på min ökenracer så startmotorn gick konstant. Upptäckte det vid ett depåstopp att cykeln vägrade stanna så fick panikmecka av ena polen på relät med tuggande startmotor....:banana
 
Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Back
Top