Funkar SSD med mitt moderkort?

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag har moderkortet nedan och funderar på om jag kan uppgradera till en SSD för att få en lite rappare dator. Well, kan jag? :näsblod

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=351717

5d356fcc-3084-4731-9ca9-8fc9a9830c3d.jpg
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
En SSD-disk fungerar precis som vilken SATA-disk som helst, ocheftersom du har SATA på ditt moderkort så ska det fungera ja.
Kan rekomendera intels 320-serie, mycket bra diskar, kanske inte billigast, men riktigt snabba och hållbara.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Yes, tänk bara på att du har SATA300 så du behöver inte köpa snabbaste snabbaste som förmodligen kör SATA600
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Gott. Verkar dock som alla "Mest sålda" på Webhallen är av senare modellen.

Förmodligen, den är ju snabbare... men alla känner inte till att det krävs ett kontrollerkort/moderkort som klarar farten för att få ut det också.
Men det blir ju inte sämre med en SATA600, den funkar även i lägre hastigheter...
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Förmodligen, den är ju snabbare... men alla känner inte till att det krävs ett kontrollerkort/moderkort som klarar farten för att få ut det också.
Men det blir ju inte sämre med en SATA600, den funkar även i lägre hastigheter...
Man ska ju generellt sett tänka till lite och inte lyssna på säljare, dom vill ju alltid sälja på en dom snabbaste (=dyraste) prylarna, sen att det är meningslöst övervåld och bortkastade pengar bryr sig ju inte dom i :huvet
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Man ska ju generellt sett tänka till lite och inte lyssna på säljare, dom vill ju alltid sälja på en dom snabbaste (=dyraste) prylarna, sen att det är meningslöst övervåld och bortkastade pengar bryr sig ju inte dom i :huvet

Precis.
MEN, samtidigt så kan du med en SATA600 SSD byta moderkort senare och då få en bump i fart... den är trots allt bakåtkompatibel så man är väl mer uppgraderingsredo på det viset. ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Precis.
MEN, samtidigt så kan du med en SATA600 SSD byta moderkort senare och då få en bump i fart... den är trots allt bakåtkompatibel så man är väl mer uppgraderingsredo på det viset. ;)
Jo, tänker man uppgradera lite då och då, så visst, men annars kvittar det ju oftast.

Jag var på Dustin Expo förra helgen, och en säljare skulle lura på mig en wifi-disk till min iPad, trots att jag uttryckligen, gång på gång, sa att jag INTE kollar på film, jag surfar med den, och skulle möjligen köpa en CF-läsare för att kunna kolla på bilder från kameran. Men han fortsatte nöta om sin jävla disk, som jag bara måste ha när jag kollar på film. Jag gjorde nått tafatt försök att förklara att jag som sagt inte kollar film, utan möjligen vill ha en CF-läsare, men han bara nötte på om sin hårddisk som jag var tvungen att ha. Jag gick mitt i en mening... :huvet
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Jo, tänker man uppgradera lite då och då, så visst, men annars kvittar det ju oftast.

Jag var på Dustin Expo förra helgen, och en säljare skulle lura på mig en wifi-disk till min iPad, trots att jag uttryckligen, gång på gång, sa att jag INTE kollar på film, jag surfar med den, och skulle möjligen köpa en CF-läsare för att kunna kolla på bilder från kameran. Men han fortsatte nöta om sin jävla disk, som jag bara måste ha när jag kollar på film. Jag gjorde nått tafatt försök att förklara att jag som sagt inte kollar film, utan möjligen vill ha en CF-läsare, men han bara nötte på om sin hårddisk som jag var tvungen att ha. Jag gick mitt i en mening... :huvet

Därför jag aldrig går på den där "mässan" då jag inte anser att det är en mässa med en massa nya saker utan snarare bara ett sätt att kränga direkt till kunden och låta "säljarna" få vara säljare.
 

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
Honda VFR800
Jag har en 60GB i HTPC och det räcker gott för det men bruksburk känns nog 120GB bäst.
256 känns lite dyrt.
 

Tommy.exe

Guest
Du kan ju ha en större gammal SATA eller IDE :))) för den delen till all lagring. Jag har en 80GB SSD för operativ och ett par spel. Filmer foton osv ligger på separat disk. Om jag fattar saken rätt så ska ditt kort han en SATA-6 plats, vilken är mycket bra då dom är mkt snabba. :tummenupp
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
En SSD-disk fungerar precis som vilken SATA-disk som helst, ocheftersom du har SATA på ditt moderkort så ska det fungera ja.
Kan rekomendera intels 320-serie, mycket bra diskar, kanske inte billigast, men riktigt snabba och hållbara.

Inte billigast. Låååångt ifrån snabbast. Men trots allt det som storföretag satsar på för det ryktas om pålitlighet och kvalite som kan i vissa andra fall vara lite sämre. Och även om dem inte är ubersnabba så är det som natt o dag mot en mekanisk och skillnaden till de allra snabbaste är för de flesta användare och applikationer inte så märkbar eller mkt att hänga upp sig på. (jo ja vet att det blir en hel del skillnad i vissa lägen yadyada) Jag rekommenderar dem också. Men inte för fart och pris.

Det var den korta enkla kontentan av massa googlande och läsande när jag köpte ssd för 3 månader sedan.
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Du kan ju ha en större gammal SATA eller IDE :))) för den delen till all lagring. Jag har en 80GB SSD för operativ och ett par spel. Filmer foton osv ligger på separat disk. Om jag fattar saken rätt så ska ditt kort han en SATA-6 plats, vilken är mycket bra då dom är mkt snabba. :tummenupp

Tanken var precis så. Ha SSD som operativdisk och sen köra lagring på min gamla. Undrar om jag kommer märka skillnad från min fyra år gamla Vistainstallation till en "7" på en SSD? :näsblod
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Inte billigast. Låååångt ifrån snabbast. Men trots allt det som storföretag satsar på för det ryktas om pålitlighet och kvalite som kan i vissa andra fall vara lite sämre. Och även om dem inte är ubersnabba så är det som natt o dag mot en mekanisk och skillnaden till de allra snabbaste är för de flesta användare och applikationer inte så märkbar eller mkt att hänga upp sig på. (jo ja vet att det blir en hel del skillnad i vissa lägen yadyada) Jag rekommenderar dem också. Men inte för fart och pris.

Det var den korta enkla kontentan av massa googlande och läsande när jag köpte ssd för 3 månader sedan.

Ja, vi kör dom i produktionen på våra realtidssystem för processautomation, ca 100 system ute med dom i nu som gått 0-2 år, ingen har gått sönder än och hastigheten är klart tillfredställande mot mekaniska diskar.
(vi kör 80-Gb varianten)
Jag tror Intel-diskarna är en bra avvägning mellan hastighet/driftsäkerhet/pris, helt ovetenskapligt. =)
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top