Funkar helicoil på oljepluggen?

svårt det där har gjort det en gång på en yamaha raptor 700 det e inte lätt att gänga i aluminium va inte i den där raptorn satt något i vägen kan varit oljepump så man kom inte in med gängtapp så jag svetsade igen hålet o borrade ett nytt

Om det är samma gänga som till tändstift kan jag faktiskt å det allra varmaste rekommendera Biltemakittet. Fick dra i insatser i alla 4 tändstiftshålen på lillebrors skitRenault, och grejerna fungerade otroligt bra! Ett och samma verktyg brotchar bort de gamla gängorna och har sedan i nästa steg rätt gänga för insatsgängan. Jag var alldeles hänförd över att något så billigt kunde fungera så bra. Dock kan jag hålla med dom som anser att tråget behöver plockas av, det blir en hel del spånor. Till sist, för att du skall undvika misär, se till att använda massor av T-röd som smörjmedel vid brotchning/gängning. Det kommer att bli skitbra!:tummenupp

/Lasse

Nä, vill man kan man köra med vanlig plåtskruv med gängtape på också men jag skulle ju helst inte vara utan en magnetisk plugg och gärna någorlunda fingängat så det inte kryper så mycket i gängan. Och ska man ändå laga kan man väl göra det ordentligt? Annars kan man lika gärna svetsa igen pluggen och kapa med vinkelslip varje gång man ska byta olja, det funkar ju det med.

hahah, annars finns de pluggar som är magnetiska och så finns det till och med fingängade skruvar TROTTS att de inte är speciella oljepluggar!! :skrämd

hahah, annars finns de pluggar som är magnetiska och så finns det till och med fingängade skruvar TROTTS att de inte är speciella oljepluggar!! :skrämd

Så bra, länka upp till nån som lagerför dem då istället. Visa sedan gärna en lösning där gängan blir starkare än original SAMT att den får plats i botten på tråget på hojen utan att ta i grenröret.

Fick montera loss trågen och åka på jakt efter nån som kunde hjälpa mig. Efter flera timmars letande o väntande så lyckades jag hitta ett ställe som inte hade semester samt hade tid att hjälpa mig. Minns inte namnet på stället, men på rutan stod det nåt om autoverkstad och låg brevid bilprovningen ute i Märsta.

så nu är allt tillbaka monterat och funkar kanon :)

Fick montera loss trågen och åka på jakt efter nån som kunde hjälpa mig. Efter flera timmars letande o väntande så lyckades jag hitta ett ställe som inte hade semester samt hade tid att hjälpa mig. Minns inte namnet på stället, men på rutan stod det nåt om autoverkstad och låg brevid bilprovningen ute i Märsta.

så nu är allt tillbaka monterat och funkar kanon :)
:tummenupp

Kör nu med momentnyckel varje gång du spänner pluggen så slipper du sånt där jobbigt sen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!