funkar detta LED ljus??

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Jag undrar om man kan ändra antalet dioder utan att byta motstånden? om jag t ex vill ha dubbelt så många dioder, funkar det eller blir det fel??
dioderna som används i exemplet är på 40mA och 1,7V
om jag skulle vilja använda en diod som har 30mA och 2,0V
vad ska jag köpa för motstånd då?

tacksam för alla svar! :tummenupp

Bifogat

• 931_led_bakljus.jpeg
    931_led_bakljus.jpeg
    65.7 KB · Visningar: 347
Excel är ju kul...

Enligt mitt fina (yeah right!) excelblad så ligger du ok med 470 ohm på dina nya dioder som har max rating på 30mA. Se strömmen i "I" kolumnen och mitten värdena. 9mA resp 17mA alltså.

Om din inspänning till dioderna av någon outgrundlig anledning skulle stiga till 15V som i de nedersta raderna så tangerar du 30mA om du inte ersätter med 560 ohms motstånd som jag gjorde i uträkningen.

Bifogat

• dioder.jpg
    dioder.jpg
    27.4 KB · Visningar: 328
Förresten nu när jag tänker efter. Om du sätter 8 dioder i serie med ett framspänningsfall på 2V får du 8x2=16V vilket är mer spänning än du har (12-16=går inte). Alltså koppla grupper om fyra dioder parallellt istället. Blir samma motståndsvärden som i förra uträkningen.

Spinky Spendrup skrev:
Alltså koppla grupper om fyra dioder parallellt istället. Blir samma motståndsvärden som i förra uträkningen.
Behöver fler motstånd, 2 (broms+färdljus) till varje grupp av 4 seriekopplade dioder, dvs. 2 ny grupper ==> 4 nya motstånd.
/u

Last edited:
De dom försöker säga är att det funkar som du gjort... :tummenupp

Spinky Spendrup, du räknade rätt i början, det står 8 dioder..
och det är det, men 4 st per serie..... :tummenupp

ulf_lundin, som på ritningen, två motstånd per serie.. eller.... :confused:

/E

emullo skrev:
De dom försöker säga är att det funkar som du gjort... :tummenupp

Spinky Spendrup, du räknade rätt i början, det står 8 dioder..
och det är det, men 4 st per serie..... :tummenupp

ulf_lundin, som på ritningen, två motstånd per serie.. eller.... :confused:

/E

tack ska du ha för den fina samanfattningen!
man blir ju lite virrig med alla olika Ohm hit och dit! ska nog fixa sig i slutändan! hoppas jag blir klar nu i helgen(underförstått; om en vecka)
'

/Adrian

tackar så mycket! :bow är ju somsagt ganska så grön på detta område!

men man lär sig något nytt varje dag!

Micke, du råkar inte ha ett litet kopplingschema till ett av dina bakljus?? och lite mått också kanske? själv har man ju ett osexigt jätte blaffigt baklyse (100x100mm) jag funderar även på att klämma dit två vita dioder för att få lite reggskyltsbelysning.

Rädd att bidra till förvirring men iaf:

1) Bästa verkningsgrad får man med så många dioder som möjligt seriekopplade, men m 2 V över varje diod blir det max 5-6, sen är man uppe i 12 V totalt.

2) Man borde kunna klara sig med 2 motstånd totalt (broms+färd)
om man kopplar alla grupper (av lika många seriekopplade dioder) till samma 2 motstånd. Möjligen blir det lite olika ljusstyrka i dom olika grupperna pga spridning i diodernas spänningsfall. Alla dioder bör nog vara av samma sort för både 1) o 2).

3) Glöm inte att dioderna måste tåla max ström, dvs. då du bromsar m lyset på. Eller omvänt: dom 2 motstånden får inte tillsammans (parallellkopplade) ge mer ström än vad dioderna tål vid 14-15 V. Resistansen R för 2 //-kopplade motstånd R1 o R2 är
(R1*R2)/(R1+R2). Men om färdströmmen bara är 1/5 - 1/10 av bromsströmmen så gör det väldigt liten skillnad. Räcker nog att räkna på bromsströmmen vid 15 V.
/u

Last edited:
Nu börjar det bli förvirrande.

Den här kanske kan vara något för den som inte orkar räkna själv: http://ourworld.compuserve.com/homepages/Bill_Bowden/led.htm

Ulfs punkt 2) om jag fattade den rätt, brukar ge lite halvtaskiga resultat pga av spridningen som han just nämnde. Vissa diodrader lyser superstarkt och andra lyser svagt pga obalansen. Dessutom behöver motståndens effekttålighet dimensioneras upp för den högre strömmen.

Hittade den här också:
http://misty.com/people/don/ledd.html

Do not put LEDs in parallel with each other. Although this usually works, it is not reliable. LEDs become more conductive as they warm up, which may lead to unstable current distribution through paralleled LEDs. LEDs in parallel need their own individual dropping resistors. Series strings can be paralleled if each string has its own dropping resistor.

Last edited:
K-Micke skrev:
Det var liksom det jag räknade på.
Visst, påpekade det bara lite mer generellt eftersom jag pratade om lite andra sätt att koppla dioderna.

By the way; varför föredrar du separata motstånd till varje diod (om jag fattade dig rätt) ?
/u

Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back