funkar detta i hojjen ?

lasse kongo skrev:
2097848 http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=91277 rd läcker lite olja och vill inte forsätta köpa olja för 100kr litern

kan man ha detta i rd??

Nä. Den är alldeles för tjock, du ska ha 10w-40, det där är 80w-90, Dessutom är det bilolja som ganska säkert kommer sabba kopplingen på hojen. Ska du snåla så får du iaf köpa mc-oljan som dom har.

Trashcan skrev:
2097896 Nä. Den är alldeles för tjock, du ska ha 10w-40, det där är 80w-90, Dessutom är det bilolja som ganska säkert kommer sabba kopplingen på hojen. Ska du snåla så får du iaf köpa mc-oljan som dom har.

tur du sa det!!

hittar ingen.... sökte på olja allt jag hittade var denna :(

var finns det billig billig olja ??

lasse kongo skrev:
2098090 tur du sa det!!

hittar ingen.... sökte på olja allt jag hittade var denna :(

var finns det billig billig olja ??

Du är dålig på att söka isf, artikelnummer 36-440 . 39 kr tror jag den kostar, duger det?

Jag vet inte hur bra deras växellådsolja är, men den oljan som ska in i cyllen som dom har till 2-T sotar igen hela avgassystemet. Har några polare som blivit utsatta för det :hihi

Wargen skrev:
2098213 Jag vet inte hur bra deras växellådsolja är, men den oljan som ska in i cyllen som dom har till 2-T sotar igen hela avgassystemet. Har några polare som blivit utsatta för det :hihi

Nä fy fan! Den skulle jag aldrig köpa :näsblod . Tvåtaktsolja kan man lägga lite pengar på, det är den viktigaste oljan eftersom den smörjer hela vevparti+cylinder och kolv osv... Växellådsoljan känns inte lika viktig på nåt vis.

Annars är nog det bästa, miljövänligaste och billigaste att laga hålet :rolleyes: :fakta

Trashcan skrev:
2098244 Nä fy fan! Den skulle jag aldrig köpa :näsblod . Tvåtaktsolja kan man lägga lite pengar på, det är den viktigaste oljan eftersom den smörjer hela vevparti+cylinder och kolv osv... Växellådsoljan känns inte lika viktig på nåt vis.

ähhhh jag kör på den billigaste 2-takts oljan från biltema i både båten och rd!!! olja är ju dyrt men aprilian tankas med castral tts för 140kr/L ?? känns onödigt till billigare saker

storcken89 skrev:
2098259 Annars är nog det bästa, miljövänligaste och billigaste att laga hålet :rolleyes: :fakta

det läcker inte mycket, och jag vet inte var, så jag fyller på lite olja ibland

lasse kongo skrev:
2098515 ähhhh jag kör på den billigaste 2-takts oljan från biltema i både båten och rd!!! olja är ju dyrt men aprilian tankas med castral tts för 140kr/L ?? känns onödigt till billigare saker

Så tänkte jag med i början, "de läker inte mycket" Nu har jag fått riva motorn och letar nya motordelar bara för att jag var lat, jag fyllde på olja oftare än jag tankade innan jag rev motorn. :näsblod

Men om det är hål nånstans i nån kåpa eller nåt så är det bara att använda kemisk metall, skitbra. Använde jag på oljetråget på crossen.
Men om det läcker mellan motorn och en motorkåpa går det att använda flytnade packning på tub, också skitbra. :yoparty

Trashcan skrev:
2097896 Nä. Den är alldeles för tjock, du ska ha 10w-40, det där är 80w-90, Dessutom är det bilolja som ganska säkert kommer sabba kopplingen på hojen. Ska du snåla så får du iaf köpa mc-oljan som dom har.

Jag körde på 90w140 och de va då min koppling höll. Quakerstate, men den oljan är allt annat än billig. Motul ,Quakerstate , Agip och IP de är topp oljor som dom som kör racing använder. Sen tycker jag att staoils olja är fin också.

Fattar inte problemet med att folk faktiskt vill hälla i biltemas olja... skulle jag ALDRIG göra.

Jag körde min tzr på olja från OK för 70kr/liter. Det funka jättebra!!

storcken89 skrev:
2099011 Men om det är hål nånstans i nån kåpa eller nåt så är det bara att använda kemisk metall, skitbra. Använde jag på oljetråget på crossen.
Men om det läcker mellan motorn och en motorkåpa går det att använda flytnade packning på tub, också skitbra. :yoparty

får väll tvätta och kolla var det läcker sen när jag har tid

2 liter olja räcker väll ett tag :tummenupp

lasse kongo skrev:
2098515 ähhhh jag kör på den billigaste 2-takts oljan från biltema i både båten och rd!!! olja är ju dyrt men aprilian tankas med castral tts för 140kr/L ?? känns onödigt till billigare saker

orka 140 spenn litern, köp 12 flaskor elr nått så får du dom för 100 spenn styck typ...:tummenupp

Mr Helmut skrev:
2099300 Jag körde på 90w140 och de va då min koppling höll. Quakerstate, men den oljan är allt annat än billig. Motul ,Quakerstate , Agip och IP de är topp oljor som dom som kör racing använder. Sen tycker jag att staoils olja är fin också.

Fattar inte problemet med att folk faktiskt vill hälla i biltemas olja... skulle jag ALDRIG göra.

Jo, men RSen ska ha bra mycket tjockare olja än RDn, större påfrestningar på kopplingen iom trimningen. Dessutom var det bilolja han frågade om först, det lär ju aldrig gå bra.

I växellådan känns det som om det spelar mindre roll. Det är väl inga större krav på den, ska bara smörja slitytan på kugghjulen. Hur ofta skär en hoj där liksom? :va

hej alla kollade på flaskan stod på flaskan att det var till 4-takt..

så kan man hälla det i rd??? :va :va

lasse kongo skrev:
2119671 hej alla kollade på flaskan stod på flaskan att det var till 4-takt..

så kan man hälla det i rd??? :va :va
men kålla, det står ju oxo typ 30w/ 40

det första siffran är hur pass tjock oljan är när den e kall å den andra är hur tjock den blir när den blir varm...

det står i "manualen", å bara det stämmer så kan du väll ha typ vliken olja som hällst...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT