Fungerar Biltemas varvräknare???

Gick med
20 Aug 2003
Hoj
Harris FZR F1, Yamaha YZF 750 Classic Superbike
Fungerar Biltemas varvräknare??? har hittat en massa trådar om dom men ingen verkar ha provat. alla säger att dom borde fungera om man dubblar varven mm.
är det någon som verkligen vet om dom funkar och i så fall hur, och Vilken.
jag skulle uppskatta om hela tråden inte fylls med "jag tror att..."osv:tummenupp
mvh Timmy

Ps jag ska ha den till en FZR 1000 -87 DS

tveksam om den är vattentät dock.

har kört med biltemas varvräknare på bilar men aldrig på MC, problemet jag ser e ju att en hoj ofta har fler än en tändspole, man brukar kunna ställa dem för 4 6 eller 8 cylindrar men har du tex en hoj med 4cyl och 2 tändspolar blir det ju som en 2cyl, har du en 2cyl 2-takt med en tändspole fungerar det ju om du ställer in varvräknaren på 4 cyl, har man en 2cyl 4-takt med en tändspole kan man ju som du säger dubbla varvtalen. du får väl helt enkelt fundera lite på hur många gånger per varv din/dina tändspolar reagerar

Jag har en biltema varvräknare till min "rally" volvo:D
Förutom att bilen kan varva upp bilen till 8500rpm med den mätaren så står det ju biltema på den också:gnissla
Fast det är inte samma modell som du hade tänkt dig.

Jag har en biltema varvräknare till min "rally" volvo:D
Förutom att bilen kan varva upp bilen till 8500rpm med den mätaren så står det ju biltema på den också:gnissla
Fast det är inte samma modell som du hade tänkt dig.

Inte för att vara otrevlig men den borde ju fungera ganska bra till din
"rally" volvo efter som den är tillverkad för att sitta på en bil.
men jag undra om det går att sätta den på en hoj som har 2 st tändspolar.

hejhej...

Jag har också funderat på att köpa en biltema varvräknare och försöka modifiera den för min drz..

Vart mäter den pulsen ifrån? vart kopplar man in den....?

MVH / JS

Fungerar Biltemas varvräknare??? har hittat en massa trådar om dom men ingen verkar ha provat. alla säger att dom borde fungera om man dubblar varven mm.
är det någon som verkligen vet om dom funkar och i så fall hur, och Vilken.
jag skulle uppskatta om hela tråden inte fylls med "jag tror att..."osv:tummenupp
mvh Timmy

Ps jag ska ha den till en FZR 1000 -87 DS

Det kan vara värt ett försök eftersom en Biltema varvräknare nästan är gratis. Det du kan göra för att få fler impulser till varvräknaren än om du kopplar den till en spole, är att använda två dioder t.ex 1N4001 som du kan köpa på Elfa. Om du kopplar ihop diodernas "baksida" mot varvräknare och pilens rikting på dioderna till minus-sidan på varsin spole så kommer båda spolarna att lämna triggsignal till varvräknaren. Fortfarande kan det bli så att den visar för lite eftersom en 4-cyl bil har fyra nockar på fördelaren om man tänker i sådana termer jämfört med att hojens cylindrar tänder parvis. Om varvräknaren visar för lite kan det gå att fixa antingen genom att det är justerbart i varvräknaren eller att man byter ut ett motstånd till visarinstrumentet. Du kanske har någon bekant som håller på med elektronik då kan ha fixa detta åt dig.

Helt otroligt.
Det är alltså ingen på det här forumet som har provat?????:va :va :va :va :va

Nån här innan sa att visarna på deras mätaare inte var dämpade och att den åkte jojo över hela mätartavlan vid vibrationer.

Jag har provat deras voltmätare - den åker definitivt jojo över hela tavlan - till den milda grad att man undrar om visarnålen skall spräcka kåpan om den slår utanför klockan

Helt otroligt.
Det är alltså ingen på det här forumet som har provat?????:va :va :va :va :va

Jodå jag har kört flera år med en biltema räknare, löses som nån sa tidigare med dioder av spänningståligare sort. Sen att nålen fladdrar hejvilt pga vibrationer, får man leva med. Lite superlim när du trycker dit nålen är en bra ide annars trillar den av. Mätartavlan graderade jag om i photoshop, skrev ut och laminerade.
Tror totalkostnaden blev 198:-

Otroligt att du är den enda på SH som har provat.:va :va

Tack för svaret då vet jag.:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Jodå jag har kört flera år med en biltema räknare, löses som nån sa tidigare med dioder av spänningståligare sort. Sen att nålen fladdrar hejvilt pga vibrationer, får man leva med. Lite superlim när du trycker dit nålen är en bra ide annars trillar den av. Mätartavlan graderade jag om i photoshop, skrev ut och laminerade.
Tror totalkostnaden blev 198:-

Lustigt, Jag satt faktiskt på skithuset igår å läste biltema

( det är väl då man har tid å läsa sånt:D )

Satt å grubbla på om dom duger till nått haha

När vi ändå håller på å diskuterar antal signaler

så är det ju så att bilar som standard kör 2 signaler per motorvar

Det härstammar från fördelare med 4 nockar men som roterar med halva motorvarvet ( fördelare gör det)

I mc världen så har man satt som standard 1 signal per varv

Dubbelspole som alltså får signal 1 gång per varv

Detta har man fortsatt med även nu när man har separat utgång från styrboxen för varvräknardrivning

Nu till mitt problem som jag lider av

Jag kör ju autronic , Suck bilmojäng:gnissla

Varför har man inte satt valbart antal signaler men nej icke

Jag har alltså 2 per varv och vill ha ner till 1 signal

FRÅGA Finns det nån här som kan bygga mig en extern pulshalverare för en billig peng och som inte tar allt för mycke plats

:yoparty

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back