Fundersam kring Er-5

Jäntan

Ny medlem
Gick med
11 May 2012
Hoj
Kawasaki er.5
Hejsan Hoppsan!

Jag har haft körkort, men först nu har jag köpt en mc, en Kawasaki Er-5 av en snubbe som visst visste allt om motorcyklar. Nu undrar jag lite om däcken... Han påpekade att de var särskilt bra för ovana motorcyklister (skulle vara jag då :)) eftersom de var "breda mittpå" och låg an bra mot vägen vid körning rakt fram. Men... Ska motorcykeln verkligen kunna stå på däcken upprätt av sig själv?

haha, gubben med noll koll!!
Nä, det är inte bra med platta däck om det inte är en dragster med 2000hk

Det kan vara riktigt olustigt att köra med platta däck, när du kommer "över kanten" vid kurvtagning kan du få lite olustiga känslor av att ramla, gubben var bara ute efter att slippa prutning på dåligt däck.

Ja gubben har inte själv vågat svänga så han har kört tokslut på däcken rakt fram o ville inte köpa nya eller pruta priset.

Hur kan ett däck vara bredare mitt på än på sidorna?:va

Jag gissar att gubben inte visste vad han pratade om, däck ska vara lättsvängda och det gäller oberoende av hur erfaren man är.

Ett hett tips kan ju vara att ta en körlektion eller två även om du har körkort så får du nog ut en hel del mer av körningen.

Fast hojen står alltså av sig själv UTAN stöd. Det gör mig lite misstänksam. Han sa att däcken visserligen var lätt begagnade, men att de ändå har den senaste "digitally designed cracks" profilen (eller något i den stilen, lyssnade inte så noga på säljsnacket och fick dessutom sms just då). Det var något om assymetriska datorgjorda rännor (såg ut som sprickor oc gicklite hursomhelst över däcken).

Annars går hojen rätt bra i alla fyra växlarna!

Fast hojen står alltså av sig själv UTAN stöd. Det gör mig lite misstänksam. Han sa att däcken visserligen var lätt begagnade, men att de ändå har den senaste "digitally designed cracks" profilen (eller något i den stilen, lyssnade inte så noga på säljsnacket och fick dessutom sms just då). Det var något om assymetriska datorgjorda rännor (såg ut som sprickor oc gicklite hursomhelst över däcken).

nej men du kan inte vara seriös..står hojen utan stöd?? va fan är är det för däck??? alltså näää... du skämtar!:confused:

och fyra växlar? nej du du är inte sann.

Last edited:

Obvious-troll-is-obvious.jpg

Hur många knullsugna datorriddare behövs för att identifiera ett troll?

Vissa tycker kanske att det är sport att köra på nya fräscha däck.. men enligt min mening så blir det betydligt mer sport å köra med slitna och odugliga däck..

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra