Funderingar

Blessed

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2010
Hoj
kawa 10
köpte en ny kawa (09) i december och har nu börjat "köra in den", jag vet att man inte får varva för mycket i början (läste det bla i instruktionsboken.) men hur är det med fart?

tänte på motorvägen 90km/h och 110km/h hur påverkar fart en ny motorn i början? om jag håller mig under 4000rpm första 50 mil och 6000rpm nästkommande 50mil. som boken säger..

jag körde efter vad som stod i instruktionsboken. kör efter boken, den är ju till att följas eller? :va

Man får ju anta att dom som bygger motorerna vet bäst hur dom ska köras in. Vi andra lever mest på myter, vad grannens kusins fasters mans polares kollega har hört på stan och andra minst sagt tvivelaktiga källor.

Ta det lite lugnt i början dom första 50 milen sen är det bara köra som vanligt...

Hojar som är svinkörda från början brukar nästan alltid bänka mer än dom som är lugnt körda..
Men vilken håller längst då? Tror inte det är nån direkt skillnad så det är nog lugnt.

känns tryggt och föja tips från en galen USA:are..:rolleyes:

någon annan som har något annat och tillägga?:va

På min första triple gjorde jag som instuktionsboken sa. På min andra gjorde jag inte det. Min andra går bättre och har nu gått över 6000 mil.

Tilläggas bör att även den jag köpte hojen av sa kör inte på för höga växlar och segdra det är mycket bättre att gasa ordentligt på lite lägre växlar.

jag körde efter vad som stod i instruktionsboken. kör efter boken, den är ju till att följas eller? :va

Det sa en jag känner och fällde upp utombordaren och kopplade loss tankslangen när han inte körde precis som det stod i instruktionsboken.

Efter att halkat omkull i soppan och vattenpumpen frusit ihop slutade han läsa instruktionsboken och gjorde som man ska istället.

Last edited:
ta bort pluggarna och kör in den efter vad som står i boken då funkar den som bäst

Gör som han i Usa rek. Jag slog i ren mineral 20-50 motul 3000 som jag tappade ur efter ca 10 mil. Sen efter ca 160 mil slog jag i hel syn. Motorn går suveränt och drar ingen olja. Det kan låta konstigt att inte följa boken men prata med folk som är aktiva inom racing så får du höra att det stämmer.:tummenupp

känns tryggt och föja tips från en galen USA:are..:rolleyes:

någon annan som har något annat och tillägga?:va

Inte för att vara sådan, men varför inte göra som instruktionsboken säger? De som tillverkade hojen vet väl bäst hur den ska köras in eller?? :va Jag tycker inte ens att detta är någonting som behöver ifrågasättas. Deras kunskap och ord väger nog mer än nåt annat i den fråga.

Inte tal om att man sover nog bättre den dagen någonting skulle krångla och man vet att man inte har misskött hojen under inkörningstiden.

Last edited:
Man kan ställa sig frågan om hur en leverantör tänker när de skriver sina rekommendationer. Höga varv på en sporthoj innebär olaglig körning så det går bort. Klart de föreskriver lugn körning. När jag kör in nya hojar eller renoverade motorer så kör jag de första 10 - 20 milen genom att ligga på en mellanväxel och låta hojen varva upp till höga varv utan allt för hård belastning, sedan motorbroms till låga varv. Det upprepas sedan så länge som jag orkar utan att få spel. Sedan kör jag som vanligt, full fart. Växellådan tar jag det mer piano med lite längre så den verkligen får slita in sig.

Om man tittar på en motor, vad kan ta stryk av att man låter den varva? Ingenting. Kolvringarna behöver slita in sig och de gör de inte med segdragning och lam körning. Växellådan behöver dock slita in sig så den greppar ordentligt. Med andra ord dumt att segdra då det ger hög belastning på lådan.

När jag kört in motorer så här så har de alltid gått bättre än motsvarande som är lugnt inkörd. De har gett mindre spån i oljan och oljan ser allmänt bättre ut. Jag köpte bland annat 3 st nya KTM 660 på raken. Den andra körde jag in lugnt och den märkbart lägre effekt och sämre komp.

Inte för att vara sådan, men varför inte göra som instruktionsboken säger? De som tillverkade hojen vet väl bäst hur den ska köras in eller?? :va Jag tycker inte ens att detta är någonting som behöver ifrågasättas. Deras kunskap och ord väger nog mer än nåt annat i den fråga.

Inte tal om att man sover nog bättre den dagen någonting skulle krångla och man vet att man inte har misskött hojen under inkörningstiden.
Det är ju klart att tillverkarna skriver att man ska ta det så lugnt som möjligt, så länge som möjligt. Ju lugnare, desto mindre risk för fel, desto mindre risk för garantirep.

Håll dig till rekomenderade varven men fegkör inte utan gasa, variera körningen dvs ligg inte på samma varv hela tiden. Jag gjorde så på min och den ger nog inte mindre än nån annan i bänken om man skulle jämföra, vad jag tror är viktigast är att inte smyga/fega vid inkörningen, jag tror inte riktigt på teorin att gasa fullt direkt om det vore det bästa skulle det nog stå så i manualen.

finns mycket människor här med kunskap så jag tack för alla komentarer! ska nog inte va så feg som jag varit tidigare..skönt och få svar på frågor!

syns på vägarna!
be cool

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back