Funderingar vid Huskyköp!

Jokke_

No money, No honey!
Gick med
16 Jun 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hojlös
Är ganska inställd på att köpa mig en husky motard. Hittar ganska knapert med info, men det jag hittar verkar positivt. Men ja tänkte att jag slänger ut en tråd här med lite funderingar, så får ja kanske några tankeställare.

Som det ser ut just nu så kikar jag på 4 hojar varav en honda.

Husky SM 570RR -03
510smr -05
TE450 SM -05
CRF 450 hm -05

Skulle vara väldigt tacksam om ngn kunde ge mig lite mer kött på benen när det gäller skillnaderna på de olika modellerna, såsom prestanda, beteckningarna osv. sm,smr,rr? Om det överhuvudtaget är ngt man ska tänka på när det gäller dessa hojar. Finns nämligen att köpa för en vettig peng.

Jag är iaf ingen erfaren motardåkare, men har väl tänkt mig att bli en, tids nog. Ägde en xr600 motard -92 ett år, men tyckte den var lite klumpig och tung. Och sen bara kört sporthoj. Jag kommer antagligen till 99% köra gata med motarden.

tack på förhand! :tummenupp
 
sm570rr är en motard från fabrik och har rätt dämpare o bromsar original. även annan plast mot TE- och TC-varianterna. Har gamla motorn som håller bra och går fint. Mycket beprövad konstruktion. Är lite tung och sävig jämfört mot 510smr som är Hvas nya kreation som är hyper i allt. Sitter stålfilter i dessa så jag brukar byta oljan oftare än vad man gör med pappfilter. Jag bytar vid 5h. Ventiljustering vid 30h då det är skruvventiler. Renoveringar är sällsynta och du kör 500h på en kolv tex.

SMR510 är också en motard från fabrik med riktig stötdämpning och bromsar original. Motorn går mycket bra men har mycket tätare renoveringsintervall än sin föregångare sm570r. Kan inte tiderna för renovering men har för mig herr Halvard snackade om 100h om man inte meskör. Servicarna är dock lika förutom ventiljustering då denna har shimsade ventiler och behöver i princip aldrig röras. Allmänt modernare konstruktion helt enkelt!

TE450sm är helt enkelt en endurovariant skodd med motardhjul. Stötdämparna är av endurotyp och är lite mjuka för seriös mtoardåka men duger åt gemene man som inte behöver ha överseriösa grejer. Man kan kitta om sina dämpare för att få dom bättre. Bromsar är antingen original enrudo med små skivor om det inte har bytats ut mot vassare dito. Motorn är mjuk o fin i kraraktären och är inte 100% vid vägåka då registret blir lite kort.. (tycker jag) :) . Det går dock att ändra på.... Service är som vanligt med shimsade ventiler som det är från 05 på hva.. Olja o filter.

Lägger in en edit här.. Registret är inte annorlunda på TE och SM. De har likadana topplock med likadana kammar. Däremot kan det skilja på avgasrör och förgasare samt drevning.. Men JAG tycker registret är tråkigt och kort. Och kraftlöst framför allt! Funkar bra som fan i skogen där man inte varvar eller kör nåt vidare fort men ute på vägen känns det lite tunt. Efter att jag trimmade upp min så var den grym att köra, inget snack om saken. Kör original nu igen och den har mer kräm direkt från botten men kräver mycket mer varv för att gå på riktigt och har ingen rolig puckel man fick efter kambyte o annat.

CRF450HM är helt enkelt Hondas CRF450 som italienska HM har gjort om till "vägcykel" och får köras på gata. Original tror jag att bla. ljuddämpare skiljer från crossvarianten och tar ner effekt duktigt. Nån annan får skriva mer om Hondan... Servicarna är täta. Kan dom inte men känner kompisar som har cr450f som vanlig mx-modell och jag tycker dom bytar ventiler och kolvar stup i kvarten. Dock är dom mycket mysiga att köra och går rätt bra :)

Har säkert missat en hel jävla massa men detta är vad jag kommer på just nu..
Hejsvej (ps. köp min.......... ;))
 
Last edited:
sm570rr är en motard från fabrik och har rätt dämpare o bromsar original. även annan plast mot TE- och TC-varianterna. Har gamla motorn som håller bra och går fint. Mycket beprövad konstruktion. Är lite tung och sävig jämfört mot 510smr som är Hvas nya kreation som är hyper i allt. Sitter stålfilter i dessa så jag brukar byta oljan oftare än vad man gör med pappfilter. Jag bytar vid 5h. Ventiljustering vid 30h då det är skruvventiler. Renoveringar är sällsynta och du kör 500h på en kolv tex.

SMR510 är också en motard från fabrik med riktig stötdämpning och bromsar original. Motorn går mycket bra men har mycket tätare renoveringsintervall än sin föregångare sm570r. Kan inte tiderna för renovering men har för mig herr Halvard snackade om 100h om man inte meskör. Servicarna är dock lika förutom ventiljustering då denna har shimsade ventiler och behöver i princip aldrig röras. Allmänt modernare konstruktion helt enkelt!

TE450sm är helt enkelt en endurovariant skodd med motardhjul. Stötdämparna är av endurotyp och är lite mjuka för seriös mtoardåka men duger åt gemene man som inte behöver ha överseriösa grejer. Man kan kitta om sina dämpare för att få dom bättre. Bromsar är antingen original enrudo med små skivor om det inte har bytats ut mot vassare dito. Motorn är mjuk o fin i kraraktären och är inte 100% vid vägåka då registret blir lite kort.. (tycker jag) :) . Det går dock att ändra på.... Service är som vanligt med shimsade ventiler som det är från 05 på hva.. Olja o filter.

Lägger in en edit här.. Registret är inte annorlunda på TE och SM. De har likadana topplock med likadana kammar. Däremot kan det skilja på avgasrör och förgasare samt drevning.. Men JAG tycker registret är tråkigt och kort. Och kraftlöst framför allt! Funkar bra som fan i skogen där man inte varvar eller kör nåt vidare fort men ute på vägen känns det lite tunt. Efter att jag trimmade upp min så var den grym att köra, inget snack om saken. Kör original nu igen och den har mer kräm direkt från botten men kräver mycket mer varv för att gå på riktigt och har ingen rolig puckel man fick efter kambyte o annat.

CRF450HM är helt enkelt Hondas CRF450 som italienska HM har gjort om till "vägcykel" och får köras på gata. Original tror jag att bla. ljuddämpare skiljer från crossvarianten och tar ner effekt duktigt. Nån annan får skriva mer om Hondan... Servicarna är täta. Kan dom inte men känner kompisar som har cr450f som vanlig mx-modell och jag tycker dom bytar ventiler och kolvar stup i kvarten. Dock är dom mycket mysiga att köra och går rätt bra :)

Har säkert missat en hel jävla massa men detta är vad jag kommer på just nu..
Hejsvej (ps. köp min.......... ;))

tusen tack, för ditt braiga och seriösa kvar :tummenupp Det hjälpte verkligen!!
Känns som det lutar åt 570 eller 510an. Tror 570ian passar mig bäst dock. Hehe ja, såg din hoj på blocket. men den ligger så väldigt väldigt långt härifrån ;/ "sundsvall"
 
Har haft en crf 450 hm -05 som var helt ok, dock måste endurodämparen bytas ut samt fixa till luftboxen och eventuell ny bestyckning. Då går den betydligt bättre:tummenupp Men ska du ha en motard för gata så kolla mer på Husaberg än dessa modeller du nämnt - dem är lika lätta om inte ännu lättare men har betydligt bättre tryck i motorn, dessutom 6 vxl jämfört me hondan i alla fall 5 vxl. Jag köpte min husa 650 -06 efter jag sålde crf:en och tycker det är betydligt roligare hoj att köra - åtminstone för gatåka. Titta i så fall på års -04 och uppåt då där är många o bra uppgraderingar - bl.a tändsystem och förgasare:tummenupp
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top