Funderingar TT600R 2001

  • Thread starter Thread starter 122025
  • Start date Start date

122025

Guest
Funderingar TT600R 2001:

Är denna maskin mer offroad än sina counterparts hos Honda, Kawasaki och Suzuki i 600CC klassen (vägreggade)?
Är det en vettig offroadmaskin, för lite hårdare enduro?
Pris för en 2001:a runt 3000 mil?

Egna åsikter om denna maskin är välkomna. :)
MVH Anton
 
Jag hade en TTR som jag provade åka endurospår med. Tyckte det funkade fint. Fina dämpare och perfekt motorkaraktär men bakbromsen behöver modifieras för att man ska få lite känsla i den. Dock så sticker fotpinnebryggona ut på ett dumt sätt vilket gör att dom kan hugga tag i stenar och liknande så att man får sig en rejäl flygtur. Lärde mig det den hårda vägen. :crash Motorn sticker även ut en del utanför ramen så risken finns att man slår hål på den.

Skulle nog ha valt en XR600 istället.
 
Jag hade en TTR som jag provade åka endurospår med. Tyckte det funkade fint. Fina dämpare och perfekt motorkaraktär men bakbromsen behöver modifieras för att man ska få lite känsla i den. Dock så sticker fotpinnebryggona ut på ett dumt sätt vilket gör att dom kan hugga tag i stenar och liknande så att man får sig en rejäl flygtur. Lärde mig det den hårda vägen. :crash Motorn sticker även ut en del utanför ramen så risken finns att man slår hål på den.

Skulle nog ha valt en XR600 istället.

Bra ståndpunkter, men anledningen till att jag vill ha en TTR är just att jag bor 5 minuter från ett yamaha center vilket är fördelaktigt. Så det blir nog en TTR - om något. Men jag vill höra om den är så bra som jag hoppas annars köper jag en onroad istället :)

Några mer tankar om TTR 600?
 
Personligen tycker jag TTR är trött, tung och tråkig, men den funkar rätt så bra att slanga med
 
Personligen tycker jag TTR är trött, tung och tråkig, men den funkar rätt så bra att slanga med

Okej, jo alltså det behöver inte vara den värsta i effekt - siktar mer på en slitvarg då jag ändå inte ska ställa upp i några tävlingar eller dylikt :). Utan bara en helt okay offroad hoj som man kan busa lite i skogen. Som jag förstått så fungerar den rätt bra till detta?

Angående att den är tung så väger den 130 kg, vilket är lika mycket som de flesta reggade 400+CC?
 
Du bör nog också ta Yamaha's generella prishöjning på reservdelar med i kalkylen. -Dem har höjt med ca 40% rakt av nu i sommar. En del saker med uppåt 80-90%....som ny tank till exempel. Från 4200:- till 7Papp på ingen tid alls...
Du kan spara lite på att handla i Tyskland, men det är marginellt.

Jag tycker TTR'en som hoj hittills är vettig, men det blir ingen mer Yamaha för min del när reservdelspriserna är som dem är nu. Det skall också bli mäkta intresssant att se hur prissättningen på Yamaha's motorcyklar kommer bli för 2009.
 
aj då... det är du som har ttr600 byggtråden va? men, vad beror på detta på? och det är en generell höjning och inte bara från vars du köpte sakerna?

/anton
 
aj då... det är du som har ttr600 byggtråden va? men, vad beror på detta på? och det är en generell höjning och inte bara från vars du köpte sakerna?

/anton

Jaa det är jag som bygger TTR för tillfället.
Nej, det är inte där jag handlar, det verkar gälla Yamaha världen över eller åtminstone Europa då tysklandspriserna inte skiljer mycket. Mest beror det nog på deras 19% moms mot våran 25%.
Visst, en TTR är fortfarande billig att äga men gör dig själv en tjänst att jämför priserna på service och delar med Honda/suzuki/Övr.
 
Jaa det är jag som bygger TTR för tillfället.
Nej, det är inte där jag handlar, det verkar gälla Yamaha världen över eller åtminstone Europa då tysklandspriserna inte skiljer mycket. Mest beror det nog på deras 19% moms mot våran 25%.
Visst, en TTR är fortfarande billig att äga men gör dig själv en tjänst att jämför priserna på service och delar med Honda/suzuki/Övr.

Tack tack. Värdefull information! :)

Dock tråkigt att höra... :huvet
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top