Funderingar runt 1 dagars B-race

Nr:18 skrev:
Men läs då! Att påstå att förarna inte räcker för att köra 2 klasser på SM/SO och dessutom köra endagars b-rejs är FEL!

Jag tror det är rätt men det är ju det fina med de flexibla konceptet på våra SM/SO-tävlingar. Att vi kan, om det är lämpligt, slå ihop 600 o 1000

Att Falken var så fullt i år beror ju på alla resskygga sörlänningar som planerade att köra två rejs vilket i ohyggligt många fall var just Knutan och Falken. När vi sedan kom till Knutstorp hade pengarna tagit slut för många, som vanligt.

Time will tell.
 
Jag håller med Henrik rakt av här och jag hoppas stenhårt på att vi får kvar en fyrtaksrookieklass i form av 'Stordebutant'. Jag hoppas att den blir jääävligt hård och mitt mål är att köra den och rena B-tävlingar om tid och pengar finnes.

Det är mina förhoppningar. Vad som är positivt är ju att svensk RR har växt ur den nuvarande kostymen. Det känns bra för framtiden! Rena B-rejs är fantastiskt kul coh jag hoppas på att kunna vara delaktig som funkis när jag inte kör själv.

SM/SO hade också mått bra av att förlora en klass eller två på tävlingsschemat så i slutänden gynnas alla av en hygglig b-serie och ett stenhårt Rookie-SM(Henriks favorit-ord:p)
 
Chrille skrev:
Jag håller med Henrik rakt av här och jag hoppas stenhårt på att vi får kvar en fyrtaksrookieklass i form av 'Stordebutant'. Jag hoppas att den blir jääävligt hård och mitt mål är att köra den och rena B-tävlingar om tid och pengar finnes.

Det är mina förhoppningar. Vad som är positivt är ju att svensk RR har växt ur den nuvarande kostymen. Det känns bra för framtiden! Rena B-rejs är fantastiskt kul coh jag hoppas på att kunna vara delaktig som funkis när jag inte kör själv.

SM/SO hade också mått bra av att förlora en klass eller två på tävlingsschemat så i slutänden gynnas alla av en hygglig b-serie och ett stenhårt Rookie-SM(Henriks favorit-ord:p)

wow, nu har du rätt ;) :tummenupp
 
Angående träningar (då menar jag fredagsträningen som det oftast finns tillfälle till, kvalet är en annan femma).

Varför bara två 20-25 minuterspass per klass (brukar vara så)

Slå ihop ett antal klasser å kör trekvart till entimmaspass i två eller tre grupper istället, det blir inte trångt.. inte med den körtiden.

Då finns dessutom möjligheten att hinna ändra både framlänges å baklänges på hojen under samma pass.. som det är nu kommer knappt någon ihåg hur det kändes på förmiddan när man sätter sig på hojen igen tre timmar senare å har ändrat lite hit eller dit..

Detta vet jag flera förare som är för, snarare är det väl banorna/arrangörerna som bromsar detta då det behövs koll på antal hojar på banan hela tiden (vakt vid utsläppet med andra ord, fast det brukar det ju vara i alla fall..)

/B

/edit, såg jag hade sääääärskrivit ! :skrämd

Inlägget har förresten inte ett dugg att göra med B-race.. snarare en liten kommentar till Nordgrens inlägg där körtid togs upp.. :hej
 
Last edited:
Chrille skrev:
Jag håller med Henrik rakt av

Mycket bra att veta (Hade det funnits en guldstjärna skulle du fått en)

Chrille skrev:
ett stenhårt Rookie-SM(Henriks favorit-ord:p)

Benämning Rookie-SM är mycket olycklig. Detta därför att det skapar förvirring och det ger ett dåligt intryck av vår sport. Vanligt i idrotter är att man jobbar sig upp mot att få vara med i SM, medan i roadracing det tenderar att vara så att direkt man kör en rookie klass ska man ha bästa depåplats och helst depåbox direkt när man börjat köra en nybörjar klass och dessutom kallar det Rookie-SM. Som sagt mycket olyckligt.

Visst håller du med mig
 
Nordgren skrev:
...

Benämning Rookie-SM är mycket olycklig. Detta därför att det skapar förvirring och det ger ett dåligt intryck av vår sport. Vanligt i idrotter är att man jobbar sig upp mot att få vara med i SM, medan i roadracing det tenderar att vara så att direkt man kör en rookie klass ska man ha bästa depåplats och helst depåbox direkt när man börjat köra en nybörjar klass och dessutom kallar det Rookie-SM. Som sagt mycket olyckligt.

Visst håller du med mig

Jo det gör jag allt men det är helt ofrånkomligt så länge vi kör support i SO och SM. RookieSM, DebutantSM, B-SM ..oavsett vad vi kallar klassen så kommer SM/SO läggas till av förarna för att sortera upp begreppen.

Själv har man ju kört rookieEM.

Passa på nu, det är inte ofta jag håller med så mycket.
 
Nordgren skrev:
Mycket bra att veta (Hade det funnits en guldstjärna skulle du fått en)



Benämning Rookie-SM är mycket olycklig. Detta därför att det skapar förvirring och det ger ett dåligt intryck av vår sport. Vanligt i idrotter är att man jobbar sig upp mot att få vara med i SM, medan i roadracing det tenderar att vara så att direkt man kör en rookie klass ska man ha bästa depåplats och helst depåbox direkt när man börjat köra en nybörjar klass och dessutom kallar det Rookie-SM. Som sagt mycket olyckligt.

Visst håller du med mig
Nu får du kamma till dej lite! Ingen rookie kräver vare sej depåbox eller bästa depåplats heller, men man vill ju ha asfalt under hjulen på en tävling. Tilldela plats i depån funkar ju, men då måste man planera! Ett hemskt jobb! Gör man inte det jobbet blir det huggsexa om de bra platserna, och kommer man försent hamnar man på gräs eller grus.
 
En inte helt oviktig grej är ju att veta om man kommer att köra som A eller B förare nästa år ??
Det har ju stor betydelse för val av hoj/klass osv.

Dessutom kan det kanske ge en fingervisning om hur stora klassera blir nästa år.

Är det någon som vet när det blir klart ??

#11
 
#11 skrev:
En inte helt oviktig grej är ju att veta om man kommer att köra som A eller B förare nästa år ??
Det har ju stor betydelse för val av hoj/klass osv.

Dessutom kan det kanske ge en fingervisning om hur stora klassera blir nästa år.

Är det någon som vet när det blir klart ??

#11

Om du blir uppklassad? Vill du du bli uppklassad så sammanställ dina resultat för i år och ta kontakt med Sköld.

Men du kommer inte klassas upp automatiskt. Det tror jag bara att topp5 kommer göra
 
Chrille skrev:
Om du blir uppklassad? Vill du du bli uppklassad så sammanställ dina resultat för i år och ta kontakt med Sköld.

Men du kommer inte klassas upp automatiskt. Det tror jag bara att topp5 kommer göra

Topp5 :va

Så rent teoretiskt så skulle.......




.... och då blir det många rockisar nästa år
 
Jag kan inte säga något bestämt om uppklassning. Det ligger hos Svemos styrelse hur dom vill hanter tillväxten från 2003.

Ta kontakt med Sköld elelr Lodnert och hör efter. Förr om årn har det varit topp5 som tvångsuppklassas men det var fler än så som erhöll A på brickan förra hösten genom att söka det.
 
Re: Re: Funderingar runt 1 dagars B-race

Nordgren skrev:

Min vision är på sikt en B-serie med minst en tävling på varje bana som kör SM och SM som går ihop på de fyra SM-klasserna med några supportklasser.

Betyder det att Rookie får leva kvar i SM samt att det körs 4 rena 1 dagars B-race utanför SM?
 
Chrille skrev:
Att vi kan, om det är lämpligt, slå ihop 600 o 1000


Hoppas du menar att de ska köras ihop med två separata resultatlistor.

Det blir ju ganska stor fördel med en 1000 hoj annars.
 
Nr:18 skrev:
Nu får du kamma till dej lite! Ingen rookie kräver vare sej depåbox eller bästa depåplats heller, men man vill ju ha asfalt under hjulen på en tävling. Tilldela plats i depån funkar ju, men då måste man planera! Ett hemskt jobb! Gör man inte det jobbet blir det huggsexa om de bra platserna, och kommer man försent hamnar man på gräs eller grus.

Klart jag kammar till mig om du gör det.
Det funkerar inte bra med tilldelad plats i depån. De flesta b-förare ställer sig där de tycker är bäst och en del tar till och med depåbox om det går. Det blir inte lättare att höja statusen på SM/SO då.

Men nu handlar det om B-race. Hoppas att många hör av sig till klubbarna och hjälper till att arrangera.
Eller"Och det blir det inte av att sitta på arslet och tjata!" som någon vis skrev en gång
 
Palte skrev:
Hoppas du menar att de ska köras ihop med två separata resultatlistor.

Det blir ju ganska stor fördel med en 1000 hoj annars.

Jo så körs det ju alltid så det antar jag fortsätter.
 
Nordgren skrev:
Klart jag kammar till mig om du gör det.
Det funkerar inte bra med tilldelad plats i depån. De flesta b-förare ställer sig där de tycker är bäst och en del tar till och med depåbox om det går. Det blir inte lättare att höja statusen på SM/SO då.
...

med risk för att bli tjatig så håller jag med Henrik igen, MEN problemet ligger här helt hos arrangören. Berätta för folk var de ska stå, klargör vad som gäller när A- o B-förare delar tält och skicka ut en karta med startbekräftelsen.

Sen ska man flytta på de djävlarna som trotsar dessa uttryckliga direktiv. Arrangörerna är alltför snälla som inte vill flytta på någon som redan slagit upp sitt läger så alla som kommer mitt i natten och skiter i de riktlinjer som finns anslagna(som på Åsen i år) får stå där de står.

Ingen vill stå på gräs men om någon måste så bör det väl vara B-förare?
 
Chrille skrev:
med risk för att bli tjatig så håller jag med Henrik igen, MEN problemet ligger här helt hos arrangören. Berätta för folk var de ska stå, klargör vad som gäller när A- o B-förare delar tält och skicka ut en karta med startbekräftelsen.

Sen ska man flytta på de djävlarna som trotsar dessa uttryckliga direktiv. Arrangörerna är alltför snälla som inte vill flytta på någon som redan slagit upp sitt läger så alla som kommer mitt i natten och skiter i de riktlinjer som finns anslagna(som på Åsen i år) får stå där de står.

Ingen vill stå på gräs men om någon måste så bör det väl vara B-förare?

Sen är det också så att det finns team med både A och B förare i samma tält och då blir det ännu svårare.

I tex. Falkenberg så var det Superbike som var tilldelade depå boxar, men Magnus Blom (superbike) delade tält med Quitte, så en box stod tom en halv dag ända tills jag frågade om platsen.
Om någon sedan har synpunkter på det så :finger

Det är billigt att skylla på B- förare när det igentligen är upp till arrangören att ordna med platser.

#11

PS. Om det nu är en publiksport, ska det inte i så fall vara dom snyggaste teamen som står längst fram och syns bäst :rolleyes:
 
I dagsläget kan 4 takts B-licensare köra Rookie 600/1000 & stor debutant, kommer något av detta att falla bort om det blir rena 1 dagars B-race?
 
GSXR1100R skrev:
I dagsläget kan 4 takts B-licensare köra Rookie 600/1000 & stor debutant, kommer något av detta att falla bort om det blir rena 1 dagars B-race?

Tanken är väl att kanske _en_ rookieklass ska försvinna från SM.
Det ger ändå snabba rookies chansen att vara med på sm-tävlingar, och det blir plats på endagars tävlingar för dem som inte är så snabba.

På det sättet blir alla vinnare, mer bantid för alla, och vi tappar ändå inte kontakten mellan SM och B-förare. Sen finns det ju inget som säger att det under bikeweek kommer vara flera rookierace osv.
 
#11 skrev:


Det är billigt att skylla på B- förare när det igentligen är upp till arrangören att ordna med platser.

#11

:

Hallå! Nordgren, det var detta jag menade men inte kunde hitta orden till! :fakta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top