Funderingar på att bygga egen luftburk.

Chess

För feg för knäskrap
Gick med
24 Apr 2014
Ort
Karlstad
Hoj
Triumph Speed Twin, BSA A65 Lightning
Tja,

Håller på med ett litet brat/scrambler-projekt på en gammal XJ550.

Har rensat ramen för att få rent i "triangeln" och då strycker original luftburk på foten. Har kikat runt lite på pod-filer och diverse strutar. Men känner inte att något riktigt faller mig i smaken. Då började jag fundera på att bygga en egen luftburk. Har ingen eg koll på hur detta med dynamik i luftburkar.

Vad tror ni om att bygga en burk liknande denna skiss. Notera att det bara är en "frihandsskiss" som ej är mått/skalenlig.

luftbox2.pngLuftbox3.png

Bygga den dubbelväggig inuti. Sedan använda sig av ett liknande bilfilter i den.
luftfilter1.jpg

Hade det kunnat fungera tror ni? Skall man isf köra galler hela vägen runt eller skall man ha ett "lock" på toppen för att förhindra att vatten går in ovanifrån?

Mvh
C
 
Vacuumförgasare på den va? Din konstruktion ger inte samma funktion som en luftburk. Den ska ju ge ett visst motstånd för att vacuumförgasaren ska fungera rätt. Studera orginalburken, så ser du att ingångshålet är ung som en av förgasarna.
 
Intaget till luftburken är en stor öppen skåra. Är eg inget större motstånd alls vad jag kan se.
 
Om de nu är vacumfuggar så bygg tät burk med exakt samma inkommande area in till luftburken som org så kan den ev gå bra. Om de är vanliga förgasare kan du bygga hur som helst de är bara bestycka om dem i värsta fall
 
Last edited:
Ok, då får vi plocka fram högstadiematten! Diametern på en fugge är 50 mm. Det ger en radie på 2,5 cm, A=r*r*pi. A blir därmed ca 19 cm² om jag inte räknat helt fel.

Så om jag bygger en tättslutande burk med ett friskluftsintag på ca 19 cm² så borde allt vara frid och fröjd?
 
Tack för att ni tar er tid att förklara för övrigt! Har aldrig riktigt engagerat mig i att lära mig det här!

Om jag nu skulle falla platt i mitt luftburksexperimenterande, finns det några alternativa fuggar att använda? Sitter mikuni 28mm där original.
 
. Ta samma area som org luftburkens insug har för säkerhets skull. Annars kan du ta vilka fyrtaktsgasare som helst men då blir de jobbig inbestyckning allt från lågfart till trottelnål nålmunstycke och trottelskärning kan behöva ändras och de kräver stor vana att bestycka in förgasare.
 
Last edited:
Luftfilterhållaren till min 80-tals Suzuki försvann när jag flyttade så jag var tvungen bygga egen. Kan säga att hojen gick aldrig lika bra igen oavsett justeringar på dimensionerna.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top