Funderingar om vinterhoj

ANIMAL

Lets Go Foooking Mental
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
KTM
Hallå.
Ser just nu efter en ny hoj att puttra runt på i vinter. Hojen kommer användas i stan (bor i Oslo).

Har en liten för kärlek till KTM, haft 690smc och Superduke som jag varit väldigt nöjd med. Tidigare har jag haft en liten YZ125 som jag puttrat runt på på crossbanan vintertid, men denna är nu såld lika så smc och SD'n.

Ser efter en hoj som jag kan använda i vinter som transport runt 3-4 mil dagligen. Tänkte även behålla å använda i sommar, risken finns att de blir lite enduro körning också (inte så viktigt).

Vad tror ni om EXC 400, 450 eller kanske till och med 525, 530?
Vill ha en "lätt" körd hoj i vinter, men samtidigt inte för svag att använda som bruks hoj till sommaren.

Nån som har erfarenhet av att köra hoj året runt (på väg), så undrar jag om det är bäst att köra med dubbade motard sulor eller dubbade crossdäck? Underlaget är väll mestadels snöslask/isig asfalt.

Har du aldrig brukskört hoj på vintern så säger jag en sak: You're in för a treat.

Det är ett helvete. Helvetes kallt, blött, skitigt, kallt, halt.. Skrev jag kallt och det roliga försvinner ungefär när kvicksilvret sjunker under nollan.

Lycka till! :)

Hmm låter gött:tummenupp problemet är att jag sparar ca 1-1,5h dagligen på att köra hoj istället för att åka kollektivt..

Har övervägt taxi, men då blir de till å få med arbetsgivaren på ett hörn :gnissla

Om någon annan har erfarenheter om att köra hoj åretrunt får ni gärna dela med er..

på sommaren stämmer det ju med att du spara en del tid men på vintern tar det ju redan så långt tid att ta på och av alla kläder. man kör aldrig fort, du behöver smörjer upp alla rörliga delar nästan varje dag, tvätta av kläderna och hjälmen och efter vintern behöver du plocka isär hojen en gång för att byta ut alla rostiga saker typ...

men sen de där perfekta vinterdager, då snön knistra under däcken, du har perfekt grepp i den fasta snön, luften är kristall klar...ja då kommer du känner en lycka som överväger all slit. eller,nja nästan.

personligen skulle jag säger att du få skaffa en extra bil för de där riktig jobbiga dager och så åker du hoj när det är fint eller på helgen.
en annan rolig grej är ju att ska ffa en quad till vinteråkningen istället. lika jobbigt med blötta och kalla dager men du slipper att köra lugnt i alla fall.

på sommaren stämmer det ju med att du spara en del tid men på vintern tar det ju redan så långt tid att ta på och av alla kläder. man kör aldrig fort, du behöver smörjer upp alla rörliga delar nästan varje dag, tvätta av kläderna och hjälmen och efter vintern behöver du plocka isär hojen en gång för att byta ut alla rostiga saker typ...

men sen de där perfekta vinterdager, då snön knistra under däcken, du har perfekt grepp i den fasta snön, luften är kristall klar...ja då kommer du känner en lycka som överväger all slit. eller,nja nästan.

personligen skulle jag säger att du få skaffa en extra bil för de där riktig jobbiga dager och så åker du hoj när det är fint eller på helgen.
en annan rolig grej är ju att ska ffa en quad till vinteråkningen istället. lika jobbigt med blötta och kalla dager men du slipper att köra lugnt i alla fall.

Tack för svar.. Förra vintern blev det cykel vissa mornar ner mot -25 grader, men det går å klä sig ganska bra mot kyla. Men kallt blir det oavsett.

Tyvärr så rostar ju skiten om man inte är noga med underhållet:/

Får fundera lite till då, men en quad blir det iallafall inte något av:D

Jag har kört väldigt mycket på vintern och kan säga att jag ångrar mig. Hur bra du än klär dig så kommer knän mm ta stryk av kylan bättre att åka buss då och slippa ha ont i kroppen... :tummenupp

Annars är Yamaha xt600 en mycket bra vinter hoj.

Du kan inte jämföra trampcykel med motorcykel.
Hur man än gör så blir det svinkallt någonstans (alltså riktigt jaghållerpåattdökallt) när man pendlar med hoj på vintern.
Nöjesåkning är helt OK.
Till och med skitskoj.
Men när man måste åka till jobbet på morgonen i tjugo minusgrader på en landsväg där bilarna inte har en tanke på att det kan komma en motorcykel och man måste köra på gränsen för att komma upp i acceptabelt trafiktempo, då är det oskoj.

fast jag hojjar till jobbet ibland ändå.

Annars är Yamaha xt600 en mycket bra vinter hoj.

Oförstörbar om inte annat.

Om jag skulle skaffa en ren vinterpendlarhoj skulle jag vilja ha den så lätt och stryktålig som möjligt för man kommer välta och hojen kommer ta stryk. En DRZ400S skulle nog vara mitt val.

Oförstörbar om inte annat.

Om jag skulle skaffa en ren vinterpendlarhoj skulle jag vilja ha den så lätt och stryktålig som möjligt för man kommer välta och hojen kommer ta stryk. En DRZ400S skulle nog vara mitt val.

Det är otroligt mycket lättare att köra en lätt hoj med blygsam effekt på vintern.
När jag var ung och rask hade jag en del kompisar som köpte vinterpendlarhojjar.
Då var det DR350 och XR250 med dubbade Trelleborg "army" som gällde.

xt är kanske bra på att alltid starta osv men den är skit tung original och dessutom går halva hojen sönder såfort du välter en gång. och de delar som går sönder är just de dyraste typ.

hellre nån lite smidig enduro med bra skydd och allt.

som det skrevs är det värsta med allt nog att ingen bryr sig om dig när man knappt kan köra 30 på 70väg, folk stressa och kör om som galningar. medan de kör om är sikten lika med noll då det sprutar slask osv. och just då kommer det de där fina fläckar med isat snö mitt på vägen....

Jag har kört mycket vinter och visst sjutton kan man klä sig så vintertransporter går bra. Handlar det om bara stadstransporter så föreslår jag en ganska liten hoj, typ WR250 eller nåt sånt. Man blir tvungen köra med ganska kort dubb eftersom det ständigt är asfaltfläckar framme och därmed har man ingen nytta av nån större hoj.

Beträffande rost och förfall så kan man ju köpa en billig hoj och skita i att den blir ful. För det handlar mest om estetiskt förfall, det funktionella är skyddat för många års vinterkörning.

Last edited:
Många bra svar, tack för input.. :tummenupp

Just kylan är jag inte så nojjig för, mer själva körningen som jag är lite orolig för.
Någon som har erfarenhet om vilken typ av däck som är bäst, dubbad cross eller motard?

Jag har kört mycket vinter och visst sjutton kan man klä sig så vintertransporter går bra. Handlar det om bara stadstransporter så föreslår jag en ganska liten hoj, typ WR250 eller nåt sånt. Man blir tvungen köra med ganska kort dubb eftersom det ständigt är asfaltfläckar framme och därmed har man ingen nytta av nån större hoj.

Beträffande rost och förfall så kan man ju köpa en billig hoj och skita i att den blir ful. För det handlar mest om estetiskt förfall, det funktionella är skyddat för många års vinterkörning.

Lite så jag har tänkt, började kolla på exc 250, men så börja jag fundera på att använda hojen resten av året också. De vägar jag kommer köra har en hastighets gräns på max 60km/h så en 250 skulle räcka mer än väl, dock klent om den skulle gå som motard resten av året..

Men som vanligt när man ska kompromissa så kan inte allting bli optimalt.

Många bra svar, tack för input.. :tummenupp

Just kylan är jag inte så nojjig för, mer själva körningen som jag är lite orolig för.
Någon som har erfarenhet om vilken typ av däck som är bäst, dubbad cross eller motard?

Jag skulle kontakta en MC-budsfirma och fråga vad dom kör för däck på sina hojar under vinterhalvåret.

Har bara kört endurodubbat vintertid i norrland, samt regndäck nere i skåne.

Vet inte hur mycket snö ni har i Oslo men på motardfälgar skulle ett par sådana här dubbfria IRC Winter passa. Har även sett firmor som säljer dubbade sådana.
http://www.duells.se/katalog/catalogue.aspx?nid=101369
Mopeddäck förvisso men håller man sig till lagliga hastigheter kan det knappast vara nåt problem.

Nästa steg efter odubbat är att bara ha dubb på sidorna och odubbat på mitten.

:tummenupp

Huvudet säger nu att en 125cc skoter med värme i sadel och handtag skulle vara gött, tyvärr (eller kanske tur)så håller inte hjärtat med:näsblod..

Snö har vi ganska gott om, men de är ganska snabba med att ploga och salta vägarna. Slask/snö-is är väll ganska vanligt underlag mellan december och mars.
Moped däck "vinter edition" som man själv dubbar borde vara helt okej så länge hojen används som transportmedel i stan med en hastighet på ca 40-60 km/h.

Fyll gärna på om ni har fler tips och trix för vinterkörning eller om ni själva har frågor om temat..

Huvudet säger nu att en 125cc skoter med värme i sadel och handtag skulle vara gött, tyvärr (eller kanske tur)så håller inte hjärtat med:näsblod..

Jag tyckte att automaten var alldeles för okänslig när det var halt.
Plus att det inte var möjligt att koppla ur och bara rulla,
i stället motorbromsade den fn. :näsblod
Yamaha Beluga 125cc på is/packad snö.

Håller på att fixa upp en XL125 -77 som vinterhoj.
Lätt som en moppe, 15hp och tämligen stryktålig.
Vi får se hur det går.

Problemet med däck är det högst varierande underlaget,
man kan ju träffa på alla kända typer på en jobbresa. :gnissla

Själv kör jag transalpen tills snön ligger.
Sedan får den vila ett par-tre månader.(om det inte blir blidväder.)
Den känns väldigt tung när man sladdar runt i snömodden. :crash

HondaBigRuckus.jpg

Cool and stylish vore en Bic Ruccus med vinterdäck, manuell växel och små skidor! :banana

/e

Haha fyfan va ful :D

Tänkte kolla på en EXC 450 i helgen, kommer nog utgå från ett par motard fälgar med vinterdäck som jag sedan dubbar själv. Känns säkrare med en hoj som har kick när termometern får under -10:tummenupp

Blir till å dränka hojen i en tunn olja som inte tvättas bort till saltet från vägarna är borta, detta för att få en skyddande hinna på aluminiumet å andra utsatta delar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park