Funderingar om ventilspel... gsxr 1100

bakdäck

Sporthojsnörd
Gick med
8 Apr 2009
Ort
Linköping
Hoj
Ducati Monster EVO 1100 2011
Jag ar bytt kammar (bättre begagnade) och bytt de värst nötta vipporna. Jag justerade spelet så att det låg närmare det övre värdet i toleransen, jag är säker på att den inte stod för tight då i alla fall.

Sen körde jag den, gick lite bra i början men jag tror att den gick sämre och sämre, max 5 mil pratar jag om.

Jag har använt bladmått med 0,05 intervall, är det för grovt?

Den var betydligt tystare än innan.

Bränsle/luft är fel (ändrat luftflöde), den står inne hos Beviks för en bänkning.

Min fråga är om ventilspelet kan ha krympt efter den första körningen så den står för tight nu?

Hur går en gixxer med för litet ventilspel? Blödder, går på 3 cyllar ibland, hoppig på lågvarv, luktar soppa om avgaserna...

Frågan är också om jag ska kolla ventilspelet innan de börjar bänkköra den, om det nu kan ändra sig såpass?
 
Last edited:
Jag "bumpar" denna lite, känns angeläget att få svar.

Kan ventilspelet ändras på fem mil?
Den tickar nästan inget längre, ventilspelet var ställt åt den större toleransen.
 
Ok, så här är det, taskigt komp generellt = Nya ringar, 1an ännu sämre = en ventil byts, sen bär det av till bänken... Sen ska jag köra hoj
 
Precis, själv är bäste dräng - dvs bita i det sura och undersöka ordentligt och VETA än att fråga andra eller bara tro. Räkna dock med att dina ventiler slits lite mer än normalt om du inte samtidigt bytte styrningarna. Gör en ventilspelscheck efter varje säsong så har du vintermeckningen säkrad.
 
Det ska bli en seriös renovering i vinter, hela motorn åker isär, lagerkoll, och hela vägen upp.

Planen är att byta kammar, vippor, slitna lager, ventilprylar mm, d.v.s en rejäl renovering, men det är hon värd. Attans hoj till att gå...
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top