Funderingar om ett litet projekt

Isoiivari

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2012
Hoj
@
Hejsan, jag har suttit en tid och funderat på ett litet projekt, och nu skulle jag behöva er expertis hjälp med lite tankar och om det helt enkelt är möjligt.
Skall i veckan troligtvis fara och se på en gammal rm 125 ram, framgaffel, sving och hjulen. Bak är det trumbroms och fram är det skiva. Borde väl vara från -85 eller lite nyare?!
Har 125 och 250 samma ram/hjul osv?

Det som jag har funderat på är ifall man skulle kasta i en större fyrtaktsmotor i denna ram, och lätt modifiera hela cykeln.
Håller ramen och hjulen? Ifall 250 har samma ram/hjul så borde ju den hålla för ca 50hk? I såfall kan man ju lägga i en rätt stor fyrtakts motor eller?
Hade också tänkt ifall jag skulle ha motardhjul till den.
Detta skulle bli ett vinter projekt för att ha något annat att göra mellan husrenovering och annat mindre roligt i vardagen.

Vad tror ni?
Funderingar och tankar om saken uppskattas!

Mvh. Ivar

Skivbroms bak kom väl 87 eller möjligen 88 på RM, skivbroms fram tidigt 80-tal.

På dom där årsmodellerna var väldigt få delar samma mellan 125 och 250, och även idag så är ramen helt olika.

Jag föreslår att du klämmer in en kinamotor i den. Eller kanske nån 125-motor från en gathoj. typ RD125 eller liknande. Sådana finns det gott om till vettigt pris och den lägre effekten gör att dom blir någorlunda pålitliga. Den kommer bli lite trött men det är ingen ide att försöka bygga raket av en stenåldersmaskin.

Eller så säljer du den i delar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...