Funderingar och frågor om att bygga en Café Racer

Grimm

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2006
Ort
Västkusten
Hoj
Kawasaki VN800(Såld), Kawasaki Z1000(Såld), Aprilia Tuono V4 1100 Factory -17
Tjena! Då jag sålt min 125a och är nu sugen på något större. Är nu väldigt sugen på en Café Racer och har då lite frågor, ifall det är någon idé eller om man helt ska glömma detta. Planerna är att bygga om en Honda CB750 till en Café Racer. Hade då tänkt beställa tank och säte(Dolphin Gas tank and seat Combo), avgassystem(4 into 4 full Stainless Exhaust) och gaffelskydd(BCR's Stainless Steel Fork Cover Kit) från http://www.benjiescaferacer.com. Detta är såklart inte allt som skall köpas utan saker som styre, lampa, instrumentering m.m. Frågorna är flera och de kommer här:

1. (Största och viktigaste) Kommer man behöva omregistrera den då jag bytt ut tank och bakdel?
2. Kommer jag behöva en battbox(http://www.benjiescaferacer.com/battbox.html)?
2. Då grejerna jag pratat om tillverkas i USA, går det att få hit dem? Isåfall, blir det väldigt dyrt?

Väldigt tacksam för hjälp! Är inte alls insatt i det här med hojbygge så be nice:P:)
 
Flyttade tråden til CR/SF-forumet då det inte var en tråd om ditt hojbygge eller tja du hade inte en hoj att bygga om ännu, utan hade bara lite frågor runt omkring det hela. :)

1. Så länge man inte ändrar om saker i chassit så borde man inte behöva registrera den som ombyggt fordon.
2. vart du placerar batteriet är väl upp till dig själv. I bakdelen funkar ju men det blir iofs lite mer högplacerad vikt på hojen.
3. Import från USA är oftast pris+frakt + moms&tull. Sök lite på usa import så borde du få upp några trådar om det här på SH.
 
Tackar för hjälpen! Skall kolla runt lite mer här på forumet då.
 
igentligen ska den regbesiktigas bara. skriva in annan tankvolym. typ strax över tusingen med viktkollen har jag för mig.
 
igentligen ska den regbesiktigas bara. skriva in annan tankvolym. typ strax över tusingen med viktkollen har jag för mig.

Hur menar du med viktkollen? Strax över 1000 kr för allt det eller...? Förstår inte:P
 
Jag passar på att hoppa på den här tråden...

Det verkar som att de flesta bygger sina caferacers på gamla Honda CB 70-talsmaskiner.
Finns det några generella för och nackdelar mellan de olika modellerna (500-750) när man skall bgga en caferacer?
Finns det någon bra hemsida typ "Honda CB for dummies" där man kan läsa på om skillnaderna mellan årsmodellerna? Det blir ju lite lättare när man letar objet om man vet vilken årsmodell som hade vilken tank etc..
 
Bikez.com listar ganska många modeller av hojar...olika märken och årsmodeller också...dock kan den vara lite slö och ofullständing ibland...
 
Hur menar du med viktkollen? Strax över 1000 kr för allt det eller...? Förstår inte:P

dom väger alltid hojen i samband med en regbes där man byggt om lite..
japp ungefär tusingen, står säkert på hemsidan..
dom skriver in ny vikt. bytt tank och ev bakdel. ny tankvolym.

på min hoj står framgaffel, bromsar, fälgar, dämpare tank ändrad oså nån mer grej,, de är i saftigaste laget kan man säga.. går man så långt kan dom kräva sfro bes..
 
Last edited:
dom väger alltid hojen i samband med en regbes där man byggt om lite..
japp ungefär tusingen, står säkert på hemsidan..
dom skriver in ny vikt. bytt tank och ev bakdel. ny tankvolym.

på min hoj står framgaffel, bromsar, fälgar, dämpare tank ändrad oså nån mer grej,, de är i saftigaste laget kan man säga.. går man så långt kan dom kräva sfro bes..

Okej, Vad är sfro-bes? Vad är det för skillnad på det, reg-bes och vanlig besiktning? Annars, tack så mycket för hjälpen!
 
Mmhmm! Men du, har dom verkligen koll på om man bytt till en annan tank å småjox på en vanlig bes? Tycker dom brukar vara rätt väck och inte ha nån direkt koll på annat än LJUDNIVÅ, lampor och glapp i hjullagren?

dom väger alltid hojen i samband med en regbes där man byggt om lite..
japp ungefär tusingen, står säkert på hemsidan..
dom skriver in ny vikt. bytt tank och ev bakdel. ny tankvolym.

på min hoj står framgaffel, bromsar, fälgar, dämpare tank ändrad oså nån mer grej,, de är i saftigaste laget kan man säga.. går man så långt kan dom kräva sfro bes..
 
Instämmer med föregående talare!

Jag tänker spela dum som fan.. det värsta du kan åka på är ju att "återställa" och sen besikta om. Jag har byggt allt i mitt bygge så att det går att "reversera" inför en besiktning. Att pröjsa 3 lax för att en snubbe skall kolla på min hoj i 5 min och konstatera att det mesta kommer från en R1:a tänker jag då fan inte betala för. Att dessutom ev. åka på att få den inskriven som en 09:a med allt vad det innebär i premiehöjning är bara att glömma.

Min gamla CB900 som enligt mig är ett betydligt mkt bättre utgångsmaterial till Cafébygge hade jag inga probs att besikta, och den var rätt så ombyggd.

Ställ dig följande frågor innan du börjar bygga:

- Vad får det kosta?
- Hur lång tid får det ta?
- Vad skall du använda hojjen till?
- Hur kör du (som en gubbe, aktivt etc)

Välj sedan utgångsobjekt därifrån!

Kör hårt! Vi supportar så gött vi kan!
 
Instämmer med föregående talare!

Jag tänker spela dum som fan.. det värsta du kan åka på är ju att "återställa" och sen besikta om. Jag har byggt allt i mitt bygge så att det går att "reversera" inför en besiktning. Att pröjsa 3 lax för att en snubbe skall kolla på min hoj i 5 min och konstatera att det mesta kommer från en R1:a tänker jag då fan inte betala för. Att dessutom ev. åka på att få den inskriven som en 09:a med allt vad det innebär i premiehöjning är bara att glömma.

Min gamla CB900 som enligt mig är ett betydligt mkt bättre utgångsmaterial till Cafébygge hade jag inga probs att besikta, och den var rätt så ombyggd.

Ställ dig följande frågor innan du börjar bygga:

- Vad får det kosta?
- Hur lång tid får det ta?
- Vad skall du använda hojjen till?
- Hur kör du (som en gubbe, aktivt etc)

Välj sedan utgångsobjekt därifrån!

Kör hårt! Vi supportar så gött vi kan!

Okej, då jag inte haft MC så länge så är jag ganska grön. Har som tur är en far som är väldigt händig med motorer och sånt så:P Grejerna som jag vill beställa från den hemsidan görs efter ens motorcykel så de kommer ha samma fästen och så, så det kommer inte vara något problem att byta tillbaka om det behövs.
Vad menar du med "få den inskriven som en 09:a"?

vad är det för skillnad mellan en CB 900 och en CB 750(som jag tänkt bygga om isåfall) förutom, såklart, kubiken?

Då jag, just nu iallafall:P, inte vill ha någon annan hoj än en CafeRacer så får det kosta, men såklart inte hur mycket som helst. Vad kostade din på ett ungefär?
Det är ju klart man vill ha den klar så fort som möjligt men det får ta den tid det tar helt enkelt.
Vad ska man ha en motorcykel för om man inte skall köra den;):P?
Med min 125a körde jag väldigt aktivt, men sålde den då jag behöver pengar och skall in i lumpen så. Den kommer inte stå och samla dam, utan den skall få röra på sig kan:P:)

Tackar:) Känns skönt att veta!
 
Mmhmm! Men du, har dom verkligen koll på om man bytt till en annan tank å småjox på en vanlig bes? Tycker dom brukar vara rätt väck och inte ha nån direkt koll på annat än LJUDNIVÅ, lampor och glapp i hjullagren?

förmodligen inte men om man vill göra de riktigt så :)
 
förmodligen inte men om man vill göra de riktigt så :)

Förvisso lite charmigt att ha ett reg bevis där det står "amatörbyggt fordon". Om det nu står så?

Kan man vara lite mer stolt över sitt verk än att kalla det för Honda eller nåt annat dumt påhitt! =)
 
Förvisso lite charmigt att ha ett reg bevis där det står "amatörbyggt fordon". Om det nu står så?

Kan man vara lite mer stolt över sitt verk än att kalla det för Honda eller nåt annat dumt påhitt! =)

de står nog bara om man sfro besiktigar.. detta står på typ "övrigt" :D
 
de står nog bara om man sfro besiktigar.. detta står på typ "övrigt" :D

Om du besiktar så säg ingenting utan bara kör in me bågen. Som sagt tidigare så kollar dom att ramnummret stämmer, blinkers och megafonen och diverse glapp.:ajjabajja det som kan ställa till det är om du har cuts som bara du får plats så kan dom kanske gnälla å fråga var sambon ska sitta. Så försök att ha ett par fotpinnar i bakfickan att tejpa dit,:gnissla .
Har själv haft massa konstiga hojar som jag har kapat och svetsat under åren de brukar gå bra bara dom "vanliga" grjerna är ok.:fakta
Men om du ska bygga dej en "riktig" cafe racer så ska du leta upp nåt från England, tyvärr så är ju dessa kvalitetshojar dyrare än en japan, men ska de vara riktigt så ska de.
En Traja eller Norton är ganska läckert eller om man vill vara riktigt exclusiv så blir det en Velocette eller en BSA Goldstar.:rock
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top