Funderingar kring Supermotarder

RandomHero

Bruksare!
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
ktm 660 - 06
Hej!!
är helt ny på detta forum, har hängt här länge och tittat men inte förns nu ja har reggat mig :)..
Och ja har tänkt köpa mig en Husabergare 650 snart här, tänkte vänta lite och se om priserna sjunker något till vintern. Det blir även min allra första mc, har länge haft ögonen på en Husabergare 650. Blir nog en 02 lr 03.

ja är helt ny inom mc och kan väl kanske inte så speciellt mycket, så ja har lite funderingar. Kanske dumma frågor för en del men alla har ju varit nybörjare.
vad är det för skillnad när det står husaberg FSe 650 och bara 650e? vad betyder benämningarna?..
även lite klyven till vad ja ska köpa för ställ, om ja ska köpa två delat skinställ lr crosställ.vad anser ni är bäst att inhandla?
förstår ju självklart att det är bättre med skinställ om man krashar, tänkte på om man ska in i skogen..
hmmm man kanske skulle inhandla båda för att va säker :tungan

Det finns ju inget som slår skinn om du ska ramla på asfalt.
Själv, vad det gäller gatåka, så kommer jag ändå köra mer med crosställ i framtiden, med knäskydd och kanske nåt extra vadderat runt rumpan... På överkroppen kör jag med UFO "helkropssskydd". Det är så grymt mkt skönare att köra så.. å vill man va fin så får man lida pin, du vet..

Men när det ska köras bana så kommer jag plocka fram mitt tvådelade Alpinestars iaf... :)

Köp ett skinnställ och kör i. Ska du ut i skogen och härja (där jag tror att du inte kommer vara med motard) så skaffa andra kläder då, e är billigare att skaffa i efterhand. För grusåka funkar skinnställ utmärkt, så länge man inte ska in på skogsstigar.

Inte för att vara elak men detta kommer vara din första hoj och hoppa på det vassaste kanske inte är det bästa första gången. Visst vill du lära dig meka och då syftar jag inte på att den kommer gå sönder mkt men den kräver underhåll och frågan är om du vill ha en sådan som första hoj?
Känns lite overkill att skaffa ett helställ om du nu inte gärna vill ha ett. Skönt att ha ett delat!

Om du enbart ska köra motard så är skinn helt enkelt överlägset som skydd, men får du med crosshjul så kan ju ett goretexställ vara bra att ha vid sidan av!

Själv är jag inne på min 4:e KTM och är INTE beredd att skaffa en Husaberg ännu även om jag skulle kunna tänka mig att ha en någongång.

Bara en tanke

ja den tanken har slagit mig motardnisse, och som läget är nu kan ja inget om mekandet. men om det bara är så att man måste ta hand om den ofta dvs med olje o filterbyte. så är det inga problem man kan ju alltid lära sig.

och ja har funderat lite på vad ja ska köpa för ställ och det blir nog ett två delat alpinestar ställ :)..
Motardnisse du tycker alltså att en ktm är ett bättre första val mc??

Ähh.. köp en Husa om du är sugen. Oljebyten, filterbyten och ventiljustering är inga problem att lära sig. Köp!

RandomHero skrev:
ja den tanken har slagit mig motardnisse, och som läget är nu kan ja inget om mekandet. men om det bara är så att man måste ta hand om den ofta dvs med olje o filterbyte. så är det inga problem man kan ju alltid lära sig.

och ja har funderat lite på vad ja ska köpa för ställ och det blir nog ett två delat alpinestar ställ :)..
Motardnisse du tycker alltså att en ktm är ett bättre första val mc??

Nä inte direkt! Jag känner bara inte för att underhålla hojen så mkt som den kräver, körde en del enduro tidigare och där fick jag nog av allt mekandet.
Visst vill du ha en KTM med minimala service så gäller 640 men den är tråkig i jämförelse med Husa. Visst slår jag ett slag för KTM 625 som är den mest allsidiga men fortfarande lite slö om man jämför med Husa.

Men om du känner stark för ett svenskt fullblod så varför inte pröva!

motardnisse skrev:
Nä inte direkt! Jag känner bara inte för att underhålla hojen så mkt som den kräver, körde en del enduro tidigare och där fick jag nog av allt mekandet.
Visst vill du ha en KTM med minimala service så gäller 640 men den är tråkig i jämförelse med Husa. Visst slår jag ett slag för KTM 625 som är den mest allsidiga men fortfarande lite slö om man jämför med Husa.

Men om du känner stark för ett svenskt fullblod så varför inte pröva!

ja ska köpa mig en husa!!! nu är det bestämt :). en annan sak som ja tänkt på är det bättre att köpa en 03 med tanke på att många gnäller på att det är vissa problem med 01 0ch 02.
hört att tex kicken inte ska hålla såbra, inget belägg för det ja säger utan det är bara något ja hört. stämmer det?

RandomHero skrev:
ja ska köpa mig en husa!!! nu är det bestämt :). en annan sak som ja tänkt på är det bättre att köpa en 03 med tanke på att många gnäller på att det är vissa problem med 01 0ch 02.
hört att tex kicken inte ska hålla såbra, inget belägg för det ja säger utan det är bara något ja hört. stämmer det?

Visst har de problem med en del ang kickaxeln men detta har oftast åtgärdats på garanti vad jag har hört. oavsett om du väljer -01 eller -02 så har ägarna säkert uppdaterat med nyare vipparmar etc.

Så vad väntar du på nu när det är fredag! :fyllisar

Ja Köpte en Ktm 625 istället för husa å ja ångrar mig inte kraft finns det gott om och den är barnsligt kul å leka runt me på grusvägar å i skogen. Husa känns "racklig" för mig, ja vill kunna veta att hojen håller när ja är ute på långturer :)

RandomHero skrev:
vad är det för skillnad när det står husaberg FSe 650 och bara 650e? vad betyder benämningarna?..

FS = supermotard, FE = enduro och FC = cross, ett extra e på slutet betyder elstart.

Sa aldrig att det var fakta, utan min åsikt bara.. Husan är mer race än bruksmaskin!

Var det känsligt eller?

Back