Funderingar kring "sporthoj"...

Zadix

Jag är snabbast!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sl 1000 Falco!
Funderar som sagt på att byta hoj...! Det är mkt som spelar in på om det skall gå vägen, men hittills verkar det gå åt rätt håll... :rolleyes:
En fundering bara. Att sporthojar (eller klass 7 hojar) blir dyrare och dyrare att försäkra är ju ett faktum. Så gör man dumt i att byta till just en sådan. Jag menar, kommer de bli omöjliga att bli av med inom några år?
Tack!

Det är redan nu svårt att sälja en sporthoj från typ -02 eller -01 för vettiga pengar.
Det är en hyfsad värdeminskning.
Men det är en fråga om prioriteringar.

Tack!
Jag skulle inte köpa nytt hur som helst, utan begagnad. Så det största prisraset har nog den cyklen gått igenom.
Enda problemet nu är att bestämma sig för hur jag ska göra. (mitt kort blir tungt först i slutet av Juli) Köpa hoj nu, o inte köra, eller vänta o kanske gå miste om en bra cykel,... :3freak :va ¨

Jag skulle vänta, dels vet du inte hur ekonomin ser ut resten av året, och det kommer vara många hojar till salu även i sommar, tror att många kommer sälja i sommar pga de dyra försäkringarna. Det kommer bli köparens marknad. Dumt att köpa en cykel som du ska ha stående i ett halvår (sägr han som köpte ny hoj i oktober :huvet ), du kommer ju inte kunna hålla dig från att köra den.

Jag skulle vänta, dels vet du inte hur ekonomin ser ut resten av året, och det kommer vara många hojar till salu även i sommar, tror att många kommer sälja i sommar pga de dyra försäkringarna. Det kommer bli köparens marknad. Dumt att köpa en cykel som du ska ha stående i ett halvår (sägr han som köpte ny hoj i oktober ), du kommer ju inte kunna hålla dig från att köra den.

Jag vet...! :rolleyes: Det är just det. Ska fundera på det...(som om jag inte gjort det....)
Tack!

Nu tänker jag säga något riktigt klokt och vist: gör det som känns bäst. Då blir man alltid mest nöjd i slutändan (dvs köööööp!). :D

OLJEKYLD GSXR skrev:
Jag skulle vänta, dels vet du inte hur ekonomin ser ut resten av året, och det kommer vara många hojar till salu även i sommar, tror att många kommer sälja i sommar pga de dyra försäkringarna. Det kommer bli köparens marknad. Dumt att köpa en cykel som du ska ha stående i ett halvår (sägr han som köpte ny hoj i oktober :huvet ), du kommer ju inte kunna hålla dig från att köra den.

Jag håller med!!

När jag köpte min i Augusti så hade han försökt sälja sin hoj i månader, men fick tillslut bita i det sura äpplet och dumpa priset.
I affären stog en likadan (Fast me slip-on, jag har Helsystem, mm). Den kostade 73. Jag köpte min för 43...
30k extra, bra ha när man ska försäkra hojen... :D

Spara pengar, vänta och slå till när du ser en billig hoj du vill ha.
Har du inte hittat något innan du fått tungt, byt in hojen du har och betala så mkt som möjligt kontant, du har ju sparat nu i 6 månader... ;)
För är hojen betald är den gratis över vintern och då blir man inte sur varje månad att man måste betala 1500-2000 på ett lån på en sak man inte kan använda... :)

Precis, köp det du allra helst vill ha, så slipper du ångra dig! (Det gjorde jag, har inte ångrat mig ännu iaf!) :tummenupp

Zadix skrev:
Jag vet...! :rolleyes: Det är just det. Ska fundera på det...(som om jag inte gjort det....)
Tack!

Kolla upp försäkringarna INNAN du köper bågen. Sedan bör du ju tänkte på att du kommer få ganska bra premier eftersom du har begränsat kort än.
Be dem räkna på "fullt" A kort.

Köööp!
Student som jag är så e' man fattig konstant. :fyllisar Jag köpte min nuvarande hoj i september för pengar jag lyckats skrapa ihop på sommaren. Sen hade jag knappt råd med mat och inte råd med hyran... :va Så du kanske borde ha halvkoll på ekonomin först ändå.

Tack för alla tips!
Ekonomin ska klara sig, det har jag kollat. F-premien är helt ok.
Jag kan tyvärr inte strypa den (inte ens på pappret) pga. helfordonsgodkännande. Hade det gått så hade jag ju köpt med än gång!
Mn jag ska göra som ni sagt, vänta tills det blir mer "inpå" (typ i juni) med att byta. Då ska man nog kunna få tag på bra ex. Och förhoppningsvis få sålt den jag har! (någon som är intressera redan nu? Tokfräsch! :tummenupp )

Det är fler faktorer än bara försäkringsklassen som spelar in, så det ska du inte stirra dig blind på. Ring upp alla försäkringsbolag och kolla upp några modeller så märker du :tummenupp

Numera har dom flesta gått ifrån 1-7 klass systemet så som jag fattat de som. Iaf sa de stora bolagen de när jag ringde till dem i förra veckan. Uppdelningen är nu ännu mer nogrann. Så de med de extrema ste effekt/vikt förhållanden blir ännu dyrare, medans de de andra(som tidigare preciiis klassade sig som klass 7) kostar numera mindre!

HanneZ skrev:
Numera har dom flesta gått ifrån 1-7 klass systemet så som jag fattat de som. Iaf sa de stora bolagen de när jag ringde till dem i förra veckan. Uppdelningen är nu ännu mer nogrann. Så de med de extrema ste effekt/vikt förhållanden blir ännu dyrare, medans de de andra(som tidigare preciiis klassade sig som klass 7) kostar numera mindre!

Fan vad gött!!
Tur man harvar omkring med en överviktig och effektsvag twin-pråm då... :D

Då kanske man till och med i framtiden kan försäkra hojen året runt... :crash

:yoparty

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten