Funderingar kring sportfilter

• Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Halloj!

Jag ska montera ett Barracuda helsystem 4in2in1. Tänkte att det skulle kanske vara bra att komplettera med ett sportfilter. Tycker ni att jag ska satsa på ett insatsfilter eller öppna filter på varje förgasare? Vad ger mest effekt?

Jag har inte kikat på hur mycket plats det skulle finnas för 4 öppna luftfilter. Sen vet jag inte om öppna luftfilter är så optimala ifall det suger in mycket varmluft från motorn. Jobbigt att ta av alla fyra och tvätta också som man måste göra ibland.

Vad skulle ni satsat på och vad ger mest effekt?

Byt ut ditt orginal luftfilter till ett KN, släpper igenom mer skit men du slipper byta det vid service.. Insugsljudet blir okej också..

H4 skrev:
2375030 Halloj!

Jag ska montera ett Barracuda helsystem 4in2in1. Tänkte att det skulle kanske vara bra att komplettera med ett sportfilter. Tycker ni att jag ska satsa på ett insatsfilter eller öppna filter på varje förgasare? Vad ger mest effekt?

Jag har inte kikat på hur mycket plats det skulle finnas för 4 öppna luftfilter. Sen vet jag inte om öppna luftfilter är så optimala ifall det suger in mycket varmluft från motorn. Jobbigt att ta av alla fyra och tvätta också som man måste göra ibland.

Vad skulle ni satsat på och vad ger mest effekt?

Skulle inte råda till att byta till separata filter och ta bort luftburken i alla fall. Luftströmmen till fuggarna blir kajko och du kommer troligtvis få problem uppe i fart.
Men ett K&N filter som ersätter originalfiltret kan ju nog vara fint!

Originalfiltret duger väldigt bra, framför allt är det bättre at filtrera än K&N. Upp i bänk och justera in, det är det enda som behövs efter helsystemet. Flödesmässigt skiljer det väldigt lite mellan original filter och K&N. Framför allt slipper man problemet med att man oljar in K&N och det ändrar flödeskaraktäristik när det blir skitigt efter 50 mil. Originalfiltret är överlägset.

SISU skrev:
2375186 Byt ut ditt orginal luftfilter till ett KN, släpper igenom mer skit men du slipper byta det vid service.. Insugsljudet blir okej också..

Annat ljud med KN insatsfilter?

Så som det ser ut nu tror jag att jag kör på original luftfilter. Men ganska grymt att inte behöva byta luftfilter när man har ett KN, bara tvätta och köra.

Hur mycket mer skit släpper KN luftfiltret jämfört med original? Så pass mycket så att motorn kan ta skada?

Det kan bara konstateras att K&N släpper igenom mer skit. Farligt? Skadligt? Motorns livslängd sänks iaf, hur mycket - det beror på...

Dynojet och K&N är bara ett gissel - iaf för originalmotorer.

H4 skrev:
2375293 Annat ljud med KN insatsfilter?

Så som det ser ut nu tror jag att jag kör på original luftfilter. Men ganska grymt att inte behöva byta luftfilter när man har ett KN, bara tvätta och köra.

Hur mycket mer skit släpper KN luftfiltret jämfört med original? Så pass mycket så att motorn kan ta skada?

I stil med en Jet motor.. nja.. mer sus..
Dock har Andersbrink rätt i det han säger.

andersbrink skrev:
2375447 Det kan bara konstateras att K&N släpper igenom mer skit. Farligt? Skadligt? Motorns livslängd sänks iaf, hur mycket - det beror på...

Dynojet och K&N är bara ett gissel - iaf för originalmotorer.

Läste lite på nätet och en påstod att ram airen inte funkar så bra på en original ZX7R mest på grund av att originalfiltret stoppar flödet en del.

Vad säger du om det? Skitsnack eller ska man tro på det?

Tjena. Det som stoppar flödet på zx7r är så fall ståltrådsnätet som sitter ihop med luftfiltret. Tar du bor det har du i stort sett samma flöde som ett KN utan att få sämre filtrering. om du inte tror att nätet tar nåt flöde så ta loss det och håll det framför en fläkt eller så så märker du hur mycket det tar emot. Sen så måste du upp i bänk med den om du skall få till den riktigt bra. 7-or är bra knepiga att bestycka. Om du kollar på zx7r owners club och söker på jetting så hittar du hur mycket trådar som helst, och det måste ju bero på nåt eller hur. Ramiar på 7-or funkar väl lika bra som på alla andra moppar kan jag tro. Kolla Anders Brinks inlägg, han brukar ha rätt.
Ha de..................Per :squid

Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026