Funderingar kring RR beteende.

Really? Har inte läst på något utom just Crafars bok men någon skillnad borde det ju ändå göra? Man förflyttar ju tyngdpunkten, typ som att sätta sig längre bak på sadeln... Sen låter det konstigt att världseliten gör något för att de ska se snyggt ut under race

Japp, var med i någon video på MotoGP-sidan.
Känner förarna att det funkar bättre så, så kan de ju göra det för att det känns bättre. Det behöver inte motsvaras av någon reell skillnad, mer än att när det känns bättre vågas det mer.
 
Man blockerar de som försöker klämma sig om på innern, sedan går man ut och tar en snabb och fin linje genom kurvan. Om man inte blockerar så kan någon galning smita in och bromsa som ett mongo, och sno linjen genom kurvan så man måste gå brett istället för den goa snabba linjen.

Men även när de vet att ingen ligger nära bakom (så som det ofta ser ut i MotoGP, tyvärr) så åker de på samma sätt, då borde det ju vara onödigt och ta längre tid.
 
Men även när de vet att ingen ligger nära bakom (så som det ofta ser ut i MotoGP, tyvärr) så åker de på samma sätt, då borde det ju vara onödigt och ta längre tid.

Och sen kommer den där gången när man "vet" att det inte ligger nån bakom, och helt plötsligt dyker det upp nån gynnare och snor linjen från ingenstans.
 
Foten tror jag är mer psykologiskt, precis som att man sätter ner foten när man cyklade när man var liten eller bromsade hårt med moppen.

Dessutom blir det ju lite svårare att bromsa om Rossi när hans långa ben är ivägen.
 
Om Rossis fot...

"Here's the surprise: When asked - as usual - at the pre-race press conference at the Sachsenring why he takes his foot off the peg - Rossi gave his standard answer, that he didn't know, but that it felt a natural thing to do, and it felt like it helped him brake. But he also revealed a fascinating detail: When he and Jeremy Burgess look at the data, and compare the corners where he does his signature leg wave with the same corner when he leaves his foot on the peg, there is no difference at all. The data shows exactly the same braking time and force, the same weight distribution, no difference whatsoever."

Från The Truth Behind The Rossi Leg Wave
 
1. Mig veterligen är det för att bromsvätskans densitet blir tunnare när vätskan blir varm, vilken det kan bli vid mycket hårda inbromsningar vid t ex bankörning. Det kan göra att den läcker ut och som någon redan påpekat så är den hal som fan och dessutom frätande om jag inte missminner mig.

Övriga två punkter låter jag andra spekulera i.
 
Rossi benet ska väl vara för bättre motverka den sladd som kan uppstå då du rånitar bromsen och sen är på väg in I nedlägget.
enligt Simon Crafar :)
 
Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.
 
Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.

Min tanke med, typ som att man kan rädda situationen om man bromsar omkull när man har benet mot marken.
 
Skulle inte benet kunna vara för att de kör på gränsen av sin förmåga och att det är en ren reflex? Ungefär som en nybörjare och mindre erfarna reser hojen och kör rakt ut i en kurva när de blir rädda. Något även drabbar erfarna överlevnadsreflexerna tar överhand.
Tveksam till det. Dels kastar de inte bara ut benet utan det sker rätt mjukt, dels är detta inget man ser bland mindre erfarna förare.
 
Det jag läst är att man får högre tryck på bakhjulet så man slipper ha det så mkt i luften, tror det är motovudu (crafar) som tar upp det.
i själva inbromsningen få 10kg extra "downforce" baktill för att det inte ska bli så mkt inbromsningingsdans...
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top