Funderingar kring RR beteende.

Turbotrotteln

Medlem
Gick med
7 Mar 2013
Ort
Mora
Hoj
Yamaha R6- 09
Tror jag hamnat i rätt spalt för mina frågor.

Finns några saker jag funderat på varför man har, varför man gör osv.

1. Varför monterar man en "strumpa" på bromsvätske behållaren?
För att hålla bort fukt tänkte jag först.. men i efterhand så tycker jag det låter korkat, inte att hålla bort fukten det är ju bra.. men det gör den ju knappast när den blir blöt. Så finns det någon egenteligen anledning till varför den är där?

2. Varför gasar man upp hojens varvtal vid nerväxling inför en kurva ?
För att undvika bakhjuls släpp, minska slitage på koppling? Både och?

3. Jag ser vissa åkare, lägga ut ben och fot inför en kruva.. typ som i crossen. men för att sen gå tillbaka på fotpinnen och skrapa knä. Varför denna fot ut i första skedet?...

Simpi!:)
 
Mina mer eller mindre okunniga gissningar på området.

1. Ingen aning. Utseende? Reklamplats? Lade inte märke till många strumpor i RR-depån den enda gången jag var där. :hihi

2. För att skona motorn, och för att det kan bli onödigt spännande att kana bakhjul under hård inbromsning. Med slipper clutch behöver man inte bry sig så mycket om det, eller med en QS som funkar åt båda hållen.

3. Balans, och för att känna var asfalten är i början av nerlägget.
 
2 Det är för att minska slitaget på vxl lådan och slippa ett ryck som kan orsaka bakhjulssläpp. Det är särskilt viktigt på stora twinnar.
Med 80 procent broms på framhjulet krävs det inte mycket för bakhjulssläpp vid bakbroms och nedväxling.

1 Jag gissar att den suger upp ev.spill vid påfyllnkng.
 
Last edited:
Mina mer eller mindre okunniga gissningar på området.

1. Ingen aning. Utseende? Reklamplats? Lade inte märke till många strumpor i RR-depån den enda gången jag var där. :hihi.

Det jag tänker är att vid exempelvis en vurpa, behållaren går sönder olyckligt.. så ska den suga upp bromsvätskan som kan läcka ut på banan och resten kan man ju räkna ut själv om man är någorlunda med i matchen.



2 Det är för att minska slitaget på vxl lådan och slippa ett ryck som kan orsaka bakhjulssläpp. Det är särskilt viktigt på stora twinnar.
Med 80 procent broms på framhjulet krävs det inte mycket för bakhjulssläpp vid bakbroms och nedväxling.

Misstänkte det!
 
1. För att skydda den vid ev vurpa.

2. För att matcha varvtal/hjulsnurr.

Balans, känsla och för att Rossi gör det.
 
3. Ingen, inte ens Rossi vet varför, jag tror han halkade av pinnen en gång och råkade få en riktigt bra tid det varvet och sen har det bara rullat på. Att alla andra gör det är för att han gör det. . . .
 
Det jag tänker är att vid exempelvis en vurpa, behållaren går sönder olyckligt.. så ska den suga upp bromsvätskan som kan läcka ut på banan och resten kan man ju räkna ut själv om man är någorlunda med i matchen.

Möjligt att det används för det, men då tycker jag att en liten fluffig sak som de man brukar se saknar tillräckligt förmåga att binda vätska för att hindra skvättande på asfalten om behållaren blir spräckt. Men det är ju en möjlig anledning. Speciellt för småspill.
 
3. Ingen, inte ens Rossi vet varför, jag tror han halkade av pinnen en gång och råkade få en riktigt bra tid det varvet och sen har det bara rullat på. Att alla andra gör det är för att han gör det. . . .

Ja, Lorenzo och några till gör det ju inte och det syns inte någon skillnad på varvtiderna mellan förarna som gör det och de som inte gör det. Antagligen en hel del cargo cult. :hihi
 
Ja, Lorenzo och några till gör det ju inte och det syns inte någon skillnad på varvtiderna mellan förarna som gör det och de som inte gör det. Antagligen en hel del cargo cult. :hihi

3. Ingen, inte ens Rossi vet varför, jag tror han halkade av pinnen en gång och råkade få en riktigt bra tid det varvet och sen har det bara rullat på. Att alla andra gör det är för att han gör det. . . .

Kan tänka mig, jag såg någon stor crossåkare vifta med vänster foten upp på sidoplasten och frammåt lut i luften.. då tyckte jag det såg coolt ut och började med de ja med ! :P

Möjligt att det används för det, men då tycker jag att en liten fluffig sak som de man brukar se saknar tillräckligt förmåga att binda vätska för att hindra skvättande på asfalten om behållaren blir spräckt. Men det är ju en möjlig anledning. Speciellt för småspill.

ja känns så! :)

Tack för härliga svar allihop, har fått mina funderingar och teorier besvarade ! :)
 
Det logiska med rossibenet måste ju ändå vara luftbroms, 300knyck och kasta ut ett ben borde ju bli lite motstånd, aldrig gjort så själv så vet inte hur mycket det känns.

att göra rossibenet på cross i ett hopp kallar dom i usa för leg swag iaf, Justin Bogle som kör 250 gör så ofta men vet inte funktionen med det mer än att det ser rätt coolt ut.
 
3. Jag ser vissa åkare, lägga ut ben och fot inför en kruva.. typ som i crossen. men för att sen gå tillbaka på fotpinnen och skrapa knä. Varför denna fot ut i första skedet?...

I dagsläget kör oftast förarna inte utmed bankanten under hela huvudrakan, istället börjar de lite mitt på banan för att sedan gå ut mot kanten under inbromsningen för att sedan räta upp linjen utmed kanten (defensiv linje för att blockera för bakomvarande förare)

Om du ska räta upp linjen under inbromsningen måste man svänga åtminstone lite. För att förhindra att bakhjulet ska driva i sidledes mot utsidan av banan om det skulle lyfta från marken så kan man förflytta tyngdpunkten inåt i kurvan. Vilket är precis det man gör om man lägger ut benet inåt i kurvan.

Men istället kan man ju korrigera det genom att svänga lite åt andra hållet under inbromsningen eller ta en annan linje från början. Men troligen är det som Rossi säger, det känns mer bekvämt att göra såhär och det kanske även har en liten taktiskt fördel genom att man tar upp större plats på banan. :tummenupp
 
1. Svettbandet är för att man vill slippa upptäcka hur hal bromsvätska som skvimpar över och rinner ner på bromsoken är...

2. Man blippar för att synka varvtal och undvika bakhjulssläpp. Fast mest för att det låter hEfftigT...

3. För att Rossi råkade göra det en gång och flera andra började härma honom.

"When I arrive too deep in braking without thinking I take out the left foot but I don't know why. My impression is that I am able to stop the bike better but I don't know if it´s true." MotoGP Riding Techniques
 
Lägger man inte ut foten för att man gör "motardsladd" med bakhjulet in i kurvan? Och man då får lite bättre balans/stabilitet
 
Jag hörde från någonstans att den där "bromsoljestrumpan" är för att oljan i behållaren ej ska överhettas av exempelvis solen eller andra faktorer och således ge sämre bromsverkan.

Personligen så har jag ingen aning mer än att det ser sportigt ut och bör ge åtminstonde 5 hästkrafter.
 
Jag hörde från någonstans att den där "bromsoljestrumpan" är för att oljan i behållaren ej ska överhettas av exempelvis solen eller andra faktorer och således ge sämre bromsverkan.

Personligen så har jag ingen aning mer än att det ser sportigt ut och bör ge åtminstonde 5 hästkrafter.

Svårt att tänka mig att solen skulle värma den mer än vad bromsningen på bana gör, det blir rätt varmt av det.
 
I dagsläget kör oftast förarna inte utmed bankanten under hela huvudrakan, istället börjar de lite mitt på banan för att sedan gå ut mot kanten under inbromsningen för att sedan räta upp linjen utmed kanten (defensiv linje för att blockera för bakomvarande förare)

Vad är det som är så defensivt med att lägga sig typ i mitten av banan? Borde inte nån bakom då kunna köra om (eller åtminstone köra fortare) i yttre bankanten genom kortare sträcka?
 
Vad är det som är så defensivt med att lägga sig typ i mitten av banan? Borde inte nån bakom då kunna köra om (eller åtminstone köra fortare) i yttre bankanten genom kortare sträcka?

Man blockerar de som försöker klämma sig om på innern, sedan går man ut och tar en snabb och fin linje genom kurvan. Om man inte blockerar så kan någon galning smita in och bromsa som ett mongo, och sno linjen genom kurvan så man måste gå brett istället för den goa snabba linjen.
 
3. Simon Crafar skriver "Taking your inside foot off the peg and moving it ( about 7-10kg) towards the inside of the cordner, redistributes the balance of weight of you and the bike behind the front tyre contact patch more evenly again and so helps prevent the rear end sliding out.

I have also noticed that taking my foot off of the footrest and moving it close to the asphalt surface and also rearward, allows me to brake slightly harder before the rear wheel lifts off the asphalt. This enables me to stop the bike a metre or two earlier which can make the difference between staying on the line and not running wide, or avoiding a collision with a bike in front. I call this my 'panic brake'"

Tycker det Simon Crafar säger låter rätt rimligt så tror inte bara det är för att Rossi gör det, men who knows :tungan
 
3. Simon Crafar skriver "Taking your inside foot off the peg and moving it ( about 7-10kg) towards the inside of the cordner, redistributes the balance of weight of you and the bike behind the front tyre contact patch more evenly again and so helps prevent the rear end sliding out.

I have also noticed that taking my foot off of the footrest and moving it close to the asphalt surface and also rearward, allows me to brake slightly harder before the rear wheel lifts off the asphalt. This enables me to stop the bike a metre or two earlier which can make the difference between staying on the line and not running wide, or avoiding a collision with a bike in front. I call this my 'panic brake'"

Tycker det Simon Crafar säger låter rätt rimligt så tror inte bara det är för att Rossi gör det, men who knows :tungan

Åas säger chassieteknikerna i MotoGP som sitter på en fantastiskt massa mätdata på vad som händer med hojen att det inte gör någon skillnad.
 
Åas säger chassieteknikerna i MotoGP som sitter på en fantastiskt massa mätdata på vad som händer med hojen att det inte gör någon skillnad.
Really? Har inte läst på något utom just Crafars bok men någon skillnad borde det ju ändå göra? Man förflyttar ju tyngdpunkten, typ som att sätta sig längre bak på sadeln... Sen låter det konstigt att världseliten gör något för att de ska se snyggt ut under race
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top