Funderingar kring oljenivå

Well, till motsats mot mig å många andra så tillhör Krattan den kategorin som snackar lite å åker äckligt fort istället. Kolla hans hoj, funktion före flärd!!!!

Oftast om man känner att någe är fel med hojen så är det ju redan ett faktum att någe har pajat, det är väl bara om man åker rak motorväg som man har tid att spana på tempen? Åker du bana så får ju motorn gå hårdare....... men då har man ju inte tid att spana ned?

Har jag fel?

Skulle jag åka lika fort som jag snackade brett så skulle jag vunnit VM för flera år sedan........ :rodnar :rodnar

En snabb blick ner och jag vet precis om maskinen är färdig att hårdköras eller om det krävs 5-10 minuters fisåka till. Slipper plocka av handsken för att känna nere vid oljetråget (känna på cylinder är missvisande). Väldig bra att ha vid stadsåkning och när man kanske stannar ofta och fikar och motorn svalnar i mellan. Vid banåkning eller riktigt varma dagar kan man också se att kylningen fungerar som den ska och oljetempen inte närmar sig den gräns där det finns risk för oxidering av oljan (utöver det som sker uppe i cylindern). Eller vintertid för att kunna styra hur mycket kylning som ska tillåtas.

Jag anser det vara värt en slant, men struntar däremot i vattentempmätare, oljetrycksmätare och annat som de flesta proffs faktiskt bryr sig om. Inget som gör mig bättre som förare, men jag har koll på maskinen.

och jo, jag har längst... :fakta :D

TomK skrev:
En snabb blick ner och jag vet precis om maskinen är färdig att hårdköras eller om det krävs 5-10 minuters fisåka till. Slipper plocka av handsken för att känna nere vid oljetråget (känna på cylinder är missvisande). Väldig bra att ha vid stadsåkning och när man kanske stannar ofta och fikar och motorn svalnar i mellan. Vid banåkning eller riktigt varma dagar kan man också se att kylningen fungerar som den ska och oljetempen inte närmar sig den gräns där det finns risk för oxidering av oljan (utöver det som sker uppe i cylindern). Eller vintertid för att kunna styra hur mycket kylning som ska tillåtas.

Jag anser det vara värt en slant, men struntar däremot i vattentempmätare, oljetrycksmätare och annat som de flesta proffs faktiskt bryr sig om. Inget som gör mig bättre som förare, men jag har koll på maskinen.

och jo, jag har längst... :fakta :D

Jag är iofs blind men inte fan hinner jag se vad tempen ligger på vid en snabbtitt, jag hinner köra in i baken på ett gäng bilar innan jag tydit mätarn.

eisbaer skrev:
Jag är iofs blind men inte fan hinner jag se vad tempen ligger på vid en snabbtitt, jag hinner köra in i baken på ett gäng bilar innan jag tydit mätarn.

Det är en vanesak, vi piloter är ju vana vid att snabbt kolla av mängder med mätartavlor och annan information, samtidigt som vi dricker kaffe och klämmer flygvärdinnorna på tutt^H^H^H^Hinformation om passagerarstatus... :)

*/ ?>
Nyheter
Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Back