Funderingar kring oljenivå

Well, till motsats mot mig å många andra så tillhör Krattan den kategorin som snackar lite å åker äckligt fort istället. Kolla hans hoj, funktion före flärd!!!!

Oftast om man känner att någe är fel med hojen så är det ju redan ett faktum att någe har pajat, det är väl bara om man åker rak motorväg som man har tid att spana på tempen? Åker du bana så får ju motorn gå hårdare....... men då har man ju inte tid att spana ned?

Har jag fel?

Skulle jag åka lika fort som jag snackade brett så skulle jag vunnit VM för flera år sedan........ :rodnar :rodnar

En snabb blick ner och jag vet precis om maskinen är färdig att hårdköras eller om det krävs 5-10 minuters fisåka till. Slipper plocka av handsken för att känna nere vid oljetråget (känna på cylinder är missvisande). Väldig bra att ha vid stadsåkning och när man kanske stannar ofta och fikar och motorn svalnar i mellan. Vid banåkning eller riktigt varma dagar kan man också se att kylningen fungerar som den ska och oljetempen inte närmar sig den gräns där det finns risk för oxidering av oljan (utöver det som sker uppe i cylindern). Eller vintertid för att kunna styra hur mycket kylning som ska tillåtas.

Jag anser det vara värt en slant, men struntar däremot i vattentempmätare, oljetrycksmätare och annat som de flesta proffs faktiskt bryr sig om. Inget som gör mig bättre som förare, men jag har koll på maskinen.

och jo, jag har längst... :fakta :D

TomK skrev:
En snabb blick ner och jag vet precis om maskinen är färdig att hårdköras eller om det krävs 5-10 minuters fisåka till. Slipper plocka av handsken för att känna nere vid oljetråget (känna på cylinder är missvisande). Väldig bra att ha vid stadsåkning och när man kanske stannar ofta och fikar och motorn svalnar i mellan. Vid banåkning eller riktigt varma dagar kan man också se att kylningen fungerar som den ska och oljetempen inte närmar sig den gräns där det finns risk för oxidering av oljan (utöver det som sker uppe i cylindern). Eller vintertid för att kunna styra hur mycket kylning som ska tillåtas.

Jag anser det vara värt en slant, men struntar däremot i vattentempmätare, oljetrycksmätare och annat som de flesta proffs faktiskt bryr sig om. Inget som gör mig bättre som förare, men jag har koll på maskinen.

och jo, jag har längst... :fakta :D

Jag är iofs blind men inte fan hinner jag se vad tempen ligger på vid en snabbtitt, jag hinner köra in i baken på ett gäng bilar innan jag tydit mätarn.

eisbaer skrev:
Jag är iofs blind men inte fan hinner jag se vad tempen ligger på vid en snabbtitt, jag hinner köra in i baken på ett gäng bilar innan jag tydit mätarn.

Det är en vanesak, vi piloter är ju vana vid att snabbt kolla av mängder med mätartavlor och annan information, samtidigt som vi dricker kaffe och klämmer flygvärdinnorna på tutt^H^H^H^Hinformation om passagerarstatus... :)

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd