funderingar kring husaberg 650

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
hej!
har lite funderingar krings husaberg 650 supermotard, funderar på att köpa en till våren.
har läst här att det krävs ventiljustering i ganska täta intervaller och funderar på vad en sådan operation kostar om man lämnar in den?
andra funderingen är om man kan klara av att göra det själv?
har mekat en del med både bilar, mopeder och crossar, dock aldrig justerat ventiler. är det svårt att lära sig?

sedan funderar jag på vad man kan hålla för march-fart med dem? om man tex ska förflytta sig 5mil på motorväg. ungefär vilken hastighet kan man ligga i utan att plåga den?

/mvh erik

Fundera över ditt köp en gång till och ha i baktanke att service bör du fixa själv och att förflytta sig 5 mil på motorväg tar du den helst på släp.
Om du kan stå ut med detta då är den hur kul som helst.
Det är inte svårt att serva den så det bör du klara lätt.
Men som sagt det är ingen pendlarhoj.

//Larzan

tyson skrev:
hej!
har lite funderingar krings husaberg 650 supermotard, funderar på att köpa en till våren.
har läst här att det krävs ventiljustering i ganska täta intervaller och funderar på vad en sådan operation kostar om man lämnar in den?
har mekat en del med både bilar, mopeder och crossar, dock aldrig justerat ventiler. är det svårt att lära sig?

sedan funderar jag på vad man kan hålla för march-fart med dem? om man tex ska förflytta sig 5mil på motorväg. ungefär vilken hastighet kan man ligga i utan att plåga den?

/mvh erik

ventiljusteringar gör du själv, första gången tar det säkert en timme eller två. När du blivit bra på det efter 2-3 gånger gör du det på under halvtimman.Hur du gör det, sök i forumet

Drog till gotland på min i somras,strängnäs nynäshamn ca 10-12 mil. Gick alldeles utmärkt att puttra på motorvägen i en 120-130 utan att det var ansträngt. okej kommer aldrig göra om det men det beror på känslig röv samt tråkig motorväg..................

tackar för svaren, då blir det till att lära sig ventiljusteringen då.
det ja var fundersam på var om det GICK att köra den 5mil på "snabb" väg någon enstaka gång om det behövdes men det ska ju gå då utan att sabba den. då gäller det bara att hitta ett lämpligt objekt :)
/erik

tyson skrev:
hej!

/mvh erik
Jag har för det mesta kört xr 600/650. Men hade en husa 650 01a 1 år, jag kör rätt mycket landsväg, kan bli 5-30 mil på en dag, minst 5-7 varge start på sommaren. Vill påstå att husan var riktigt skön även på längre turer, marsf på 120-130 inge probl, ej så mycket vibrationer som ktm 660! fakirsadeln återfinns även på xr 650 , ej xr600an. Men störtsta prob är nog om den håller ihop :va

Husan är inte byggd för låg belastning på jämna varvtal, köp en 660 om du inte vill ligga och variera din hastiget. Ventiljustering är inga problem, görs vid bankanten på ett par minuter när man är van.

Husan är bekväm nog att köra hela dagen om man är aktiv men är ingen cruiser, dryg att starta innan man "kan" och vill ha mer service än en gathoj.
Trots det är det en grymt schysst hoj om man kan leva med att den är utvecklad primärt för bana.

Tänk två gånger innan du köper och PM'a mig sen om du fortfarande vill ha en.

tyson skrev:
hej!

/mvh erik

Ventilerna är lätta att justera (säger även polare som inte meckar så mycket). Hur du gör e som sagt bara att söka i forumet. Ska du köra lite längre sträckor tycker ja att 100 km/h funkar utmärkt. Dock e de som nån sa här att husans motor är inte direkt optimerad för låg belastning under längre tider så du kanske ska kolla lite på andra motarder oxå ( typ ktm )

Lycka till mannen / moffe

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...