Funderingar kring en fireblade -96

Dawan

Medlem
Gick med
11 Feb 2004
Ort
Örebro, Närkes Kil
Hoj
Yamaha R6 -01
Hej.
Undrar lite om min fireblade -96.

Jag provade toppfarten på ettans växel. Mätare visade ca: 140 km/h. :va Stämmer detta? (original drev)

Om det nu stämmer så skulle jag vilja dreva om den så att den axar bättre, gärna lite extremt. Vilka kugg ska jag välja då? någon med erfarenhet.

Tack på förhand.
 
Drevning fireblade

Tjenare davan. Kan nog stämma med 140 på ettan med en viss felvisning av mätare i åtanke. Har en fireblade -97 som har en kugg mindre fram och två kugg större bak. Går upp på bakhjulet på gaspådrag ettan/tvåan och varvar ur vid 240. Då detta är en streetfigter så är den låga toppfarten inget problem men om du kör standard och längre sträckor så tänk på att det höjda varvtalet vid landsvägs åkning kan vara irriterande i längden. Drevningen som jag har funkar hjälpligt vid längre sträckor.
Ha de Anderson.
 
Det kan som ovanstående skrev stämma. Min -96a gjorde 135 på mätaren på ettans växel. Originaldrevningen borde vara ganska optimal för acc. eftersom den då inte reser sig vid full gas.
 
Onewheeler skrev:
...Originaldrevningen borde vara ganska optimal för acc. eftersom den då inte reser sig vid full gas.
Då måste det vara något fel på min för den reser sig som en fjortisballe i en underklädesaffär vid fullgas. :banana
 
Chefen Alabama skrev:
Då måste det vara något fel på min för den reser sig som en fjortisballe i en underklädesaffär vid fullgas. :banana

"felet" kanske är: citerar "Hoj: Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N"

nää jag får väl korrigera mig en smula.. "eftersom den då inte reser sig lika lätt vid full acc."
 
Anderson skrev:
Tjenare davan. Kan nog stämma med 140 på ettan med en viss felvisning av mätare i åtanke. Har en fireblade -97 som har en kugg mindre fram och två kugg större bak. Går upp på bakhjulet på gaspådrag ettan/tvåan och varvar ur vid 240. Då detta är en streetfigter så är den låga toppfarten inget problem men om du kör standard och längre sträckor så tänk på att det höjda varvtalet vid landsvägs åkning kan vara irriterande i längden. Drevningen som jag har funkar hjälpligt vid längre sträckor.
Ha de Anderson.


kan tänka mig att aerodynamiken sänker topphastighet en del!
samt att avsaknaden av kåpa inte "trycker" ner hojen lika mycket mot backen och därmed ännu lättare för bakhjulsåkandet!
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top