Funderingar kring att börja köra cross

m.pelkonen

Pensionerad
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Dieseldriven
Jag har börjat bli lite sugen på att köra cross igen. Jag har dessvärre inte så stor koll på alla kostnader och liknande.
Frågan är vad man ska köpa för cross till att börja med?

"Räcker" 125cc eller ska man hoppa på högre? Jag är 17år och har kört trial m.m innan och har stor vana av tvåhjuliga fordon, så jag vill inte tröttna på effekten direkt. Får man någon hyffsad hoj för max 20k?

Om det finns någon crosstokig från Göteborg, vilket är det stället man bör satsa på att köra på?

Vad man kan räkna med för omkostnader? Jag hade tänkt att köra minst ett par gånger per vecka. Blir inget seriöst tävlande utan mest för att avreagera mig och köra fort. Vet inte riktigt skillnaderna mellan enduro och cross i sig, men att köra på stigar i skogen och liknande är det som är mest intressant om möjligheten finns.

Oljebyten, kolvbyte, luftfilter, drivpaket osv ska ju självklart bytas med jämna mellanrum. Men hur ofta ungefär?

Kommer mer frågor, men om någon insatt kan berätta lite i allmänt och svara på de frågorna jag har så vore det underbart.

mvh Mathias

Sök så kommer du hitta en massa info, även på http://soe.se och http://www.enduromx.com

För allroundkörning skulle jag inte köpa mindre än 250cc om vi pratar 2-takt.
20 000 räcker till en bra hoj, men fundera ut om du kommer köra mest enduro eller cross. Endurohojar har fjädring som funkar bättre i skogen men sämre på crossbana.

/ Andreas

har inte kört cross själv men hängt me polare som kört och han körde mest på stora holm me en kawa 125 och han tyckte att effekten räckte.

Har själv provat bâde 250 o 125 och första gângen tycker man det är ett jäkla drag i bâda men efter ett tag inser man att 250:n är betydligt mer lätthanterlig för en nybörjare som jag. Mycket mer förlâtande för t.ex. fel växel i kurvorna eller sâ men â andra sidan ocksâ en del mer kraft. 125:an kräver att man ligger pâ rätt varvtal hela tiden för att ha draget med sig överallt, 250:n är lättare pâ sâ vis. Men 2-takt överlag är känsliga för 'fel' varvtal, 4-takt är ännu mer lätthanterligt - tyngre hojar och dyrare i inköp är dock nackdelarna med 4-takt.

EDIT: Provat har jag som sagt, jag har inte kört cross aktivt.

Beror på vars du ska köra och vad du ska använda den till!
Själv så tycker jag du ska köpa en 250 om du vill åka 2-takt.
Betydligt bättre vrid och mindre varv = Lättare körning med mindre växling.

Runt 20k så tycker jag du ska fundera på Honda cr 250.

Oljan byts efter 5h körning av en motionsåkare.
Kolven bör bytas efter max 30h motionskörning! Ligger man å pressar bana hela tiden på höga varv får du nog räkna med att byta efter max 15h.
När man känner att den tappar vrid och vill mer leva på höga varv för att orka så är det verkligen dax!

när jag började så blev det 125a visst fick man växla men det var mer lätt hanterligt mot en 250. Det bästa vore om du kunde prova!
Sedan så byter man kolv på en 125a efter 15-20h o 250 efter 35h-40h, de gjorde allafall jag o mina polare under de 3åren vi körde 2takt.
sök på www.enduromx.com forum så ska du se att du hittar massa info!
//h-street

Ingen åker längre 2-takt :-)
Kan ju vara nåt att tänka på.

Grejen med cross/effekt, tycker jag, det som gör cross svårt och det dom kunniga behärskar bäst.....är ju hög fart in i kurvorna. Ut ur kurvorna är ju det enkla. Å in i kurvorna spelar ju effekten inte så stor roll.
Men jag åker litet...250f...men jag tycker att det går av bara fan. Lättare, smidigare helt enkelt.
Men smaken är som baken.

Allt förändras å vad får dej att tro att jag inte är medveten om det.
Det som fungerade idag är imorgon fel.

men just nu slutar dom stora tillverkarna att tillverka just 2-takt.

Ska du köra cross och avverka snabba varv utan att motorn tröttar ut dig skulle jag satsa på 125cc. Jag kör själv 125 numera och tycker jag utvecklas som förare bra mycket snabbare med en 125:an. Min hoj är en helcross men används nästan uteslutande till tight enduro. Visst saknar man ibland ett bredare effektregister men det är en vanesak.

Om det ska köras i grushålor och på grusvägar med många öppna partier skulle jag definitivt sattsa på 250. 250:n är mer råstark och har ett bredare register, problemet är bara att som nybörjare har man fullt upp att tygla effekten (på crossbanan) och tröttar ut sig fort.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti