Funderingar kring A2-kortet

KL00.3

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
Ingen, än så länge.
Hej allihopa, jag ska ta a2-kortet i år och har en del frågor,

1. Är riskettan pch handledarkursen den samma för B körkortet som för a2 kortet, eller är de olika kurser?

2. Hur mycket av teorin på teoriprovet är samma teori som i B-kortets teoriprov?

3. Vart ska man vända sig för att hitta någon handledare att övningsköra med om man inte känner någon som har motorcykel?

4. Vad är en lämplig första motorcykel?


Alla svar uppskattas!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Vågar inte svara på din första eller andra fråga då det är ett tag sedan jag tog körkort nu.

Men att hitta en handledare kan man göra här på forumet om man inte bor helt offside, du bör dock inte räkna med att någon ställer upp och erbjuder dig sin fritid helt gratis (även om det också kan förekomma såklart).
Vad som är en lämplig första hoj är helt upp till dig själv, vad vill du ha för typ av hoj och vilken typ av körning är du intresserad av?
En sporthoj är ett kasst val om du vill köra grusvägar, och vice versa.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
1) En mc-förare som skall vara handledare skall ansöka om handledarskap för den specifika personen som skall ta A2-kort. Handledaren behöver inte gå kurser eller annat tjafs. Handledaren skall medföra intyget vid övningskörning.

2) Antingen kan man teorin eller inte.

3) Kika på facebook efter mc-klubbar och/eller gå med i SvMC. Fråga här på forumet?

4) Jag är av idén att den första motorcykeln ska man våga slänga i backen. Köp en beggad standardhoj (UJM dvs universal japanese motorcycle) som är godkänd för A2.
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Jeg skrev selv på forskellige fora efter handledare, og jeg fandt 4, som gerne ville handleda mig. Alle gratis. Jeg bød på lidt fika nu og da, men der var ingen kontanter indblandet.

Det var rigtig rart at kunne få mass-öva, og jeg tog kort med næsten ingen timer i körskolan. Kun lidt obligatorisk risk1+2 og ban-övning.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej allihopa, jag ska ta a2-kortet i år och har en del frågor,

1. Är riskettan pch handledarkursen den samma för B körkortet som för a2 kortet, eller är de olika kurser?

2. Hur mycket av teorin på teoriprovet är samma teori som i B-kortets teoriprov?

3. Vart ska man vända sig för att hitta någon handledare att övningsköra med om man inte känner någon som har motorcykel?

4. Vad är en lämplig första motorcykel?


Alla svar uppskattas!
1. Ingen handledarkurs, personen måste ha A eller A2, och måste haft det i 5 år.

2. Det mesta är samma, men några frågor kommer vara specifikt om MC. Exakt hur mycket verkar variera lite mellan olika prov.

3. Här, någon Facebook-grupp eller smcs forum.

4. En billig hoj du gillar, men som inte kommer kännas helt förfärligt att tappa i marken.
 
Last edited:

KL00.3

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
Ingen, än så länge.
Vågar inte svara på din första eller andra fråga då det är ett tag sedan jag tog körkort nu.

Men att hitta en handledare kan man göra här på forumet om man inte bor helt offside, du bör dock inte räkna med att någon ställer upp och erbjuder dig sin fritid helt gratis (även om det också kan förekomma såklart).
Vad som är en lämplig första hoj är helt upp till dig själv, vad vill du ha för typ av hoj och vilken typ av körning är du intresserad av?
En sporthoj är ett kasst val om du vill köra grusvägar, och vice versa.
Okej, tack!
 

KL00.3

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2021
Hoj
Ingen, än så länge.
Okej, tack för svaren, känns som att jag fick bra svar på alla frågorna, ska nog fråga en del här på forumet då gällande handledare och se till att muta med fika.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Glöm inte att räkna i hjälm, ställ och liknande utrustning i budgeten också.

Starta en ny tråd, eller skriv här, och skriv vars du bor, vad du behöver träna på (tex konbanorna, mängdträning på väg eller allt, beroende på om du kör på skola också eller inte) och vad du är villig att betala, tex soppa och fika/luncher.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top