Funderingar framgaffelrenovering Kawa Z250.

Turbo-Puh

motorjunkie
Gick med
3 Jan 2006
Ort
Dalsland
Hoj
Vilken av dem?
(- Ja, jag har sökt.)

Jo. Det är mitt lilla - helt onödiga - projekt som står i fokus denna dag.
Hojjen är en kawa Z250-A2 '80.

Det är framgaffelrenovering (packboxar) som står på programmet. Gaffeln är
isär och allt är frid och fröjd FÖRUTOM följande:

Var f-n skall jag hålla på oljan? Där man traditionellt häller på oljan finns det
en plugg. Svarvad och utan tillstymmelse till något sätt att få ur den.

Skall jag hälla i oljan när innerbenet är uppochner och sen montera allt när
gaffeln är - just det - uppochner?

Det är (givetvis) alltså ingen USD-gaffel vi pratar om, så följdaktligen har jag
en skruv längst ner i ytterdelen, så där kan jag ju knappast hälla i någon olja.

Några tips?


Ps... Ingen som vet hur mkt olja det skall vara? :rolleyes: ... Ds
 
Nu är jag inte med. Kan du inte bara hälla i oljan högst upp med gaffeln rättvänd?
 
PacMan skrev:
2468467 Nu är jag inte med. Kan du inte bara hälla i oljan högst upp med gaffeln rättvänd?

Helt riktigt packamannen. Sett uppifrån sitter först en plastplugg. Under den
sitter något som bäst beskrivs som en plugg. Inga spår av något som skulle
kunna lossa på den. Svarvad och itryckt...
 
Turbo-Puh skrev:
2468475 Helt riktigt packamannen. Sett uppifrån sitter först en plastplugg. Under den
sitter något som bäst beskrivs som en plugg. Inga spår av något som skulle
kunna lossa på den. Svarvad och itryckt...

Kool båge att meka med, önskar att jag hade kvar min gamla kawa.

Om du ringer till spinnin-wheel i stockholm borde de veta hur mycket olja det ska vara i gaffeln.
Annars kan du ringa till Addemoto i Lomma, de brukar vara hjälpsamma i såna här lägen
 
Kapten Stofil skrev:
2468483 Kool båge att meka med, önskar att jag hade kvar min gamla kawa.

Om du ringer till spinnin-wheel i stockholm borde de veta hur mycket olja det ska vara i gaffeln.
Annars kan du ringa till Addemoto i Lomma, de brukar vara hjälpsamma i såna här lägen

Tack för tipsen. Jag köpte den för typ ingenting och gjorde stage 1, dvs
upp and running samt rent papper hos SBP. Håller just nu på med stage 2,
dvs vidarekonvertering till cafe-moppe med clipons, samt allmän rensning
av instrumenten (läs: borttagning samt ersättning). Dock finns det annat
att pilla med så vill är du sugen så är den till salu...
 
Turbo-Puh skrev:
2468505 Tack för tipsen. Jag köpte den för typ ingenting och gjorde stage 1, dvs
upp and running samt rent papper hos SBP. Håller just nu på med stage 2,
dvs vidarekonvertering till cafe-moppe med clipons, samt allmän rensning
av instrumenten (läs: borttagning samt ersättning). Dock finns det annat
att pilla med så vill är du sugen så är den till salu...

Förvisso är jag sugen, men nu e man student igen, så då får jag nöja mig med bara en båge åt gången.
Tack för erbjudandet.
 
Turbo-Puh skrev:
2468475 Helt riktigt packamannen. Sett uppifrån sitter först en plastplugg. Under den
sitter något som bäst beskrivs som en plugg. Inga spår av något som skulle
kunna lossa på den. Svarvad och itryckt...
Det kan vara så att "pluggen" sitter med hjälp av en invändig "spännring", vilken sitter i ett spår i gaffelbenet. Om så är fallet kan man trycka ner "pluggen" med en kraftig mejsel el. liknande, lirka loss "spännringen" och FÖRSIKTIGT släppa upp "pluggen" (gaffelfjädern trycker på underifrån!). Kan vara ett 2-mansjobb! Oljemängd - ingen aning!

Nicke
 
NickeN skrev:
2470798 Det kan vara så att "pluggen" sitter med hjälp av en invändig "spännring", vilken sitter i ett spår i gaffelbenet.

Satt JUST och spånade på en sprängskiss, och kom fram till att det borde
vara precis så som du beskriver det... Jag tittade allt efter en låsring igår
när jag pysslade med det, men utan resultat. Men jag skall titta igen! :tungan

G-L skrev:

Onekligen! Får nog ta och skaffa mig en sån. Grejjen är ju bara att frakten tar
ett tag och jag grejjar _nu_! Känns problemet igen? :rolleyes:

Men tack!
 
Last edited:
NickeN skrev:
2470798 Det kan vara så att "pluggen" sitter med hjälp av en invändig "spännring", vilken sitter i ett spår i gaffelbenet. Om så är fallet kan man trycka ner "pluggen" med en kraftig mejsel el. liknande, lirka loss "spännringen" och FÖRSIKTIGT släppa upp "pluggen" (gaffelfjädern trycker på underifrån!). Kan vara ett 2-mansjobb! Oljemängd - ingen aning!

Nicke

Jag tror också att du ska trycka ner "proppen" för att komma åt låsringen.
Häll i olja så att läget där fjädern står försvinner i oljan +3-4 cm (när gaffeln är iturdragen.

Har gaffeln inte varit meckad på ett tag får man nog banka på lite för att proppen ska lossa.
 
Mats757 skrev:
2473796 Jag tror också att du ska trycka ner "proppen" för att komma åt låsringen.
Häll i olja så att läget där fjädern står försvinner i oljan +3-4 cm (när gaffeln är iturdragen.

Har gaffeln inte varit meckad på ett tag får man nog banka på lite för att proppen ska lossa.

Ja, det verkar som sagt vara det som är den troliga lösningen... Enligt SH,
sprängskiss och sunt förnuft.

Fick igår tag på packboxar (efter sjukt många onödiga turer) och även en
uppgift på 1.45-1.55 dl olja... Får väl prova och se. Skall till verkstan om
en stund så jag vet svaret ikväll!
 
Resultat: Gav mig på uppgiften igår, och precis som tråden kommit fram till
så blev det till att trycka ner 'pluggen' och vips så dök en låsring upp.

Bytte packboxar, fyllde på ny olja. Fick uppgift av verkstaden på bike att
det skulle vara 1.5 dl. Monterade ihop och joxade lite. Dock känns den helt
knasig... Känns som om det går alldeles för lätt.

Finns det något jag 'borde tänkt på'? Skall yttre benet luftas eller liknande? :va

1.5 dl känns rätt lite, men jag jämförde med storebror Z400 och den skulle ha
1.45 dl med samma dimension på gaffelbenen så det kanske inte är helt
orimligt.

Förslag?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top