Funderingar efter söndagens REC på Knudan

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vi satt ett gäng på läktaren och såg vid två tillfällen ett team som körde ut sakta från depån direkt rätt ut i race line, helt livsfarligt, hela gänget som kommer på rakan fick väja/bromsa mitt i race line.

Nästa gång vill vi se att alla som går ut från depån slickar högerkanten och bygger upp fart innan ni går ut i race line.

Fler som har funderingar om säkerhet?



/Micke Svemo Södra RR
 
Jag såg någon vända i första kurvan för att sen komma på sig själv med att det antagligen inte var så bra att ta sig tillbaka till depån via depåutfarten och i stället korsa banan för att rulla in bakom posteringen vid första kurvan.
Såg läskigt ut.

Sen borde det ha varit funktionärer på varje postering då craschen som var innan "Micro bron" kunde gått riktigt illa. Hade det stått någon där som hade kunnat flagga hade man nog undvikit att både hoj nummer två och hoj nummer tre åkt av.
 
Saknade ett förarmöte så dessa missförstånd kunde undvikas.
 
Vi var några som disskuterade säkerheten med flaggvakterna under helgen.

Vid flera vurpor fick aldrig föraren hjälp med att ta undan hojen av personal:va bland annat i SP loppet fick en kille sitta vid sin hoj ca 1m från bankanten i liton. Detta är inte bra!!!

Den första vurpan som orsakade oljan i söndagens REC där fick publiken skrika på flaggvakterna att de skulle reagera!! Tydligen låg föraren kvar någon minut innan det började flaggas och då var skadan redan ett faktum med all oljan.

Finns det för få funktionärer så blir säkerheten för förarna drastiskt sämre!!!
 
Det saknades funkisar precis som det så ofta gör, jag har haft otaliga trådar på SH och bönat och bett om fler frivilliga funkisar, i slutändan kommer vi förare att drabbas om vi inte gör något åt detta.

Vill vi köra race i framtiden så får vi hjälpa till att ragga funkisar, så är det bara, klubbarna gör sitt yttersta men vi måste alla hjälpa till.
 
Det saknades funkisar precis som det så ofta gör, jag har haft otaliga trådar på SH och bönat och bett om fler frivilliga funkisar, i slutändan kommer vi förare att drabbas om vi inte gör något åt detta.

Vill vi köra race i framtiden så får vi hjälpa till att ragga funkisar, så är det bara, klubbarna gör sitt yttersta men vi måste alla hjälpa till.

Kanske är läge att ställa in racen om det inte finns funkisar så det räcker.
Vad hade hänt om ingen hade uppmärksammat kraschen i REC och det hade blivit
ett gäng till med hojar som gick omkull.
Hade kunnat sluta med överkörda förare och i värsta fall invaliditet eller dödsfall.
Tror inte någon tycker att det är värt det bara för att få köra ett race.
 
Inför att varje förare måsta fixa en funkis till varje rejs.
Kanske lättare om man har 10-15 mil till banan, men om man har 120 mil till racet är det nog lättare sagt än gjort...:näsblod

Sen om man kör NEC/REC kan 1 funkis/förare betyda att man måste skaffa fram 3 funkisar + all mekpersonal...
 
Kanske är läge att ställa in racen om det inte finns funkisar så det räcker.
Vad hade hänt om ingen hade uppmärksammat kraschen i REC och det hade blivit
ett gäng till med hojar som gick omkull.
Hade kunnat sluta med överkörda förare och i värsta fall invaliditet eller dödsfall.
Tror inte någon tycker att det är värt det bara för att få köra ett race.
Ett av problemen är att det kan komma en sjukanmälan på morgonen racedagen och frågan är hur många skulle acceptera att allt blir innställt om det fattas tex EN funkis på EN postering? Detta är ett svårlöst problem.
 
Ett av problemen är att det kan komma en sjukanmälan på morgonen racedagen och frågan är hur många skulle acceptera att allt blir innställt om det fattas tex EN funkis på EN postering? Detta är ett svårlöst problem.

Om det skulle vara en som fattas så är det bara att ha ett förarmöte och förklara situationen samt fråga om det inte är något/några team som har någon gubbe/gumma till övers.
Skulle det finnas fler än en att tillgå så kan dom ju bytas av under dan och behöver således inte stå där hela dagen.
 
Om det skulle vara en som fattas så är det bara att ha ett förarmöte och förklara situationen samt fråga om det inte är något/några team som har någon gubbe/gumma till övers.
Skulle det finnas fler än en att tillgå så kan dom ju bytas av under dan och behöver således inte stå där hela dagen.
Sant.. men har man inte gått funkiskurs så kan det vara lite svårt att flagga och jag vet att när Hyllinge står för arrangemang så måste det vara licensierade funkisar..
 
Sant.. men har man inte gått funkiskurs så kan det vara lite svårt att flagga och jag vet att när Hyllinge står för arrangemang så måste det vara licensierade funkisar..

Duger det inte att man har RR-licens?
För om det räcker så kan ju SP/Bott förare flagga på ERF och ERF förare på våra race.
 
Kanske är läge att ställa in racen om det inte finns funkisar så det räcker.
Vad hade hänt om ingen hade uppmärksammat kraschen i REC och det hade blivit
ett gäng till med hojar som gick omkull.
Hade kunnat sluta med överkörda förare och i värsta fall invaliditet eller dödsfall.
Tror inte någon tycker att det är värt det bara för att få köra ett race.

Jag var en av dem som stod och skrek faktiskt och det var fanimej det värsta jag varit med om. Hur kan en så stor del av banan vara obevakad utan flaggor. Vi tänkte också på det efteråt - hade vi inte uppmärksammat detta hade nog ingen kommit i mål den dagen.

Ok, jag är bara en simpel mekare i NEC och har väl ingen talan, men helgens flaggningar var under all kritik. :mad:
 
Det går nog att komma åt bättre säkerhet på flera olika sätt. Ett sätt är att ta upp alla incidenter, typ den du nu nämner, med de inblandade. Det viktiga är ju inte att bestraffa, utan att se till att det inte händer igen. Vi gör alla fel ibland och det är viktigt att man är vaken på när det händer knasigheter och går igenom detta med de inblandade för att förhoppningsvis minska risken för upprepningar i framtiden.

Vad gäller funkisar är det kanske så att vi måste börja ställa in race när vi tycker att det är brist på kompetent funkis-personal. Först då kommer vi alla att ta problemet på allvar och göra nåt åt det...vad det nu innebär.
 
Last edited:

Sen borde det ha varit funktionärer på varje postering då craschen som var innan "Micro bron" kunde gått riktigt illa. Hade det stått någon där som hade kunnat flagga hade man nog undvikit att både hoj nummer två och hoj nummer tre åkt av.

Kan inget annat än att hålla med... Synd att de två andra (bland annat vi #26) gick omkull i oljespillet. Hade det varit funktionärer på posteringen hade det förmodligen inte behövt bli tre avåkningar.

Gällande placeringen i utfarten från depån så påtalades detta under förarmötet i REC där Brånalt tydligt uppmanade alla att ligga så långt till höger som möjligt (till hö. om den nyvitmålade heldragna linjen).
Tråkigt om inte alla uppfattade detta/struntade i uppmaningen.
 
Last edited:
Hade ni som kom långväga ifrån accepterat att man ställde in race på lördagen? Jag hade själv tänkt att flagga men en akut fotskada gjorde att jag inte ens hann anmäla mig innan jag fick överge tanken. Men frågan kvarstår ju då, hade de som har åkt 50, 80 mil accepterat att man ställer in race för att det saknas funkisar? Jag gissar på att det bara var Microposteringen som var obemannad? En tom postering. Eller var det fler?

På Sviestad kör man ju träningar utan nån som helst postering och att se om nån kraschar i Torparn från depån är ju hart när omöjligt.

Jaja. Jag tycker i alla fall att man som förare har det ansvaret att helt enkelt låta bli att köra när man tycker säkerheten är undermålig. Alla har vi olika gräns för vad vi tycker är farligt och så kommer det antagligen alltid att vara, därför måste vi som kör påtala att vi tycker det är farligt.
 

Gällande placeringen i utfarten från depån så påtalades detta under förarmötet i REC där Brånalt tydligt uppmanade alla att ligga så långt till höger som möjligt (till hö. om den nyvitmålade heldragna linjen).
Tråkigt om inte alla uppfattade detta/struntade i uppmaningen.

Helt riktigt, men sedan ska man fortsätta att hålla tight till höger genom hela kurvsektionen medans man bygger upp fart, detta för att underlätta säkra omkörningar.

Att från depån styra rakt ut i race line mitt i första kurvan i låg fart är livsfarligt.
 
Bevaknings kameror över banans alla delar kanske vore något.
 
Helt riktigt, men sedan ska man fortsätta att hålla tight till höger genom hela kurvsektionen medans man bygger upp fart, detta för att underlätta säkra omkörningar.

Att från depån styra rakt ut i race line mitt i första kurvan i låg fart är livsfarligt.

Skriver mannen som jag höll på att torpedera förra året på Sviestad när han gick ut från depån rakt ut i idealspår.. :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top