Funderingar ang. dry nos

morathomas

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
GSXR1000T-03"såld" (R1-02 T-projekt) Wr450 -04
Har varit inne på diverse amerikanska hoj sidor, har sett de har lustgassystem för ca 3500-4500:-. Vågar man montera ett sådant s.k.a torrt system. Enlig de ska man kunna ladda ca 40hk gas. Orkar spridarna tillföra den extra soppan som behövs. Har en Gsxr 1000-02. Tänkte prova de 402 i sommar!!!
Någon som har erfarenhet eller kunskap angående detta???

morathomas skrev:
Har varit inne på diverse amerikanska hoj sidor, har sett de har lustgassystem för ca 3500-4500:-. Vågar man montera ett sådant s.k.a torrt system. Enlig de ska man kunna ladda ca 40hk gas. Orkar spridarna tillföra den extra soppan som behövs. Har en Gsxr 1000-02. Tänkte prova de 402 i sommar!!!
Någon som har erfarenhet eller kunskap angående detta???

Lustgas är förbjudet i svensk Mc-dragracing from i år.

gixxer_1255 skrev:
Lustgas är förbjudet i svensk Mc-dragracing from i år.
Ska inte vara med och tävla, bor 3km ifrån en nästintill nedlagd flygplats. Brukar få vara där. Skulle vara kul att prova hur stor skillnad det blir. Tycker kostnaden för systemet är överkomligt och behöver inte turbo på gatan.
Tack endå för svaret, visste inte det förbjudits.

Torrsystem... well, som första kontakt med lustgas och som system att installera är det inget jag rekommenderar. Ett våtsystem kan man kalibera in väldigt enkelt, däremot ett torrsystem - är lagom knivigare.

Angående SVEMO och lustgas - de personer som har tagit det beslutet... vet väldigt lite vad det rör sig om. Ungefär som att komma på att 20 stycken 200 liters fat Nitrometan i depån är mindre farligt än en liten 1 kg lustgasflaska. Sätter du däremot på stödhjul på din hoj får du köra med lustgas. Så är reglerna i årets upplaga av SVEMO-bilagan i Grönköpings Veckoblad.

Av egen erfarenhet så är torrt lustgassystem lätt att instalera,, men lite knivigare att få till rätt setup.
Jag har kört med torrt lustgas i ett år.. och har förbrukar två uppsättningar kolvar.
I tron att magert är farligt.. så har jag kört lite fetare blandning,, skulle ha funkat utmärkt med ett blött system då soppan och gasen kommer samtidigt. Men i mitt fall så gav jag mera soppa vid 100% trottel, och sen sköt jag gas via tutan. Det resullterade i att motorn fick för mycke soppa innan jag sköt gasen,, så soppan rann ner i översta kolvrings-spåret,, när sen lustgasen kom så antändes soppan där och spräckte kolvarna... :mad: :mad:

Men som ett litet exra tillskott på ca 20-25 hk så är torrt system välldigt lätt att instalera och använda... man måste bara veta vad man gör.. så inget går fel.

mvh

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa