Funderingar ang bensin.

tjena! det här gäller iofs min bil men enligt färddatorn drar
det ca 1dl mindre när jag takar 98 i stället för 95 + ca 5 km/h
i slutfart på 420m.. bmw 535 -89
 
I mitt fall så tar effektkåtheten överhanden vid pumpen och plånboken får lida.
Jag tycker att den varvar ur renare och blir lite piggare men det är förmodligen bara jag som inbillar mig.
om det inte vore så jä**a dyrt så skulle jag gärna tanka metanol och ställ in hojen för det med höjt komp och dylikt.
Då den inte bara kyler bra på grund av ett högre blandningsförhållande. 1:4,5 faktiskt mot "premium unleaded" (stod att det motsvarade 95oktan) som har 1:12 (inte 1:14,7 som är Lambda=1).
Nitrometan: Racingbränslet har ännu högre blandningsförhållande: 1:2.
Dessutom har nitroMetan(5000 btu/lb) lägre energi innehåll än metanol(9800 btu/lb)(95oktan har 19000btu/lb).
Anledningen att det används är som jag förstått att den feta blandningen är väldigt motståndskraftig mot detonantion och klarar sjukt höga förbränningstryck.
Energimåtten vet jag inte riktigt hur man omvandlar till Kj eller nåt lättare.
Tog uppgifterna ur "Twostroke performance tuning" den är ju engelsk och där är dom ju lite skumma :)
 
sEiKo skrev:
Tog uppgifterna ur "Twostroke performance tuning" den är ju engelsk och där är dom ju lite skumma :)
Men den är bra! Samma författare har även skrivit en bok som heter Four Stroke Performance Tuning, båda kan rekommenderas för den vetgirige. Böckerna är inte helt färska men det är ju inte naturlagarna heller. :-)
Ang nitrometan så beror den höga effekten på att det innehåler en stor mängd syre som spjälkas (heter det så inom kemin?) loss vid de temperaturer som uppstår under kompressionstakten. Detta syre är den direkta orsaken till att man kan mata på så mycket bränsle utan att spisen går fett. Dessa stora mängder bränsle ger mycket effekt trots att bränslet i sig är riktigt dåligt sett till energiinnehåll relaterat volymen. Men det blir ohyggligt dyrt.
 
Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back
Top