Funderingar angående försäkringar...

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag fattar inte hur man kan ha råd med en GSX-R 1000, R1, Fireblade osv av senaste modell när man är 25-35 år och bor i Gbg eller Sthlm? Jag menar även om man får en "bra" premie så hamnar den ju på fel sida 50 000:- strecket. Eller? Har folk dom försäkrade på sitt företag, kör dom med enbart trafik försäkring eller hur funkar det egentligen? Vill inte tro att det är så j-a illa att alla skenförsäkrar :confused:
Anledningen till att jag frågar é att jag vill ha en R1 -04 men förstår inte hur jag ska ha råd att försäkra den?

Tänkte så här: Eftersom en trafikförsäkring är betydligt billigare än vad en halvförsäkring är så måste man ju kunna trafikförsäkra hojen och sedan ställa av den så fort man inte använder den. D v s ställa på hojen på morgonen och sedan ställa av den på kvällen. Risken för att den ska bli stulen på dagen när jag använder den är ju minimal och när jag ställer av den på kvällen blir den ju automatiskt garageförsäkrad och därmed även stöldförsäkrad.
Blir ett j-a göra med skatten hit och dit, men det är smällar man får ta. Försäkringsbolaget blir kanske inte överförtjust, men som man bäddar får man ligga :finger Dom ville ha 105 000:-/år av en kompis som köpte en GSX-R 1000.... då kan han ju fan köpa två hojar och ha en i reserv istället.

Men vad tror ni? Funkar det att göra så här? Skulle helst slippa, och är beredd att betala runt 3000-4000:-/månad för att ha hojen helförsäkrad. Men det är ju bara att glömma med dagens premier. Skenförsäkra vill jag inte göra heller...
Nån som har nått annat alternativ?

Flytta till skogen :cool:
Det är nåt bra med att inte ha nära till allt, försäkringen. :fakta

// Henke

Snackade med en tjej på if idag och hon blev skitsur när jag frågade om man kunde ställa av och på hojen varje dag. En halvförsäkrad fireblade 954 -02 skulle kosta 2200:-/månad på mig i gbg, och då va if billigast... :p

MackeNo1 skrev:
Snackade med en tjej på if idag och hon blev skitsur när jag frågade om man kunde ställa av och på hojen varje dag. En halvförsäkrad fireblade 954 -02 skulle kosta 2200:-/månad på mig i gbg, och då va if billigast... :p

2200 kr för halvförsäring/ månad låter mkt, fortsätt att ringa runt, till slut får du din lycka & får en billig halvförsäkring.

Nå inte jag fattar är ju att alla ska ha helförsäkrat, visst känns det tryckt med det, men ändå. Om man tänker efter så är det ju nästan omöjligt att lägga omkull en MC om man kör någolunda normalt. Den få gånger man kan lägga omkull en MC är väl om man kör JÄVULSKT för fort i en cirkulationsplats eller om man ser sand/grus i en korsning & kör för fort.

Men tänk efter en xtra gång när man är ute & kör så räcker det med halvförsäkrat & då slipper ni den höga premien på försäkringen.

Jag har halvförsäkrat & jag har varit & kört på bana med hojen 1 gång, visst körde jag fortare än vad halvförsäkringen klarar av men man behöver ju inte ligga på sladd ut ur varje kurva utan kankse bara nångång & då ligger man under gränsen av vad däcken klarar av så då är det ju ingen fara.

VAR MOGEN OCH KÖR HALVFÖRSÄKRAT NI SOM INTE HAR RÅD ATT HELFÖRSÄKRA ERAN HOJ SÅ NI LÅTER DEN STÅ PÅ ERA FÖRÄLDRAR :tummenupp :fakta

MackeNo1 skrev:

Kollade faktiskt upp samma båge idag :mad:
Halvår/hel (vågar ej ha halv på så ny båge)
Fick 17.000 o 18.000 hel/halv :skrämd :skrämd :skrämd
Det är för fan 3.000 i månaden + däckskostnad o benisn :finger

Marals76 skrev:
Kollade faktiskt upp samma båge idag :mad:
Halvår/hel (vågar ej ha halv på så ny båge)
Fick 17.000 o 18.000 hel/halv :skrämd :skrämd :skrämd
Det är för fan 3.000 i månaden + däckskostnad o benisn :finger

Det handlar bara om prioritering :fakta

Skit i att å på krogen istället... vet sådana som bränner flera tusen på krogen, jag är inte en av dom. :D

Mattiaz skrev:
Det handlar bara om prioritering :fakta

Skit i att å på krogen istället... vet sådana som bränner flera tusen på krogen, jag är inte en av dom. :D

Går inte på krogen är typ nykterist :slicka
Fasiken runt 1.000 spänn månaden hade varit acceptabelt

Marals76 skrev:
Går inte på krogen är typ nykterist :slicka
Fasiken runt 1.000 spänn månaden hade varit acceptabelt

Kanske blir rätsida nån gång på försäkringarna... då kan du köpa :D

Fast när man tom får höjning av premien på sin bil (en sketen toyota corolla 93), ja då är nånting allvarligt fel :mad:

Försäkringsbolagen är ju inte nöjda bara för att gå med vinst, då har de antagligen gått med för LITE vinst :finger

Köpte en Fireblade -02 nu i helgen, vafan... Att bli förnuftig och prismedveten vid 24års ålder är inte riktigt min grej, köp först och tänk sen :D :crash

Blir alltså 2100:-/månad för mig under den perioden jag kör. Sen blir det 400:-/månad i garageförsäkring på vintern. Lyckas jag hitta ett suveränt säkert garage i Gbg så kanske jag bara tar en trafikförsäkring (1000:-/månad) men det verkar jävligt svårt att hitta ett garage alls :(

Troligen blir det ett par lackade kraschkåpor samt maximalt med kraschpuckar till nästa sommar, är dessutom på jakt efter en tank till en Fireblade -02 så vet ni någon som har en sådan till salu så pm:a mig. Gör inget om den är lite bulig, bara det inte är FÖR jävligt.

Marals: 3000:-/månad va ju billigt! Det skulle jag lätt ha tagit. Är ju bara att spara 1500:- månad under vintern så blir det inte så farligt dyrt på sommaren :fakta Så ska iaf jag göra för att ha råd med Firebladen :) Kostar att ligga på topp :rock

Last edited:
Fy fan vilka hutlösa priser det verkar vara! Har min hoj halvförsäkrad och betalar 450:-/månad. Med helförsäkring kostar den runt 9000:-/år.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman