MackeNo1
Varför slita på mer än ett hjul i taget?
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag fattar inte hur man kan ha råd med en GSX-R 1000, R1, Fireblade osv av senaste modell när man är 25-35 år och bor i Gbg eller Sthlm? Jag menar även om man får en "bra" premie så hamnar den ju på fel sida 50 000:- strecket. Eller? Har folk dom försäkrade på sitt företag, kör dom med enbart trafik försäkring eller hur funkar det egentligen? Vill inte tro att det är så j-a illa att alla skenförsäkrar
Anledningen till att jag frågar é att jag vill ha en R1 -04 men förstår inte hur jag ska ha råd att försäkra den?
Tänkte så här: Eftersom en trafikförsäkring är betydligt billigare än vad en halvförsäkring är så måste man ju kunna trafikförsäkra hojen och sedan ställa av den så fort man inte använder den. D v s ställa på hojen på morgonen och sedan ställa av den på kvällen. Risken för att den ska bli stulen på dagen när jag använder den är ju minimal och när jag ställer av den på kvällen blir den ju automatiskt garageförsäkrad och därmed även stöldförsäkrad.
Blir ett j-a göra med skatten hit och dit, men det är smällar man får ta. Försäkringsbolaget blir kanske inte överförtjust, men som man bäddar får man ligga
Dom ville ha 105 000:-/år av en kompis som köpte en GSX-R 1000.... då kan han ju fan köpa två hojar och ha en i reserv istället.
Men vad tror ni? Funkar det att göra så här? Skulle helst slippa, och är beredd att betala runt 3000-4000:-/månad för att ha hojen helförsäkrad. Men det är ju bara att glömma med dagens premier. Skenförsäkra vill jag inte göra heller...
Nån som har nått annat alternativ?

Anledningen till att jag frågar é att jag vill ha en R1 -04 men förstår inte hur jag ska ha råd att försäkra den?
Tänkte så här: Eftersom en trafikförsäkring är betydligt billigare än vad en halvförsäkring är så måste man ju kunna trafikförsäkra hojen och sedan ställa av den så fort man inte använder den. D v s ställa på hojen på morgonen och sedan ställa av den på kvällen. Risken för att den ska bli stulen på dagen när jag använder den är ju minimal och när jag ställer av den på kvällen blir den ju automatiskt garageförsäkrad och därmed även stöldförsäkrad.
Blir ett j-a göra med skatten hit och dit, men det är smällar man får ta. Försäkringsbolaget blir kanske inte överförtjust, men som man bäddar får man ligga

Men vad tror ni? Funkar det att göra så här? Skulle helst slippa, och är beredd att betala runt 3000-4000:-/månad för att ha hojen helförsäkrad. Men det är ju bara att glömma med dagens premier. Skenförsäkra vill jag inte göra heller...
Nån som har nått annat alternativ?