funderingar över ny dator, nån som kan hjälpa?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
tjena!
är inställd på att köpa ny dator och har siktet inställt på en fujitsu siemens amilo li1718. enda problemet är att jag inte är så jättehaj på datorer och gärna skulle vilja ha modellen utvärderad av någon som kan. är det nån som vet om denna dator är nåt att ha?

tec spec:

Tillverkarens art. nr.: BAT:NOM2-NEAS7-LI2

Chassi: Laptop

Processor: Intel Celeron M440, 1,86GHz

Internminne: 1024 MB (2 x 512 MB) DDR2. 2 Dimmplatser. 0 lediga.

Moderkort: Information saknas

I/O Portar: 4x USB (version 2.0) 1x CRT (VESA kompatibel) 1x DC-In 1x RJ11 för modem 56 Kbps (.V92) 1x RJ45 för LAN (10/100) 1x line ut delat med hörlur ut (stereo) 1x line delat med mikrofon in (mono)

Grafik: ATI Xpress 200M med upp till 256MB delat minne.

Ljud: 16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud. Azalia Codec

Hårddisk: 160 GB hårddisk

Floppy: Nej

Optisk enhet: DVD-brännare (+/-R +/-RW) med stöd för dubbla lager

Operativsystem: Microsoft Windows Vista Home Basic Svensk

Modem/ Nätverk: Internt 56k V.92 modem 802.11 b/g WLAN 10/100/nätverksstöd

Högtalare: Två inbyggda stereohögtalare

Tangentbord & Mus: Windows tangentbord Pekplatta

Bildskärm: 15.4 tums TFT WXGA, BrilliantView. Upplösning: 1280 x 800

Storlek: 355mm (B) x 255.8mm (D) x 24 – 34mm (H)

Vikt: 2,72 kg

översiktsinfo:

Översikt
En bärbar dator med Windows Vista - den enklaste, säkraste, mest underhållande och mobila Windowsversionen någonsin!
Datorn ger dig trygghet, genom 3 års fria uppdateringar av Norman Antivirus samt tillverkarens 2-åriga garanti och telefonsupport.
Den 15,4 tum stora CrystalView-skärmen i bredbildsformat ger större djup i bilden och är häpnadsväckande att beskåda.
Den har förstås trådlöst nätverk, nyttiga program, 160 GB stor hårddisk, snabb processor och 1GB minne!

Operativsystem
Windows Vista™ Home Basic Svensk - den enklaste, säkraste, mest underhållande och mobila Windowsversionen någonsin!

Processor
Intel Celeron M440, 1,86GHz

Minne
1GB DDR2 (2x512MB) 533/667MHz. 2 dimmplatser. 0 ledig(a).

Grafik
ATI Xpress 200M med upp till 256MB delat grafikminne (HyperMemory).

Ljud
Azalia Codec.

Bildskärm
15.4” TFT WXGA, BrilliantView
Upplösning: 1280 x 800

I/O Portar
4x USB (version 2.0) 1x CRT (VESA kompatibel) 1x DC-In 1x RJ11 för modem 56 Kbps (.V92) 1x RJ45 för LAN (10/100) 1x line ut delat med hörlur ut (stereo) 1x line delat med mikrofon in (mono)

Hårddisk & Optisk enhet
160GB SATA-150, 5400 rpm.
8x Multi-format DVD-brännare med stöd för Dual Layer

Kommunikation
Höghastighetsmodem för 56 kbit/s V.92
10/100 Mbit/s nätverksstöd
54g™ 802.11 a/b/g WLAN

Strömförsörjning & Batteri
6-cells litiumjonbatteri (Li-Ion) 4400 mAh med ca 2,5 timmars batteritid.

Programvara
Microsoft® Works
Nero 7 Essentials (CD/DVD-brännarprogram)
Adobe Reader
Norman Anti-Virus (Inklusive 3 års fria uppdateringar, värde 1500:-)
Manual, Säkerhetsanvisningar and Garantiuppgifter.

Garanti
* 2 års Garanti (tillverkaren)

Undvik Celeron för allt i världen (slö som satan), köp den billigaste Sempron, Turion eller Core 2 Duo istället.

Den nya 440'ian är jämförbar med en Athlon 3500+ på 2.2 GHz. Ivfsh skull jag ha lagt på några hundra (och väntat och spart ihop de extra slantarna) för att få en med en "riktig" processor t.ex. c2d.

Den nya 440'ian är jämförbar med en Athlon 3500+ på 2.2 GHz. Ivfsh skull jag ha lagt på några hundra (och väntat och spart ihop de extra slantarna) för att få en med en "riktig" processor t.ex. c2d.

ok, men det är väl inte så illa eller? jag har inga extrema krav på en högpresterande dator, ska i stort sett bara ha den till att furfa, skriva mina skolarbeten, möjligen snacka med polarna på msn och lyssna på musik. funkar denna processor någorlunda till detta eller är den en dator som tar tio minuter på sig att bara starta upp webbrowsern? ledsen om jag är tjatig, den bara passar mig bra på andra sätt med mycket minne och dylikt så jag vill mest kolla upp om den har en megadefekt som sätter ner allt annat på den gravt liksom.

Den där duger gott. Idag finns det inga dåliga bärbara från märkesfirmorna - det har de inte råd med, dvs att få dåligt rykte.

Med dina behov funkar nästan vilken dator som hellst.. men den du har där verkar bra.. pris på den?

Jag håller med Brinken. Lägg en slant till och få en bättre propp!

Jag skulle nästan vilja säga att man "ska ha" en C2D just för värme, strömförsörjning och fart.

Med dina behov funkar nästan vilken dator som hellst.. men den du har där verkar bra.. pris på den?

6500, delvis därför jag tog den. de hade ingen annan som jag tyckte passade så bra i övrigt med bättre processor för mindre än 8000 så jag tog denna.

Jag håller med Brinken. Lägg en slant till och få en bättre propp!

Jag skulle nästan vilja säga att man "ska ha" en C2D just för värme, strömförsörjning och fart.

tja, jag har hunnit testa den nu och kan säga att den funkar hur bra som helst. tack för alla svar iallafall:)

Last edited:
6500, delvis därför jag tog den. de hade ingen annan som jag tyckte passade så bra i övrigt med bättre processor för mindre än 8000 så jag tog denna.

tja, jag har hunnit testa den nu och kan säga att den funkar hur bra som helst. tack för alla svar iallafall:)

Denna är ju inte så dum heller? funderar starkt på att köpa en sån, nu när priset är överkomligt. 8990 kronor spänn inkl moms.
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010111057

sådärja, nu har Bushido på en halvtimme lyckats med att bygga en ur väggen nedfällbar hylla att placera sin nya dator på, installerat sagda hylla i sin sovrumsvägg, placerat datorn på sin plats, loggat in på sin behagliga lilla dator och skrivit sitt första SH-inlägg med den:yoparty:D

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla