Funderingar över backspeglar

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
Nu e det såhär att jag läste i MC-boken att man inte behövde ha backspeglar på en motorcykel, och jag har inte orkat komma på ett bra sätt att sätta fast mina på så jag sket i dom när jag skulle besiktiga. Dom anmärkte inte på speglarna på besiktningen och så, men sen kommer ämnet upp i en duskussion med övningskörningsläraren. Han säger att man måste ha speglar, han frågade en annan lärare med som är uppkörningslärare och han hade oxå sagt att man måste ha speglar, så nu e jag förvirrad... :va

Hur är det egentligen?

/PS

När du kör upp vill uppkörningsgubben veta att du har koll bakåt, har du inga speglar är det omöjligt om du inte vrider på hela kroppen, vilket du knappast gör var 10e sekund, right? På med backspeglarna!! Har du inte uppsikt bakåt lär du knappast bli godkänd..

Jag undrade bara ifall det var olagligt att köra utan speglar... men tack! :lol
(ska klämma på speglarna när jag hinner)

Det är inte lag på att ha backspeglar på MC. Däremot bör du ha det vid uppkörning. Inspektörerna kommer säkert tycka din uppsikt är dålig annars.

/F

Esquina skrev:
Man känner sig riktigt klumpig utan backspeglar!

Kör fortare än alla andra så slipper man kika i dom.. :tummenupp :) Mito spelgarna ser man inte mycket i ändå.. Inte då man ligger på tanken iaf.. :D

Freppa skrev:
Det är inte lag på att ha backspeglar på MC. Däremot bör du ha det vid uppkörning. Inspektörerna kommer säkert tycka din uppsikt är dålig annars.

/F

Iofs lärde man sig på trafikskolan att hellre kolla bakåt än att använda speglarna... +att hur ska gubben se om man använder speglar eller ej :va

själv har man vant sig att körqa utan så rugg ocg mag musklerna är nu enorma :hihi , skämt och sido, det är en ren inlärningssak, har inte kört med sånna sen TIDIG moppeålder...

Man måste INTE ha speglar! (Isf enbart när man kör upp.) Jag körde utan speglar :) Va lite ovant i början, men sen går det fint!

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...