Fundering ventilspel GSX-R600

frukost

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Hoj
GSX-R600 1998
Tjenare!
Tänkte kolla om några bättre vetande har lust att ge mig lite tips...

Mätte ventilspelet på min gsxr600 '98 igår och fick följande

IN:
1: 0.09, 0.10-0.12
2: 0.10-0.12, 0.10-0.12
3: 0.10-0.12, 0.10-0.12
4: 0.10-0.12, 0.10-0.12

EX:
1: 0.20-0.22, 0.23
2: 0.25, 0.26
3: 0.24, 0.24
4: 0.23, 0.24

gränserna i serviceboken säger IN: 0.10-0.20 och EX: 0.20-0.30 mm.

Alla är ju OK förutom ena på första cyl.
Kan jag låta bli att justera en säsong??

mvh Alex

Ja, du KAN åka vidare med det spelet.
Men, jag skulle ha justerat den felande ventilen så kunde jag slippa tänka på det sen.
Men så är jag sjukt pedantisk också.

Jag menar, grejerna är avskruvade, det är snö och kallt ute och du behöver inte mer än ett shims?
Gört.

Ja, du KAN åka vidare med det spelet.
Men, jag skulle ha justerat den felande ventilen så kunde jag slippa tänka på det sen.
Men så är jag sjukt pedantisk också.

Jag menar, grejerna är avskruvade, det är snö och kallt ute och du behöver inte mer än ett shims?
Gört.

Tack för snabbt svar!
Det var ungefär så jag tänkte men eftersom jag aldrig tagit bort kammar tidigare och boken säker att det är lätt att knäcka dem eller hållarna om man är oförsiktig så var jag lite tveksam...

Om man ändå lossar allt. Är det en bra idé att öka spelet på hela IN-raden med 0.05 för att hamna mitt i intervallet? :)

Tack för snabbt svar!
Det var ungefär så jag tänkte men eftersom jag aldrig tagit bort kammar tidigare och boken säker att det är lätt att knäcka dem eller hållarna om man är oförsiktig så var jag lite tveksam...

Om man ändå lossar allt. Är det en bra idé att öka spelet på hela IN-raden med 0.05 för att hamna mitt i intervallet? :)

Jag tycker du kan låta de övriga vara.
Lossa överfallen växelvis så att kammen inte hänger kvar i bara ett, lätt att knäcka överfallet då.
Kolla noga när du drar dit överfallen att du får ner de styrhylsor som finns utan att dom kantrar i nåt hål.
Lugnt och metodiskt alltså!
Och dra inte för hårt, jag tror att du ska dra med c:a 10 Nm, alltså inte tio kilo som vissa försökt.
Har du inte en momentnyckel, så köp en idag.

Hur varmt har du i garaget?
Har du bara 12-15 grader så kan felet finnas där. Öka tempen 4-5 grader och gör en mätning till. Är du helt säker på att ditt bladmått är helt hundra?

Mao, rör ingenting som fungerar. Ska du justera öka ALLA insug 5 hundringar. + en avgas.

Mats

Garaget är ganska varmt, gissar på 18-20°. Bladmåtten har jag mätt med min egen och jobbets mikrometer och de stämde ganska bra, möjligen var 0.10-bladet 0.105 mm.

Är det en fördel att ligga nära nedre gränsen? Slitaget kan väl både öka och minska spelet beroende på vad som slits? :gnissla

Med få undantag så går ventilspelet mot noll. Vilket fall på moderna hojar.
Större ventilspel (Inom rekomenderat intervall) ökar kyltiden på ventilen.
För litet spel, eller noll, ingen kylning, dåligt komp, svårstartad, i värsta fall brända ventiler.
För stort spel. Slammer, sätter ventilen hårt i sätet, sliter tätningsytorna.

Mats

Med få undantag så går ventilspelet mot noll. Vilket fall på moderna hojar.
Större ventilspel (Inom rekomenderat intervall) ökar kyltiden på ventilen.
För litet spel, eller noll, ingen kylning, dåligt komp, svårstartad, i värsta fall brända ventiler.
För stort spel. Slammer, sätter ventilen hårt i sätet, sliter tätningsytorna.

Mats

Aha ok, tackar för bra info! =)

Var i garaget nyss och mätte hela rasket igen. Nu tyckte jag faktiskt att 0.10'ans blad gick in relativt smidigt. Den värsta på avgassidan låg strax över 0.20.

Tror nästan jag låter spelet vara över sommaren och fokuserar på resten av vinterservicen. Ska dock försöka läsa på så mkt jag kan inför en justering nästa vinter.

Jag hade justerat upp samtliga insugsventiler

Om 1000 mil kommer antagligen alla vara under 0,10 och du får justera igen

Om man ändå ska lyfta av kammar för att justera en ventil kan man ju lägga alla andra ventiler mitt i spelet när det ändå är upprivet. Tar inte många minuter extra (dock kan ju shims kosta en del)

Du kan lungt köra vidare utan att justera. Toleranserna är till för att utnyttjas och dina spel som ligger i underkant gör att du får bättre effekt än om de skulle ligga åt andra hållet. Följ upp med en ny kontroll efter ca 1000 mil. Skillnaden mellan 0,09 och 0,10 på ett insug är försumbar.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back