Fundering på hur svarva invändiga spår

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Antar att det finns medlemmar här som jobbar med svarvar.
Vilken typ av svarvbom/svarvstål har man för att komma åt o svarva invändiga försänkningar/spår såsom på bilden nedan.
Utvändig diameter är 121mm.
diameter på hålet är 43mm och försänkningen är 8mm djup

Assem1.jpg

ritning svep (2).JPG
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Invändig spårstål. . De är namnet.. Googla så ser du hur de ser ut... Finner säkert även vilka som säljer sånna samt måtten på stålet som ska funka...
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Lite större grejer och i en fräs men jag har sett när han och andra fräst t ex invändiga låsringsspår med den typen av chuck(?). Bara att slipa till ett stål som passar.

Vid 17:45 ser du.

Fast kanske lite dyra grejer för ett engångsjobb. I Pakistan hade de svängt ihop något av en avgasventil, kapskiva, pinnsvets och en svarv.

 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vilket material skall du svarva i? Stål så behöver du minst ett sparskär diameter 20 eller 25 (6-800 kr) som slipas till rätt dimension
Aluminium kan det gå att fuska till med att slipa en lämplig stålbit o härda skäreggen själv

Är det krav på snäva toleranser i själva spåret? 8+-? bredd +-?

Vad har du tillgång till, någon du känner som kan svarva?? Är nog inte billigt att få gjort som one-off på en mekanisk verkstad
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Vet inte dimensionerna axiellt så inte lätt att svara. Eller belastning och material.
Ett vanligt fel konstruktörer gör är att inte tänka ut hur saker ska tillverkas.
Så en omkonstruktion kanske kan göra tillverkningen enklare.
Biten kan tillverkas med en innerspårbom för en tusenlapp. Om man har en hyfsat stabil inte alltför liten svarv och tar 2mm brett i taget. Eller en egentillverkad av en bit rundstång, ett sparskär och en låsskruv. Svårigheten vid bearbetningen är nog spånbrytning och spånavgången.
En modern variant är att tillverka biten 3D-printad.
Går även att göra i en CNCfräs eller en manuell med rundmatningsbord. T.ex med ett enskärigt verktyg samma som för svarvning. Kanske bearbeta en halva i taget.
Amatör men utbildad till verktygsmaskinkonstruktör.
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: JPT

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Vilket material skall du svarva i? Stål så behöver du minst ett sparskär diameter 20 eller 25 (6-800 kr) som slipas till rätt dimension
Aluminium kan det gå att fuska till med att slipa en lämplig stålbit o härda skäreggen själv

Är det krav på snäva toleranser i själva spåret? 8+-? bredd +-?

Vad har du tillgång till, någon du känner som kan svarva?? Är nog inte billigt att få gjort som one-off på en mekanisk verkstad
Den ska tillverkas i någon typ av verktygsstål som kan härdas.
Bredden ska vara 16,7mm i botten av spåret och 21mm i toppen av spåret. Kanterna får då en lutning på 75 grader. Enklast förklarat är nog att titta på ritningen nedan.
Har tillgång till maskiner, är bara kunskap hur man gör för att enklast komma åt att svarva invändiga spår enligt ritning. :)
Jag kan beställa grejorna från en maskintillverkare men tyckte det kunde vara intressant o göra den själv.

ritning svep.jpg
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Den ska tillverkas i någon typ av verktygsstål som kan härdas.
Bredden ska vara 16,7mm i botten av spåret och 21mm i toppen av spåret. Kanterna får då en lutning på 75 grader. Enklast förklarat är nog att titta på ritningen nedan.
Har tillgång till maskiner, är bara kunskap hur man gör för att enklast komma åt att svarva invändiga spår enligt ritning. :)
Jag kan beställa grejorna från en maskintillverkare men tyckte det kunde vara intressant o göra den själv.

View attachment 481227

Om jag skulle göra de spåret så skulle de bli att slipa ett stål me vinklarna å öppna spåret grovt me ett annat stål innan.. Eller så hade de blivit att programet de i en styrd svarv..
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Måste det vara verktygsstål? Inte helt lättbearbetat.
Då toleranser, kast, planhetskrav etc saknas så är det svårt att föreslå tillverkningsmetoder.
Rent allmänt tycker jag denna bit ser knepig ut, och var det min bit så skulle jag ta mig en rejäl funderare på möjliga alternativ.
Ska halvorna göras separat och sedan svarvas ihop, eller ska de delas efter svarvning osv.
 

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
Antar att det finns medlemmar här som jobbar med svarvar.
Vilken typ av svarvbom/svarvstål har man för att komma åt o svarva invändiga försänkningar/spår såsom på bilden nedan.
Utvändig diameter är 121mm.
diameter på hålet är 43mm och försänkningen är 8mm djup

View attachment 481217

View attachment 481218
Inledande varning:
Glad hemmafixare och katalog-bläddrare så ta inget på allvar...


Kommer spontant att tänka på svarvbom för innersvarvning.
Typ sånt här:
1677235323459.png

Tack vare den "spetsiga" vinkeln på skäret kan man kanske ställa bommen för att få till din "70° vinkel"
Beroende på toleranskrav kanske man kan vända på biten och få till vinkeln på andra sidan på motsvarande sätt.

Så hade nog jag tänkt iallafall. :)

Om det hade varit ett "rakt låsringsspår" invändigt så kör väl dom som har "riktiga" verktyg med sånt här:
1677235512950.png

Men dina "vinklade sidor" talar ju emot en sådan lösning i just det här fallet.

Men som hemmafixare blir det ju oftast tvärtom:
Hur kan man konstruera om för att kunna producera med dom verktyg man har... ;-)
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Med en manuell svarv och ett AIKT-K-R-25-3-T10 kan du ta botten på spåret med tre skär + ett finskär i botten . Sen vinkla toppsliden 15 grader och ta ena sidan på spåret. Sen vinkla toppsliden 15 grader åt andra hållet och fasa andra sidan av spåret. Lite petigt att få rätt toleranser.
Med en CNC-svarv kan spåret göras med samma verktyg men nån vridning av toppslid behövs inte. Inga svårigheter med toleranser.
Eller göra en egen innerspårbom med ett t.ex. 2mm brett HSS-skär.
Nån som har ett bättre förslag.
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Måste det vara verktygsstål? Inte helt lättbearbetat.
Då toleranser, kast, planhetskrav etc saknas så är det svårt att föreslå tillverkningsmetoder.
Rent allmänt tycker jag denna bit ser knepig ut, och var det min bit så skulle jag ta mig en rejäl funderare på möjliga alternativ.
Ska halvorna göras separat och sedan svarvas ihop, eller ska de delas efter svarvning osv.

Den detaljen eller bearbetningen av den är inte specielt knepig eller svår, men de beror väl mer på hur mycke man har jobbat med bearbetning..
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Den detaljen eller bearbetningen av den är inte specielt knepig eller svår, men de beror väl mer på hur mycke man har jobbat med bearbetning..
Den där biten är inget jag som amatör skulle ge mig på. Känns för mig mer som ett fall för verktygsmakare eller avancerad mekanisk verkstad om det ska bli någon precision. Med det är jag det ?
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Måste det vara verktygsstål? Inte helt lättbearbetat.
Då toleranser, kast, planhetskrav etc saknas så är det svårt att föreslå tillverkningsmetoder.
Rent allmänt tycker jag denna bit ser knepig ut, och var det min bit så skulle jag ta mig en rejäl funderare på möjliga alternativ.
Ska halvorna göras separat och sedan svarvas ihop, eller ska de delas efter svarvning osv.
Det är en klämkoppling som håller ihop 2st maskindelar. Kräver inte speciellt hög precision men är materialet mjukt så slits kopplingen fort. Ska klara temperaturer på typ 400°C också.
Jag antar att det är lättast att tillverka bitarna i ett stycke och sen dela dom.
 

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Ort
t
Hoj
japansk riskokare
Den där biten är inget jag som amatör skulle ge mig på. Känns för mig mer som ett fall för verktygsmakare eller avancerad mekanisk verkstad om det ska bli någon precision. Med det är jag det ?
Fast hur kul är det. :)
Har lämnat iväg och fått grejorna tillverkade tidigare men var sugen på att lära mig hur man kan göra dom själv.
Har tillgång till manuell svarv, fräs mm. Även ugn för att kunna härda grejorna.
Med en eller flera lämplig svarvbommar borde det nog gå att få till tycker jag.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Vill du inte köpa bommar för lösa skär vilket kan bli ganska dyrt + att det är synd att använda grejerna en gång för att sedan bli liggande - så återstår att slipa till ett sparskär (lämpligen runt ämne). Vad som talar emot sparskär är att du vill jobba i ett hårt stål som utgångsmaterial, det sliter ordentligt på skäret.
Du säger att klämkopplingen slits??? Är det något som glider i spåret - kan inte förstå att ett fast förband kan slitas. Är det meningen att något skall glida inuti spåret och därmed skapar slitage?
Om du förklarar närmare vad och hur det skall kopplas ihop - kanske med bild - så är det lättare att fatta.
Svarvar en del själv för hobbyändamål så lite rutin har jag (precis tillverkat 36 axlar igår o idag så just nu tänker jag mycket "svarv"), kör grovbearbetning med bommar m lösa skär och ytfinish/axeltolerans med hemmaslipade sparskär.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det är en klämkoppling som håller ihop 2st maskindelar. Kräver inte speciellt hög precision men är materialet mjukt så slits kopplingen fort. Ska klara temperaturer på typ 400°C också.
Jag antar att det är lättast att tillverka bitarna i ett stycke och sen dela dom.
Det kommer ju försvinna en viss mängd material när du sågar isär dom, så delen kommer ju inte vara rund på vare sig in eller utsida. Sen kanske det är en fördel att ha en spalt så att du kan klämma den rejält hårt mot inneraxeln, men då får du ju istället en glipa, vilket kanske inte är vad du vill ha?

Så lite beroende på förutsättningarna skulle jag dela den först, spänna ihop den, och sedan börja med svarvning, håltagning mm.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top