Fundering kring wheelies och annat

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
1. Hur svänger jag på slangen? Fick tipset att svänga styret i motsatt riktning jag skulle, men det hjälpte inte. Lyckas ej heller luta mig så att den svänger. Hur gör ni?

2. Värför vibrerar bara den vänstra delen av hojen?? Högerdelen är nästan vibrationsfri..

3. Är det bara för mig hojen "wobblar"/gungar lite fram och tillbaka på slangen när man har en bra höjd?

4. Är 160/60 lagom på bakhjulet (Lc4)?

Last edited:
du ska styra åt fel håll och luta dig å "rätt håll" dvs de du vill svänga åt...

har själv märkt att om man inte gör wheelien tillräckligt hög så vill hojen inte svänga så bra! men det är bara vad jag har märkt. kanske är ute å cyklar...

det är mkt enkelt när det är motvind. då svänger hojen hur bra som helst!

bara nöta nöta nöta...

Fan, jag klarar bara fullgas slangning. Tips är ju alltid bra, blir ju så jävla spak när det börjar stiga högt! Är nog aldrig högt egentligen men skulle vilja. Tur att man har nog me tröck att kunna köra en bit på ren styrka :rodnar

eisbaer skrev:
1. Hur svänger jag på slangen? Fick tipset att svänga styret i motsatt riktning jag skulle, men det hjälpte inte. Lyckas ej heller luta mig så att den svänger. Hur gör ni?

2. Värför vibrerar bara den vänstra delen av hojen?? Högerdelen är nästan vibrationsfri..

3. Är det bara för mig hojen "wobblar"/gungar lite fram och tillbaka på slangen när man har en bra höjd?

1) ställde precis samma fråga i stunt-forumet.. fick svaret: styr åt motsatt h¨ll du vill svänga, luta dig åt det håll du vill svänga och tryck på fotpinnen.

2) hmm. inget jag minns från min lc4.. det är inte bara så att du har tappat känseln i höger ben? ;)

3) ska checka hur min beter sig när jag åker hem

4) vad är standard? är det inte 150/60 ?

160 är standard.

Det hjälper inte att luta om man inte har tillräcklig höjd. Då strävar hojen bara framåt/nedåt i alla fall. Hitta balanspunkten först, sen är det bara att hänga sig åt sidan så svänger det, men det tar någon sekund innan det händer något. (känns det som)

/H

eisbaer skrev:

1) Vågar jag inte uttala mig om då jag inte har fått in tekniken
ens för att köra rakt fram på slangen :rodnar

2) Min vibrerar på alla sidor :)

3) Se fråga 1

4) Det är väl standard? Ser inte ut som att man får in så mycket
bredare utan att kedjan tar i..

Gpf, aight ska prova det där, höjden är inget problem längre, jag har tappat den spärren =) Mitt största problem just nu är inte heller längden på wheelien utan att jag inte vill slutföra den i diket =)

Angående skakningarna så ser det helt sjukt ut.. ska filma det.

160 är standard? Grejt.

Tack för svaren.

Jag hade ett välnött 160 på min 4,25 fälg.........gick att svänga sådär med på slangen, sedan klämde jag på ett nytt 150, å jisses känns som man kan ta en rondell på slangen nu........hehehe

Vilken skillnad mellan slitet å nytt när det gäller profilen.....

Tom Byron skrev:
Jag hade ett välnött 160 på min 4,25 fälg.........gick att svänga sådär med på slangen, sedan klämde jag på ett nytt 150, å jisses känns som man kan ta en rondell på slangen nu........hehehe

Vilken skillnad mellan slitet å nytt när det gäller profilen.....

Åh fan, mitt bakdäck är helt slut..kanske därför den trilskas då..
Kanske därför hojen gungar så konstigt på balanspunkten oxå.

eisbaer skrev:
Åh fan, mitt bakdäck är helt slut..kanske därför den trilskas då..
Kanske därför hojen gungar så konstigt på balanspunkten oxå.

AHA, trodde du menade att den gungade framåt/bakåt

är det i sidled så är det defenetivt däcket, så blir det jämt med platta däck...........

du kanske kan få köpa mina corsa däck om du ska köpa däck!
har kört ca 82mil på mina OCH ser fortfarande bra ut

"Gungandet" upplever jag när man kör i konstant hastighet väldigt högt på slangen sittandes långt bak eller när man passerar balanspunkten, då kan bakhjulet få rätt snabba svängningar åt sidorna. Om man däremot konstant ökar i fart så blir det inte så alls..

Är det så du menar?

electronaut skrev:
Hur, var och vad kostar det att få den här "funktionen" bortkopplad?

Det kostar väl några vurpor sen orkar man väl inte bry sig om det
då är det klart

Monobike skrev:
"Gungandet" upplever jag när man kör i konstant hastighet väldigt högt på slangen sittandes långt bak eller när man passerar balanspunkten, då kan bakhjulet få rätt snabba svängningar åt sidorna. Om man däremot konstant ökar i fart så blir det inte så alls..

Är det så du menar?

jao det är det jag pratar om! Det är irriterande.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard