Fundering kring spån i oljan

RirkarD

Vem? jag?
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
Honda crf 250X -06
Kan det bli spån i oljan av att man "missar" en växel så att det skrapar till i dreven? Eller är det nästan 100 % säkert att det är ett lager som är på väg att ge upp?

Kan givetvis vara båda delarna, det är iaf aldrig kul att hitta metallspån i oljan.

Det är tämligen osanolikt att det är växelådsdreven som orsakar metallspånet såvida du inte dagligen misshandlar din låda.
Är spånen magnetiska?

tja det är ju möjligt, inte från kuggarna kanske men väl från ingreppen, fast lådan borde kännas rätt dålig då tycker man.

Åttiettan skrev:
Kan det bli spån i oljan av att man "missar" en växel så att det skrapar till i dreven? Eller är det nästan 100 % säkert att det är ett lager som är på väg att ge upp?

Hur stora är spånen och hur ser de ut?

Jag råkade ut för det i höstas när jag bytte olja. Det satt lite småspån, mest som "metalldamm" på oljepluggens magnet, men även en lite större flis kanske 2 mm lång :va

Mr Lang skrev:
Jag råkade ut för det i höstas när jag bytte olja. Det satt lite småspån, mest som "metalldamm" på oljepluggens magnet, men även en lite större flis kanske 2 mm lång :va

Om flisen just bara är flis, där grovleken är så liten att flisorna kan brytas av mellan tummen och pekfinger - är det helt normalt slitage. Fler än en enda flisa med en tjocklek på 0.5 mm eller större är däremot illavarslande.

andersbrink skrev:
Om flisen just bara är flis, där grovleken är så liten att flisorna kan brytas av mellan tummen och pekfinger - är det helt normalt slitage. Fler än en enda flisa med en tjocklek på 0.5 mm eller större är däremot illavarslande.

Vid inkörning/första oljebytet då, hur mycket och hur stort/smått är normalt då (ungefär)?

TM skrev:
Vid inkörning/första oljebytet då, hur mycket och hur stort/smått är normalt då (ungefär)?

Vid första oljebytet brukar oljepluggen se ut som en vissen bukett sommarblomster, smockfull med "skägg". Vid möjligen tredje bytet, det är då du ska vara uppmärksam på flisor. Byter du olja var 200 mil de första 600 milen har du en god grund för ett lång och hälsosamt liv för din motor. Dvs du kan hitta problem innan garantin ryker. Rekommenderar vanlig billig mineralolja (huvudsaken den är JASO-certad) under inkörningen.

Var inte feg men inte heller våldsam. Gasa, men med huvudet. ALDRIG tomgånskörning under inkörningsperioden. Fast om det står det skrivet hur mycket som helst om här på SH.

Jo, jag har läst en del om inkörning både här på SH och på Motoman's sida. Efter första oljebytet rann det ut lite metallpartiklar, dock har inte Triumph S3 någon magnet på oljepluggen vilket isf hade underlättat bedömningen av mängden skräp (i synnerhet med din bukettliknelse).

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D