Satte på en för stark laddare vid startup i våras som jag efter att laddat ett tag hörde det tjöt i nåt relä under sadeln och att batteriet var hett som fan . har efter det köpt två nya batterier då jag vid div.mätningar verkar kunna konstatera att den laddar iaf just då jag mäter men de verkar som det inte är konstant ty ibland så suger batteriet ur och den orkar inte dra igång på startmotor nån gång så vid längre körning slocknar zenonlysen motorelektroniklampa tänds ,men laddar jag på batteriet så är alla problem borta ,har kollat motstånd vid statorn och det ligger på samma nivå mellan alla tre sladdar exact och siffran verkar va inom det angivna lite lite off men efter att googlat lite så har jag förstått att få den exact angivna siffran sällan sker i real life utan att det viktigaste är att de är samma värde mellan de tre "faserna" och i och med att den laddar typ 14 volt då jag mäter så är min undran kan en laddregulator ha fel som slår av på vad jag förstått så innehåller den lite grovt bara dioder och är nåt trasigt så borde felet va konstant ,eller? Min nästa fundering är vad annars kan ha fuckat up det pep ju i nåt relä under sadeln och laddregulatorn sitter ju vid gafffelbenet kan de va spöket om jag bränt ett relä av nå slag men samtidigt så i ladd kretsen så finns där ju bara statorn laddrelä och en huuvudsäkring i linan till batteriet så då ska ju de få laddning ändå även om nåt annat elfel finns så vitt det inte är nåt generalknaskortis men de tror jag inte de verkar mer som om de sakta men safe blöder ur under vid körning 5-6 timmar statorn däremot kan vad jag läst däremot ha fel som visar sig vid varmt förhållande först men att de e därfar man måste ha exact samma värde vid mätning för att kunnna avslöja ett sånt fel ..men jag hade exact värde ska göra sista checken med på det fellösarflödesschema nån gav mig här på SH som man mäter statorn viid belastning men det är lite strul med de så jag har spart det till sist då jag inte tror felet ligger där ...Sista funderingen är laddreläet nytt i sverige kostar säkert massor hitta på ebay för typ 1500 men borde jag inte bara kunna testa med ett annat från en annan hoj med samma antal kablar och storlek på hoj ,jag menar så stopr skillnad på arbetsuppgifter är det ju inte de ska ju bara ladda ett tolvvoltsbatteri och kollar man på spec. i ett laddrelä så är ju omfånget på inputen mycket bredare än det som hojarna ger oavsett modell så att iaf testa ett annat måste ju gå innan jag köper ett nytt ,hatar at köpa dyra prylar som sen inte visar sig vara de fel man tror och då slängt pengar som jag hellre lägger på att bänka hojen och mappa den korrekt med min andra ändringar..Så funderar jag iaf ,är jag helt ute och cyklar i mitt resonemang och var i så fall ,mycket tacksam för alla svar fast gärna att den som svarar klargör om det är fakta eller en gissning ....Stavfelen är mitt wireless tgb not me men orkar inte rätta så ha överseende...