Robban_C skrev:
Ett annat exempel på felaktigt men vedertaget uttryck är det där med choke. Har väl heller aldrig funnits på en japansk hoj såvitt jag vet. Men kallstarttillskott däremot. Och än värre fel blir det när det är en hoj med elektroniskt sprut där "choken" används endast för att ge snabbtomgång.
?????????
Ehh...
Har inte en aning om vad du pratar om.
Kolla in vilken verkstadshandbok som helst.
Pratar den om LUFTskruvar....så nämner dom luftskruvar....dock som sagt så får du i så fall hålla dig till böcker till gamla engelsmän som hade såna...eller gamla Webrar o iknande som oxå hade såna...luftskruvar.
Pratar vi japanskt...o faktiskt tom HD, så HETER det faktiskt MÄNGDskruvar just pga av att det är bränsleMÄNGDskruvar...(varför skulle man ens fundera på att kalla det för LUFTskruvar???).
I detta fallet är det dessutom ganska så viktigt ioma att om vi pratade luftskruvar så skulle dom i så fall STÄNGAS för att få enm fetare blandning...o i det verkliga fallet som vi pratar om här så måste dom ju ÖPPNAS...vilket alltså är maximal skillnad.
Sen det med choke....så är jag lika frågande...
Jag har som sagt ett antal...o dom som HAR choke står det uttryckligen CHOKE på.
Mig veterligt så är det vedertaget i ALLA sammanhang om ALLA motorer att ett kallstartssystem kallas choke.
Om det sen är ett berikningssystem eller luftbegränsningssystem eller ett flödarsystem, (som ju är ett berikningssystem, fast det kanske har ett tredje namn enligt dig?), oavsett vilket kallas det alltid CHOKE!
Som sagt...jag har två japanska hojar med ett, noga nu, berikningsystem, o på dom står det CHOKE på spakarna....på en annan av dom har jag bara en tomgångshöjningsspak....o vet du vad??
På den står det INGET!
O sen till sist...
Varför skulle jag inte promota en vattenkyld hoj??
Du har ju flera själv.
Designen är i mina ögon hästlängder snyggare än alla plastmoppar idag...i MINA ögon.
Övervikt har INGEN av dom....jag vill ha så tunga hojar som möjligt för min egen trivsel.
Ett klockrent rätt har du dock....den grava övervikten....fast det är JAG som har den...inte hojarna!!...*ler*..
Ha det