Fundering kring klipp i motorn?????

Ninja man

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
I en hydda
Hoj
Kawasaki ZX9R NINJA
Grunnar lite på ett förgasar problem på min ninja9:a. Jag har noterat att på en gixxer:91:a som polaren har och även på en cbr900:a att de svarar bättre på gasen från tomgång medans min tjöver sig lite innan den varvar upp :( Kan det vara så att jag behöver stycka om fjösarna för att få klippet från botten :va i övrigt går den som ett skållat då jag med lätthet hängde R1 -02 på strippen förra året med då osynkade fjösare :D numera är dessa synkade och den går ännu bättre :yoparty
 
Ninja man skrev:
Grunnar lite på ett förgasar problem på min ninja9:a. Jag har noterat att på en gixxer:91:a som polaren har och även på en cbr900:a att de svarar bättre på gasen från tomgång medans min tjöver sig lite innan den varvar upp :( Kan det vara så att jag behöver stycka om fjösarna för att få klippet från botten :va i övrigt går den som ett skållat då jag med lätthet hängde R1 -02 på strippen förra året med då osynkade fjösare :D numera är dessa synkade och den går ännu bättre :yoparty

Kan du åka i jämn hastighet , 50-60 km/h , på hög växel utan att den hackar ?? Gör den det , så behöver du höja nålarna...
 
burner skrev:
Jag kan köra min zx9r(1998) på 6'ans växel i ca 50-60km/h utan problem.
Jag bör ligga på 3:an i den hastigheten med min 95:a för att ha det ganska lugnt men låg växel =höga varv inte roligt i staden :(
 
Ninja man skrev:
Jag bör ligga på 3:an i den hastigheten med min 95:a för att ha det ganska lugnt men låg växel =höga varv inte roligt i staden :(

Jo, visst är 3'an en bättre växel om man kör i 50km/h
Jag ligger förstås inte på 6'an i vanliga fall inne i city.

Det var mest att jag kan ligga på 6'an utan att hojen protesterar.

Det är säkert en del skillnad motormässigt mellan 1998 och 1995, hojen uppdaterades ganska så mycket inför 1998.
 
Ninja man skrev:
Har för mig att det inte går att höja nålarna på fjösarna :va

Är nålarna redan i högsta läget ??... I med större munstycken..... Du ska kunna ligga i 50-60 Km/h utan problem på högsta växeln , annars går den väl snålt på låga varv. Inte ba' fö' 'umpan !!..... Kan bli ett dyrt kapitel....
 
burner skrev:
Jo, visst är 3'an en bättre växel om man kör i 50km/h
Jag ligger förstås inte på 6'an i vanliga fall inne i city.

Det var mest att jag kan ligga på 6'an utan att hojen protesterar.

Det är säkert en del skillnad motormässigt mellan 1998 och 1995, hojen uppdaterades ganska så mycket inför 1998.

Jag hade en -96:a o fick höja nålarna 2 snäpp iom slipon-montering. Hackade som fan innan....seglade fram som värsta caddilacen efter.... :tummenupp
 
Folkezx9r skrev:
Kan du åka i jämn hastighet , 50-60 km/h , på hög växel utan att den hackar ?? Gör den det , så behöver du höja nålarna...
Fattar inte. Menar du att en målsättning ska vara att knarren ska hacka i 50 bara för att man åker på en högre växel? Konstig målsättning. Själv föredrar jag att knarren ska gå mjukt men svara i alla lägen.
Edit: Läste fel. Sorry, håller helt med dig Folke. :tummenupp //Edit.


Ninja man:
Det KAN vara så att din knarr har för små tomgångsmunstycken eller är för magert ställd på luftskruvarna. Kom gärna med mer detaljerad beskrivning av hur den går.
Översätt ex vis gärna "tjöver" till svenska :D.
 
Skall riva ner fjösarna vid nästa regnperiod och se om jag kan höja nålarna :tummenupp hoppas på bättre resultat skulle vara gött och kunna ligga på låga varv utan ryckningar.
 
Robban_C skrev:
Fattar inte. Menar du att en målsättning ska vara att knarren ska hacka i 50 bara för att man åker på en högre växel? Konstig målsättning. Själv föredrar jag att knarren ska gå mjukt men svara i alla lägen.
Edit: Läste fel. Sorry, håller helt med dig Folke. :tummenupp //Edit.


Ninja man:
Det KAN vara så att din knarr har för små tomgångsmunstycken eller är för magert ställd på luftskruvarna. Kom gärna med mer detaljerad beskrivning av hur den går.
Översätt ex vis gärna "tjöver" till svenska :D.
"tjöver" = svårt att andas el vad man ska säga :trött måste upp på 4-5000rpm för att den skall svara gôtt på gasen :Rockbanan när man väl håller den på höga varv och rejsar går den som fan men hackar och hostar på låga varv
 
Ninja man skrev:
"tjöver" = svårt att andas el vad man ska säga :trött måste upp på 4-5000rpm för att den skall svara gôtt på gasen :Rockbanan när man väl håller den på höga varv och rejsar går den som fan men hackar och hostar på låga varv
Låter som om den går magert i botten.
Är det ända upp till 4-5 krpm så kan det som tidigare skrivits vara nålarna som skulle behöva höjas. Om det nu inte går att andra nålhöjd så kanske dom kan schimsas?
Är det även på lägre varvtal så kan det handla om tomgångsmunstycken eller luftskruvar.
 
Robban_C skrev:
Fattar inte. Menar du att en målsättning ska vara att knarren ska hacka i 50 bara för att man åker på en högre växel? Konstig målsättning. Själv föredrar jag att knarren ska gå mjukt men svara i alla lägen.
Edit: Läste fel. Sorry, håller helt med dig Folke. :tummenupp //Edit.


Ninja man:
Det KAN vara så att din knarr har för små tomgångsmunstycken eller är för magert ställd på luftskruvarna. Kom gärna med mer detaljerad beskrivning av hur den går.
Översätt ex vis gärna "tjöver" till svenska :D.


LUFTskruvarna har i japanska sammanhang varit borta i alla fall dom sista 40 åren eller så om dom ens nånsin funnits.
Däremot, så har ett "hackande" o ryckande på låga varv, alltså i stort sett på tomgång, alltid med MÄNGDskruven att göra.
Den är alltid snålställd från fabrik, från H-D till moppe o tom Honda, pga båda buller o avgasregler....i många fall kan den tom vara pluggad för att ingen, (enligt lag alltså), ska kunna öppna upp den....
Om det skulle vara fallet så borra bara bort pluggen över mängdskruven o öppna upp den lite...så går den som tåget sen....fast ALDRIG så fint som en kawasexa förstås!

Ha det
 
Om du har missat det så kallas blandningsskruven (mängdskruv? Den var ny!) ofta felaktigt för luftskruv. Och vedertagna uttryck hänger som bekant ofta kvar.
Precis som att de flesta (även jag) ibland kallar en skruv för bult trots att en bult per definition inte ens har gängor.


PS Tröttnar aldrig du på att promota en gammal vattenbuffel med klumpig design och grav övervikt? :rofl :7peta :D
 
Ett annat exempel på felaktigt men vedertaget uttryck är det där med choke. Har väl heller aldrig funnits på en japansk hoj såvitt jag vet. Men kallstarttillskott däremot. Och än värre fel blir det när det är en hoj med elektroniskt sprut där "choken" används endast för att ge snabbtomgång.
 
Robban_C skrev:
Ett annat exempel på felaktigt men vedertaget uttryck är det där med choke. Har väl heller aldrig funnits på en japansk hoj såvitt jag vet. Men kallstarttillskott däremot. Och än värre fel blir det när det är en hoj med elektroniskt sprut där "choken" används endast för att ge snabbtomgång.


?????????

Ehh...

Har inte en aning om vad du pratar om.
Kolla in vilken verkstadshandbok som helst.
Pratar den om LUFTskruvar....så nämner dom luftskruvar....dock som sagt så får du i så fall hålla dig till böcker till gamla engelsmän som hade såna...eller gamla Webrar o iknande som oxå hade såna...luftskruvar.

Pratar vi japanskt...o faktiskt tom HD, så HETER det faktiskt MÄNGDskruvar just pga av att det är bränsleMÄNGDskruvar...(varför skulle man ens fundera på att kalla det för LUFTskruvar???).
I detta fallet är det dessutom ganska så viktigt ioma att om vi pratade luftskruvar så skulle dom i så fall STÄNGAS för att få enm fetare blandning...o i det verkliga fallet som vi pratar om här så måste dom ju ÖPPNAS...vilket alltså är maximal skillnad.

Sen det med choke....så är jag lika frågande...
Jag har som sagt ett antal...o dom som HAR choke står det uttryckligen CHOKE på.
Mig veterligt så är det vedertaget i ALLA sammanhang om ALLA motorer att ett kallstartssystem kallas choke.
Om det sen är ett berikningssystem eller luftbegränsningssystem eller ett flödarsystem, (som ju är ett berikningssystem, fast det kanske har ett tredje namn enligt dig?), oavsett vilket kallas det alltid CHOKE!

Som sagt...jag har två japanska hojar med ett, noga nu, berikningsystem, o på dom står det CHOKE på spakarna....på en annan av dom har jag bara en tomgångshöjningsspak....o vet du vad??
På den står det INGET!

O sen till sist...

Varför skulle jag inte promota en vattenkyld hoj??
Du har ju flera själv.
Designen är i mina ögon hästlängder snyggare än alla plastmoppar idag...i MINA ögon.
Övervikt har INGEN av dom....jag vill ha så tunga hojar som möjligt för min egen trivsel.
Ett klockrent rätt har du dock....den grava övervikten....fast det är JAG som har den...inte hojarna!!...*ler*..

Ha det
 
Last edited:
Här behövs tydligen ett litet förtydligande:
Luft/mängd/blandningsskruvarna kallas som bekant i dagligt tal för luftskruvar av de flesta. Ja, jag vet att de reglerar bränsle. Eller rättare sagt att de reglerar en överfet bränsleluftblandning.
Och jag vet åt vilket håll dom ska skruvas. Tyvärr utgick jag från att Ninja man också visste det och skrev därför inget om det.

Håller fast vid att choke är ett felaktigt uttryck trots att det står choke i handböckerna. Också ett vedertaget men felaktigt uttryck.
För info:
Då kallstartanrikning sker genom strypning (jmf med engelskans betydelse av ordet) av luften genom ett separat monterat spjäll före tillsättning av bränsle så är det en choke i ordets rätta bemärkelse. Hur ofta ser du såna på en japanhoj?



Ber så förbannat mycket om ursäkt att jag lagt mig i och försökt hjälpa till. Ska aldrig mer göra det.
 
Kolla så det inte är något fel på vakumslangarna som går in i förgasarna. Dem hjälper till soppan att komma till rätt nivå i förgasarna, vilket är undefär det problemområdet som du beskriver. Mellan 2000-4000 rpm.

/a
 
Robban_C skrev:
Ber så förbannat mycket om ursäkt att jag lagt mig i och försökt hjälpa till. Ska aldrig mer göra det.


Tycker jag absolut att du ska göra, bry dej inte om en sån där mesch..maschh...besserwisser :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top