Fundering kring ett motard köp

orrevs

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2007
Hoj
ZX10r -06 | KTM 640 lc4 -05 | YZ 250cc -01
Min bror och jag började att köra cross för nått år sedan (250cc) på lite grusvägar (bor på landet). Så fick jag för mig att ta mc kort och köpa en hojj så klart så köpte jag en sporthoj som jag är nöjd med och har tänkt att ha kvar.

Tillfrågan är det väldigt onödigt att köpa en 660 SM KTM eller liknade bara för att ha nått o leka med "lagligt" eller ska jag köpa en större cross?

Vilka kostnader är det att äga en motard som man kanske kör 2-5h per vecka under sommar månaderna. Försäkring,service,däck?.
Antar att jag inte kan köra med min cross utrusning mer än hjälmen om jag ska köra motard på asfalt? Och min sporthojs dräkt då den är lite stel.

Motarden jag tänkt mig är en 660 SM runt -03 -04.

Tacksam för tips och tankar!

Har du redan körkort och ett skinnställ är det ju bara kostnaderna för hojen. Du kan nog köra motard i samma ställ, känner flera som har samma ställ till både sport och motard.

Kör du bara några timmar i veckan kostar det inte mycket ett nytt bakdäck och ett nytt drivpaket i början på sesongen kanske. Servicarna på 660 är ingen större kostnad (om du gör dom själv och inte lämnar in) och det är ändå rätt många mil mellan dom.

Försäkringen är rätt billig till dom flesta motarder, är ju några tusen året men sen kör du bara på sommaren så teckna en så du kan ställa av hojen hela vintern och få tillbaka endel av den tiden på sommaren så blir det ju ännu billigare. Såvidare du har nån annan försäkrning som täcker dvs så den inte blir stulen i garaget och du inte får ut en spänn.

Om du bara ska ha hojen till att leka med och bara ska köra några timmar i veckan så skulle jag tagit en 525 exc med sm-kit istället, större kulfaktor, men den måste ju servas en del. :)

Om du bara ska ha hojen till att leka med och bara ska köra några timmar i veckan så skulle jag tagit en 525 exc med sm-kit istället, större kulfaktor, men den måste ju servas en del. :)

Bra tips men skiljer sig dom mycket i försäkringen? Inköps priset spelar mindre roll. Försäkringen samnt service kostnader ev reserv delar som jag är intresserad av antar att större hojj = större kostnader så frågan är om det är värt det är rädd att jag inte skulle bli nöjd med en 525 då jag kör min 1000cc idag. Fast iom ja får från en 250cc till 525 så kanske jag skulle klara mig? Har aldrig kört motard eller cross över 250cc så har igentligen igen aning om hur pass skillnad det är mellan dom olika kubiken.

En 525:a är mkt mer extrem när det gäller service och underhåll av motorn. Vill du ha en kul hoj som inte kräver så mkt service är en KTM 660 ett bättre val för "vanlig" landsvägskörning.

Har själv haft både sporthoj och KTM 660 samtidigt vid två tillfällen, både gångerna blev sporthojen stående utan att köras nånting. 660:n var så mkt roligare att jag båda gångerna valde att sälja den sporthoj jag hade :rolleyes:

Bra tips men skiljer sig dom mycket i försäkringen? Inköps priset spelar mindre roll. Försäkringen samnt service kostnader ev reserv delar som jag är intresserad av antar att större hojj = större kostnader så frågan är om det är värt det är rädd att jag inte skulle bli nöjd med en 525 då jag kör min 1000cc idag. Fast iom ja får från en 250cc till 525 så kanske jag skulle klara mig? Har aldrig kört motard eller cross över 250cc så har igentligen igen aning om hur pass skillnad det är mellan dom olika kubiken.

660 03-04 servas efter 250 mil. 525 EXC som motard skall servas efter 7-8h.
660´n har 04 2.1l olja + två oljefilter varav det ena är skruvfilter och kostar lite mer. (03 har mindre oljemängd och två insatsfilter.)

525 har två insatsfilter (samma som 660 -03) och mindre mängd olja. 1.1-1.2l

Ska du bara ha den till bus på asfalt och lite grusvägar så köp en 660. Ska du däremot ha även köra lite skog och ha två uppsättningar fälgar så def. en 525 EXC!

660 03-04 servas efter 250 mil. 525 EXC som motard skall servas efter 7-8h.
660´n har 04 2.1l olja + två oljefilter varav det ena är skruvfilter och kostar lite mer. (03 har mindre oljemängd och två insatsfilter.)

525 har två insatsfilter (samma som 660 -03) och mindre mängd olja. 1.1-1.2l

Ska du bara ha den till bus på asfalt och lite grusvägar så köp en 660. Ska du däremot ha även köra lite skog och ha två uppsättningar fälgar så def. en 525 EXC!

Tackar för svaren! Japp det blir för väg inge skog då det finns för mycket hästar i området vill man inte riktigt gasa i skogen då det kan finnas nån på en häst i närheten.

Vad kostar en service på en 660? om man lämnar in? Byta olja o kolla bromsar kan jag väl göra själv. Men är inte folk kinkiga på att den ska varit servad hos nån KTM verksta? Så som det är på sporthojar?

Låter som flera andra sagt som att en KTM 660 verkar vara det du letar efter, kanske en 625:a om du är lite lat och inte vill kicka :)

Annars kanske en Honda XR650 kan vara nått. Självklart ska du då se till att hitta en där du får med motardkit också.

Tackar för svaren! Japp det blir för väg inge skog då det finns för mycket hästar i området vill man inte riktigt gasa i skogen då det kan finnas nån på en häst i närheten.

Vad kostar en service på en 660? om man lämnar in? Byta olja o kolla bromsar kan jag väl göra själv. Men är inte folk kinkiga på att den ska varit servad hos nån KTM verksta? Så som det är på sporthojar?

Det är så enkelt att de flesta gör det själva, men runt 2400:- inkl. mtrl.

Låter som flera andra sagt som att en KTM 660 verkar vara det du letar efter, kanske en 625:a om du är lite lat och inte vill kicka :)

Annars kanske en Honda XR650 kan vara nått. Självklart ska du då se till att hitta en där du får med motardkit också.

Ska ärligheten fram har jag inte gått in på nån teknisk data om 660 eller när liggande kubik. Klart jag vill ha en med el start. Min 250cc kan vara lite sur ibland när jag inte kört på länge och bara den är jobbig att stå o kicka med en varm sommardag. Sen är jag inte så himla stark heller.

Då blir de kanske o passa på nu på vinter rean då :tummenupp

Det är så enkelt att de flesta gör det själva, men runt 2400:- inkl. mtrl.

Blir nog o göra själv då trodde folk var lite petiga på den biten

Last edited:
Ska ärligheten fram har jag inte gått in på nån teknisk data om 660 eller när liggande kubik. Klart jag vill ha en med el start. Min 250cc kan vara lite sur ibland när jag inte kört på länge och bara den är jobbig att stå o kicka med en varm sommardag. Sen är jag inte så himla stark heller.

Då blir de kanske o passa på nu på vinter rean då :tummenupp

Blir nog o göra själv då trodde folk var lite petiga på den biten

Ässcch 660´n är lättkickad! :D :D :D:tummenupp

Har man bara lärt sig tekniken så startar du 660:n på 1 kick, oavsett om den är kall eller varm. Så elstart är ingen anledning att välja en annan hoj :fakta

Försäkringen på 525 ska vara väldigt billig, men jag har inga exakta siffror. Den kostar en del att hålla igång, men KTM's reservdelar brukar vara ganska billiga och det är mest oljebyten som måste göras. Oljebytena göra man på 10-15 minuter.

Nu kan jag inte serviceschemat i huvudet, men det borde finnas på KTM's hemsida

Dom är väldigt lättmanövrerade och perfekta för slangning och stoppies:yoparty

Du lär inte bli missnöjd trots att du är van vid 1000cc

Eventuellt om inte inköpspriset spelar någon roll så kan du ta en titt på nya KTM 530 EXC-R + ett SM-kit

/Robin

Har man bara lärt sig tekniken så startar du 660:n på 1 kick, oavsett om den är kall eller varm. Så elstart är ingen anledning att välja en annan hoj :fakta
:fakta

Avsaknaden av elstart är inget argument för att strunta i en viss modell :mattias

Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back