Fundering ang. modd av röv på FZR 600

Forsberg

Den som söker han letar...
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Yamaha YZF R6 -00, Aprilia RS 250
Nu när det onda vita åter igen kommit hit tänkte jag fippla lite me hojen. Har länge gått och småirriterat mig på hur hojen ser ut bakifrån/från sidan. Tänkte ta att köpa mig kraschkåpor och såga och plasta till, bygga nytt baklyse etc. Kul att ha något att göra om kvällarna.

För att få som jag vill skulle jag behöva kapa bågarna som finns för fastsättning av packning samt några andra fästen. Tänkte spara grejerna så man skulle kunna svetsa dit dem senare om man vill.

Nu till min lilla fundering: Om man kapat bort ovan nämna grejer, hur kan det påverka möjligheten att få hojen såld senare? Mindre attraktiv? Lägre pris? Ska som sagt ha alla delar kvar.

Bring it on! :hej

Forsberg skrev:
Nu när det onda vita åter igen kommit hit tänkte jag fippla lite me hojen. Har länge gått och småirriterat mig på hur hojen ser ut bakifrån/från sidan. Tänkte ta att köpa mig kraschkåpor och såga och plasta till, bygga nytt baklyse etc. Kul att ha något att göra om kvällarna.

För att få som jag vill skulle jag behöva kapa bågarna som finns för fastsättning av packning samt några andra fästen. Tänkte spara grejerna så man skulle kunna svetsa dit dem senare om man vill.

Nu till min lilla fundering: Om man kapat bort ovan nämna grejer, hur kan det påverka möjligheten att få hojen såld senare? Mindre attraktiv? Lägre pris? Ska som sagt ha alla delar kvar.

Bring it on! :hej

Tjabba.

Jag har gjort om min fzr,men har alla orginal delar kvar.Gör som jag försök att få tag i beg,delar och spara alla orginal delar.Jag personligen skulle inte köpt en mc som inte vore i 100% orginal.

M.V.H

HARKE

HARKE skrev:
Tjabba.
Jag har gjort om min fzr,men har alla orginal delar kvar.Gör som jag försök att få tag i beg,delar och spara alla orginal delar.
HARKE
Vad har du gjort om, och hur?
Har hört att r1 baken ska passa någon som vet om det stämmer?

LiCrO skrev:
Vad har du gjort om, och hur?
Har hört att r1 baken ska passa någon som vet om det stämmer?

Hej.

Gå in i bild arkivet sök på HARKE,har ett par bilder som du kan se mina ändringar.

R6 baken funkar efter en del moddning,kapa i ramen,en ny tank nytt säte o.s.v lite för mycket för min del,så jag nöjde mig av det som fram går av mina bilder.

Ha det

HARKE :banana

Jag har själv funderat på att modda bakdelen på min FZR 1000, nu har annat kommit ivägen, men det är en annan historia.
Jag funderade precis som du gör på hur det skulle påverka eventuell försäljning senare.
Jag funderade själv på hur jag tänker och agerar, det jag kom fram till var att jag absolut skulle skaffat en begagnad bakram och kapa/bygga om så att orginal lätt kan återställas.
Dels så gör man sig själv en tjänst om man inte kapar i orginalet iom att man inte är tvungen att få det 100.
Dvs det ger utrymme för misslyckanden, tröttnar du på att modda för stunden kan du alltid lägga det åt sidan en månad eller två och skruva på orginalet och inte sabba ngnting av din säsong....
Jag håller med föregående talare, ombyggt i all ära ( även om det är bra gjort ) men jag vill nog ha möjligheten att köra en hoj orginal som jag köper.
FZR lär det väl finnas en hel del på skrotarna, så en bakram borde inte vara ngt problem att hitta väl?
//Tobbe

Hej!

Brorsan har en fzr 600 och den är sannerligen inte läcker bakifrån :hihi
130 bakdäck och en klumpig lampa som sticker ut alltför mkt.
Harke: Vet du om en FZR bakdel från -95 passar på en hoj från 90? dom ser ju ganska olika ut...

matte_mannen skrev:
Hej!

Brorsan har en fzr 600 och den är sannerligen inte läcker bakifrån :hihi
130 bakdäck och en klumpig lampa som sticker ut alltför mkt.
Harke: Vet du om en FZR bakdel från -95 passar på en hoj från 90? dom ser ju ganska olika ut...

Hej.

Jag vet inte,men jag tror inte att den passar utan att man måste modifiera den lite.(under skärmen ,den som batteriet sitter i tex är olika.

M.V.H

HARKE

Forsberg. Du kan modda med en R6-bak. Nackdelen är tanken som blir knas, eftersom det är ett "hål" i tankkåpan en bra bit upp där sadeln sitter.

Beträffande modda för mycket och sälja. Hojen är en 91:a. Den är värd mellan 20 och 25K. När du väl säljer den spelar det nog inte alls mycket roll hurvida originalgrejer är kvar eller inte. Hojen är trots allt snart 15 år gammal. Ser den bra ut och du behåller den i schysst skick lär du få sålt den lätt även om den är moddad utan originaldelar kvar.

Jag tänkte modda mina origdelar. Min hoj är inte värd mycket ändå, blir den då snygg och en eventuell köpare gnäller över att det inte finns originaldelar får han se sig om efter en annan hoj...

Sådeså :)

Visa bilder under byggets gång!!!!

var ju nån kille här inne som svetsat på en r1bakram och satt dit krashkåper kommer dock inte ihåg vem.. lyffte utséndet avsevärt...

Jag testade min brors r1a bak på min FZR600r -94 och den passader rätt bra. Inte als så mycket att göra om. Vist man måste bygga egen bakram men det är ju skruvadfast på min så det e ju inga problem. samt att kåpan är lite för smal, fzr e bredare vid tankslutet. men nog tror jag att man kan ha orginaltnaken kvar.
På min har jag tagit bort fotstegen, kapat bort all plast so0m sticker ut bak och gjort om mitt slipon till ett higpipe=) blev jäkligt bra=)

sida1.jpg

så här ser min bak ut

En bild på min rgv med r6 bakdel fick bygga helt ny bakram men det kommer bli mumma

Bifogat

• min bakdel.jpg
    min bakdel.jpg
    65.7 KB · Visningar: 116
hållundan skrev:
Forsberg. Du kan modda med en R6-bak. Nackdelen är tanken som blir knas, eftersom det är ett "hål" i tankkåpan en bra bit upp där sadeln sitter.

Beträffande modda för mycket och sälja. Hojen är en 91:a. Den är värd mellan 20 och 25K. När du väl säljer den spelar det nog inte alls mycket roll hurvida originalgrejer är kvar eller inte. Hojen är trots allt snart 15 år gammal. Ser den bra ut och du behåller den i schysst skick lär du få sålt den lätt även om den är moddad utan originaldelar kvar.

Jag tänkte modda mina origdelar. Min hoj är inte värd mycket ändå, blir den då snygg och en eventuell köpare gnäller över att det inte finns originaldelar får han se sig om efter en annan hoj...

Sådeså :)

Visa bilder under byggets gång!!!!

Det är nog en smaksak, blir bygget bra så är det nog inga som helst probs att sälja.
Den lär säkert inte vara värd mindre heller då det som sagt är billig hoj vi snackar om.
Men man ska nog ha det i bakhuvudet att det inte dräller av hojspekulanter och att man "väljer" bort ett antal genom att inte ha orgbitarna.
Fast å andra sidan kanske man lockar ngr som inte hade varit intresserade av en orginal osv osv blaj blaj :hihi
Det är nog hugget som stucket, för min del är nog risken att jag ledsnar och hojen blir stående mitt i projektet större :gnissla

Ducceröv är det väl en del som klämt på FZR?
Det kanske vore ngt att kolla upp?
Jag har sett två sådana byggen och det har sett riktigt bra ut :tummenupp
Har inga länkar dock.... :(
//Tobbe

Nyheter
Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026

Nu har vi öppnat förbeställ...

Nya Panigale V4 R: Ducatis nya högfartsvapen