Fundering angående packväskor

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Ska dra iväg på en längre trip imorgon och har en fundering angående packväskorna. Har ett set på 3 väskor (toppbox o sidoväskor). Nu kommer jag inte behöva packa i så mycke att jag behöver alla 3. Borde klara mig enbart med toppboxen men klart packningen får lite tyngd. Hojen kan kännas lite svajig med en tung toppbox. Frågan är om det är smartare att packa lite lättare på varsin sidobox och skippa toppen eller har den sina nackdelar med sidoboxar? Har inte kört med dessa så tanken va om det är lika svajigt, vindkänsligt, klumpigt osv.
Förstår att detta är ett enormt i-landsproblem men har inte kört några längre resor än och vill inte ångra det halvvägs sen heller.
Har en VFR och kommer inte att köra enduro körning med packningen

Min funkar bättre med bara sidoväskor i över 150, men det är nog modellspecifikt.
Ut och prova båda varianter = nytta + nöje! :tummenupp

Packa i sidoväskorna, stoppa in hjälm och handskar när du gör dina stopp i toppboxen. Detta fungerar klockrent för mig på mina touringresor kört +240 med fullkittad mc inga problem. Ha en trevlig och säker tripp:smasha:hej:hej:hej

Såvida du inte lastar toppboxen med >150 kg extra tungt bly ... så kommer du knappast att ens märka av topboxen. En VFR är ju byggd för låååååångsemester med tre tunga väskor, takräcke med sovsäck på toppboxen och passagerare därtill.

Ta med alla väskor. Man kan inte få med sig för mycket packningsmöjlighet.:fakta

Mest vanesak. 5 minuter och man har glömt att toppboxen sitter på. Vingelkänsla beror mest på turbulenser och varierar mellan olika hojar, förare o hur de sitter.

Har kört med ganska absurda laster och anser att handlar mest om tillvänjning. Dottern och jag hade en toppbox på 18 kg samt en 12 liters tankväska som enda packning för en vecka, kunde inte ha sidoväskor. Enda problemet var sprickbildning i pkt-hållaren men den höll. Skillnad på turbulenser med och utan passagerare men inga problem. Haft 25 kg solo samt depåstöd som en störtbur. Hojen funkar, det är bara huvudet som ska vänja sig och det går fort.

En del kör omkring med en sidoväska, bra motvikt till en astung originalljuddämpare.

Varför krånglar folk till det? Sitter grejerna fast är det ingen större fara om man inte kör väldigt mycket bortom 200. Fördelen med sidoväskorna är att du håller tyngdpunkten lägre, det är bra.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT