Funderigar om hp=lågt Et

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Hej
Jag har lite funderingar om alla effektstinna hojar och bilar. Har varit runt på en hel del dragracing tävligar och en del En Dag På Srippen. Och de jag funnder över är att jag tycker det går långsamt. ex norrmannen med sin ränsade 1000hp Bmw M5 som kor en 9,40 repa eller en 700hp Saab som kör en 11,30. Jag tycker att denna tendens finns på hoj sidan, massor av turbo hästar som man inte kan använda för man inte får fäste. Ett ex på en turbohoj som går rätt fort är Mark Moisan GSX750R-99 med 260bhp visserligen kraftigt förlängd sving och Mickey Thompson slicks. Han körde 2003 7,836-180,43mph och det med en hoj som man bara byter sving och bakdäck på så kan man köra på gatan.
Är det fler som tycker som jag eller har jag blivit snurrig.
Har själv åkt 11.061-197kmt på min gamla GSX750R-85 som har gått 7500mil och kanske 90bhp.
Mvh Jonas

Hej.
Nej du är inte snurrig,,, jag håller med dig. Vi åker långsammare i Sverige än i USA med samma typ av hoj och effekt.
Skillnade ligger i banpreparering ,men framförallt i TRÄNING.
I USA har nästan varje liten byhåla sin egen dragrace strip.
De är dessutom öppna 7 dar i veckan.

De kör lika mycket på en vecka, vad vi kör på ett helt år.
Inte konstigt att de jäv..... är snabba... :) :)

mvh

Har hört att jänkarna utan problem kan plocka ur mer effekt från sina Topfule-bilar än vad svenskarna kan eftersom de har så mycket bättre fäste.
2000 Hk till skulle inte ge något i Sverige eftersom de bara skulle spinna.
Vet inte om det är sant.

sandstream skrev:
Har hört att jänkarna utan problem kan plocka ur mer effekt från sina Topfule-bilar än vad svenskarna kan eftersom de har så mycket bättre fäste.
2000 Hk till skulle inte ge något i Sverige eftersom de bara skulle spinna.
Vet inte om det är sant.

Jag tror om man sänker effekten ( = manligheten )på endel hojar och klurar lite på chassit och utväxlingen skulle det gå fortare. Jag har sett turbo bilar och hojar som förlorar sekunder i starten och när väl all effekt kommer så spinner dom bort tiondelar.
Mvh Jonas

Såvitt det gäller hojar skulle jag vilja påstå att chassiet (typ långsving, låg tyngdpunkt, bra chassiereaktioner i starten med mer) är viktigare än turbo. Åtminstone så länge det gäller större modernare hojar. Vilken fullstor knarr som helst wheelar ju merparten av de första 150 metrarna med ett standardchassie. Vad ska man då med mer effekt till? Förutom då manligheten. :)

Till och med en urgixxer 1100 wheelar ju friskt om man inte är finkänslig i starten och då pratar vi "bara" 135 pållar.
Min Kat med nåt par hundra pållar var hopplös på ettans växel. Standardchassie och ketchupeffekt med fördröjning gör sig inte tillsammans. :D

Det är primärt fästet det hänger på, däck o bana. Sen ska chassiet stämma
med fästet, så det varken reser eller spinner onödigt pga för lite tyngd bak.

Runt 3 s per 100 km/t är vad std.däck på vanlig väg kan ge.
/u

*/ ?>
Back