Funderare vid 7/11

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Funderingar kring 7/11 bygge

Håller på att bygga om min 750 vatten till 1100 oljekyld. Motorn är en 86ans block med 89ans cyllar. Mitt problem är nu vid inpassningen, hur jag än ser på saken så måste det bakre nedre fästet vara det viktigaste. Har sånt problem att få det att passa eftersom fästet ovanför tar i ramfästet så motorn inte kommer upp i bakkant. Ska jag slipa ner lite (4mm) i det fästet? eller ska jag bygga om det nedre fästet eller hur ska jag göra? Hur gör alla andra?

Hellst så skulle jag vilja sänka motorn lite och bygga om nedre fästet i ramen för att få lite plats kvar till förgasarna som har en tendens att bli väldigt tighta vid ramen. Läste någon annan stans att borra upp fästet i ramen till 14mm men det känns inte helt rätt eftersom jag anser att det är det viktigaste fästet.

Last edited:
Var det inte vid den konverteringen vinkelslipen och svetsen åker fram???

vågen skrev:
Var det inte vid den konverteringen vinkelslipen och svetsen åker fram???

Nej vinkelslipen och svetsen åker inte fram hos mej, kanske bygger jag ett nytt fäste i bakkant men fortfarande så ska man kunna bygga om till orginal igen.

Har löst mina problem

Har nu löst dom, det blev slipa lite i ramen och slipa lite på motorn. Inget blev förstört så att dem båda inte kan återställas till orginal. Har provat och jag tror att mina orginal fuggar går in(har inte gummina så jag vet ej) men ska se om jag inte kan låna ett par Rs för att testa, dom är ju lägre(nån som har till salu?) Provade stoppa i orginal luftburk men den får ej plats, tog ur den igen allt med motorn monterad båda gångerna(slå det ni :tungan ).

Nästa steg blir att montera fuggar för att se att dom verkligen går in och får plats. Sen blir det att tillverka nya fästen framkant och under, ganska så enkelt eftersom det bara är trekants brickor men jag vill få dit ett par fuggar först så att jag vet att dom går in.

Ska försöka ladda upp lite bilder jag tagit under resans gång om någon är intresserad. Fortsätter att skriva mina problem här och hoppas att folk försöker hjälpa mej mellan mina inlägg. :)

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...