Funderar på utbildning. Tips?

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Tjäna!

Nu är det som så att jag snart tar studenten, har läst natur i 3 år nu, och jag funderar på vad man ska säka vidare inom.
Jag är väl ganska så tekniskt intresserad och vill gärna jobba med någon typ av utveckling eller liknande.
Brandingenjör, konstruktör och liknande har verkat ganska bra på pappret hittils.

Jag undrar om det är någon här på forumet som rent av kanske är brandingenjör eller känner någon sådan? Är det möjligt att bli det genom att läsa byggteknik och sedan inrikta sig på brand eller nåt i den stilen? Den linjen som är helt inriktad på brandingenjör tar endast in ca 20 personer / år, och med mina halvtaskiga betyg på runt 15 i snitt så är det nog inte så stor chans att jag kommer med där. Dock ska jag skriva högskoleprov nu 1 april så det kanske blir grymt bra där, får hoppas det iaf.

Men om ni har några tips på intressanta utbildningar eller ang. hur man kan bli brandingenjör, skriv en rad!

Ha det bra och tack för mig! //Anders

Går själv en KY-utbildning som heter CAD-konstruktion & design som är på två år. Till skillnad från ingenjörsutbildning är denna mer praktisk (en tredjedel av utildningen är prakitk hos företag). Det krävs inga superbertyg för att komma in, det räcker med grundläggande behörighet (eller vad det nu heter) och en intervju.

edit: kan slänga upp lite mer information när jag kommer hem ivkäll

Last edited:
JesperN skrev:
Går själv en KY-utbildning som heter CAD-konstruktion & design som är på två år. Till skillnad från ingenjörsutbildning är denna mer praktisk (en tredjedel av utildningen är prakitk hos företag). Det krävs inga superbertyg för att komma in, det räcker med grundläggande behörighet (eller vad det nu heter) och en intervju.

edit: kan slänga upp lite mer information när jag kommer hem ivkäll

Detta låter intressant, inväntar spänt mer info :)

http://www.komvux.kungsbacka.se/ky_cad.htm
http://www.ky.se/ för mer information om KY-utbildningar

Som sagt så är det en tredjedel praktik som är uppdelad i tre perioder, vilket är väldigt bra då det är mycket lättare att få jobb då man får mer kontakt med företagen under utbildningen. Den första klassen som går denna utbildningen slutar nu i maj och många av dem har redan blivit erbjudna jobb. Själv är jag bara på andra terminen och har precis varit på min första praktik och hitintills är jag mycket nöjd med utbildningen.
Kommer i skrivande stund inte på mer just nu, men om det är något du undrar över så är det bara att fråga.
:tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...