Funderar på köp av krockad Gixxer -04, råd?

XJR Danne

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
XJR 1300 -05
Hej!

Jag funderar på att köpa en GSX-R 1000 -04, som eventuellt kommer att auktioneras ut av ett försäkringsbolag. Hojen blev lagd, egentligen flippade föraren över, i relativt låg fart (typ 80 knyck) på en öppen gata. Det jag vet om den (m.a.o. det jag sett):

Bakramen vind, fotpinnarna slut, styrpinnarna slut, framfälgen kanske slut, tanken samt alla kåpor är deformerade till oigenkännelighet. Lite repor på ramen. Man behöver ju inte vara en kärnfysiker för att gissa sig till att jag har planer på att bygga om den till streetfighter/cafèracer vid eventuellt köp. Ett plus är att den gått ett par hundra mil bara, så motorn är ju i princip bara inkörd. Och det är ju ingen dålig motor vi snackar om. :)

Det jag undrar: Hur bra håller ramen, svingen och gaffeln för en sådan krasch? Nya ramar är rätt vridstyva så ger sig gaffeln först? Några idèer?
Och vad anser ni vara lämpligt bud förutsatt att ramen är ok men allt annat som jag tidigare nämnt är slut?

M.v.h. Danne

Hoztic skrev:
Om den har smällt rakt in i något så kan ju framgaffeln vara krökt. Har alla motorkåpor osv klarat sig?
Annars kan det ju vara ett intressant projekt! :)

Jepp, men jag tror mer att den har kasat in i en trottoarkant, skall forska mer i det. Alla motorkåpor har klarat sig vad jag såg iaf, och den har inte läckt ut ngn olja.. jepp det kan definitivt vara ett intressant objekt. :) Dock om den skall förbli kåplös så borde jag ändå sätta på heavy-duty motorkåpor (NRC el liknande), grus i motorn e ingen höjdare. Bara gaffeln har klarat sig... den e inte billig. Inte svingen heller.

GSX-R Selander skrev:
Jepp, men jag tror mer att den har kasat in i en trottoarkant, skall forska mer i det. Alla motorkåpor har klarat sig vad jag såg iaf, och den har inte läckt ut ngn olja.. jepp det kan definitivt vara ett intressant objekt. :) Dock om den skall förbli kåplös så borde jag ändå sätta på heavy-duty motorkåpor (NRC el liknande), grus i motorn e ingen höjdare. Bara gaffeln har klarat sig... den e inte billig. Inte svingen heller.

Hur lyckas du få bjuda på en hoj från ett försäkringsbolag?

mvh

benfre skrev:
Hur lyckas du få bjuda på en hoj från ett försäkringsbolag?

mvh

Hemma så funkar det så att då försäkringsbolaget köper upp hojar av försäkringstagare som skulle bli för dyra att reparera så kommer de ut till försäljning. Men oftast är de ju så slut så att det inte e ngn idè.

HanneZ skrev:
Gafflarna är också ganska hårda vilket ibland resulterar i att styrhuvudet är snett.

Det har jag inte tänkt på, tack.. bra att veta.

la ikull en CB i 90 i somras. Den ramen var rak efteråt. Jag slog inte i något. skulle de va samma fall som detta så är ju Gixxer ramen "lite" råare än CBns så att säga och den borde klarat sig men när de handlar om att slå i saker krävs ingen större fart för att saker ska krökas tyvär. :3freak

Om gaffeln är skev så hade nog jag kollat vidare på något annat. Min ram höll inte bättre än gaffeln iaf.

Edit: Jag hade inte vågat slå till på den om den inte var jäkligt billig, dvs <20k (och att jag visste till 100% att motorn funkade)

Last edited:
Mja det beror ju på hur det tar, men t.ex. som man krockar rakt fram i något så kan gaffeln klara sig samtidigt som styrhuvudet böjs ned lite så hjulet hamnar närmare kylet typ. Detta måste kollas ordentligt, annars lär det blir ett kasst köp.

Repor och bulor i ramen är inget kul kolla upp nogrannt så att den inte är skadad jag har sett trista bilder på aluramar som helt plötsligt viker sig då de återanvändts från en krasch.
Svingen brukar klara sig men kolla efter djupa skrapmärken samt om du kan montera/demontera bakhjulet med lätthet samt kolla spårningen.

Kass framfälg är en utmärkt ursäkt för att skaffa sig en upsättning snygga marschesini fälgar.....

Kan man få fråga vad du ämnar ge för skrotet?

FUBAR skrev:
Om gaffeln är skev så hade nog jag kollat vidare på något annat. Min ram höll inte bättre än gaffeln iaf.

Edit: Jag hade inte vågat slå till på den om den inte var jäkligt billig, dvs <20k (och att jag visste till 100% att motorn funkade)

Som sagt så måste jag kolla upp den noggrannare i vilket skick gaffeln är, som du säger, är gaffeln vind är det nästan bara att skippa. De där gafflarna är inte direkt lättöverkomliga till ett mänskligt pris på skroten.. plus att då ramen antagligen inte är hundraprocentligt frisk. Mm jag ger nog inget högt bud, som sagt så är det ett osäkert kort och jag vet inte hur mkt de vet om den där hojen och dess skador varken på hojverkstan där den står nu eller försäkringsbolaget. Men motorn kan man ju sälja lös för 15 papp om man gör en dundertabbe. :rolleyes:

HanneZ skrev:
Mja det beror ju på hur det tar, men t.ex. som man krockar rakt fram i något så kan gaffeln klara sig samtidigt som styrhuvudet böjs ned lite så hjulet hamnar närmare kylet typ. Detta måste kollas ordentligt, annars lär det blir ett kasst köp.

Japp jag skall mäta och jämföra med en hoj som är i skick.

Borsiin JR skrev:
Repor och bulor i ramen är inget kul kolla upp nogrannt så att den inte är skadad jag har sett trista bilder på aluramar som helt plötsligt viker sig då de återanvändts från en krasch.
Svingen brukar klara sig men kolla efter djupa skrapmärken samt om du kan montera/demontera bakhjulet med lätthet samt kolla spårningen.

Kass framfälg är en utmärkt ursäkt för att skaffa sig en upsättning snygga marschesini fälgar.....

Kan man få fråga vad du ämnar ge för skrotet?

Man blir ju nojjig för mindre. :) Men det är bra, ,man kan inte vara nog försiktig med sådana här köp. Hehe javisst, femekrade Marchesini skulle bli snyggt på den hojen, konstigt att Suzuki aldrig kan göra snygga fälgar, resten lyckas de bra med. Jag skall kolla svingen. Lika bra att man gör en check-lista då man far dit och bjuder på den sen... priset beror ju lite på, försäkringsbolaget har ju alltid ett utgångspris. Jag vet inte var det hamnar, men om vi säger så här, då jag satt och räknade nyss på vad det skulle kosta för att få den i brukbart skick (minus kåpor och förutsatt att gaffel och ram är ok) så hamnar det kring 15 lakan hur man än vrider på det. För att få den snygg (ljuddämparen rejält repig, ny lack) så kommer man ju upp i och t.o.m. lätt över 20 om man vill. Så mitt bud på den där om ram, sving, gaffel, motor är ok kommer att ligga kring 25k, inte mer. Mc verkstads innehavaren som har den nu tror att den kommer till försäkringsbolaget kring jul så vi får se ifall tomten kanske kan vara snäll i år. :)

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år