Funderar på fighter!!

Von Vettet

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
cykel
funderar på att göra en enkel fighter modifiering på min hoj. Tänkte ta av alla kåpor och sätta cross-styre och en liten enkel lampa. Men frågan är vad kalaset kan gå loss på ? vad för styre ska jag köpa?behöver jag ändra typ mina stålspunna slangar? krona? var,vilken lampa kan ni rekomendera? är detta ett dyrt projekt och tidskrävande?

Novisa frågor,men ni bör ju vara experter så jag hoppas på schyssta svar!! :tummenupp

Von Vettet skrev:
funderar på att göra en enkel fighter modifiering på min hoj. Tänkte ta av alla kåpor och sätta cross-styre och en liten enkel lampa. Men frågan är vad kalaset kan gå loss på ? vad för styre ska jag köpa?behöver jag ändra typ mina stålspunna slangar? krona? var,vilken lampa kan ni rekomendera? är detta ett dyrt projekt och tidskrävande?

Novisa frågor,men ni bör ju vara experter så jag hoppas på schyssta svar!! :tummenupp
Snabb uppskattning av kostnader:

Crosstyre 500-1500
Styrkrona med risers 2500-4500
Separata risers till egna kronan 400-1000 (behövs inte ifall du köper färdig styrkrona)
Bromsslangar 800-1500
Kopplingsvajer 150-350
Framlampa 800-1500 (givetvis finns dyrare varianter också)
Cykeldator 98-1500 (du kan ju även använda orginalinstrumenteringen)

Vilket styre du skall ha är upp till dig. Ta det som du gillar och som ger dig den körställningen du vill ha. Finns i olika tjocklekar. Se bara till att dina risers passar till just det styret du väljer.

Du kommer troligtvis behöva ändra på bromsslangarna. Dom har en tendens att inte räcka upp till det nya styret. Men montera styret och kolla ifall dom räcker.

Lampor, kolla runt lite på olika hojar ifall du ser något du vill ha. Även vissa mopeder har snygga och billiga lysen.

Tidskrävande....Ja, lite mekande och problemlösningar kommer du få göra. Men det är det som är roligt.
Se bara till att när du handlar saker att du inte tar dom på beställning. Har dom inte sakerna inne så åk till nästa affär och köp där istället. (Väntar tex. fortfarande på mina risers. Snart 3 veckor :( )

Last edited:
Det verkar som många väljer att borra hål i sin övre krona, och skruva i s.k. risers till ett crossstyre. Billigt, men då har du ju hål i kronan om du vill bygga tillbaks hojen till original senare. Ny krona är nog äckligt dyrt, flera 1000 skulle jag tro. Kan hända att du böhöver längre bromsslangar, kanske kopplings- och gaswire oxo. Vet inte vad det kan tänkas kosta. Det hela kan ju bli hur dyrt som helst, men det är ju lite charmigt att försöka bygga snyggt och billigt. :tummenupp

EDIT: Wiseguy hann visst före, och hade lite bättre koll :rolleyes:

Vad det gäller styrkrona så ifall du har möjlighet så ta en liten semestertur till Tyskland och inhandla den där. Mycket billigare där jämfört med Sverige.

Wiseguy skrev:

Crosstyre 500-1500
Styrkrona med risers 2500-4500
Separata risers till egna kronan 400-1000 (behövs inte ifall du köper färdig styrkrona)
Bromsslangar 800-1500
Kopplingsvajer 150-350
Framlampa 800-1500 (givetvis finns dyrare varianter också)
Cykeldator 500-1500 (du kan ju även använda orginalinstrumenteringen)

Vilket styre du skall ha är upp till dig. Ta det som du gillar och som ger dig den körställningen du vill ha. Finns i olika tjocklekar. Se bara till att dina risers passar till just det styret du väljer.

Du kommer troligtvis behöva ändra på bromsslangarna. Dom har en tendens att inte räcka upp till det nya styret. Men montera styret och kolla ifall dom räcker.

Lampor, kolla runt lite på olika hojar ifall du ser något du vill ha. Även vissa mopeder har snygga och billiga lysen.

Tidskrävande....Ja, lite mekande och problemlösningar kommer du få göra. Men det är det som är roligt.
Se bara till att när du handlar saker att du inte tar dom på beställning. Har dom inte sakerna inne så åk till nästa affär och köp där istället. (Väntar tex. fortfarande på mina risers. Snart 3 veckor :( )
man tackar för det.har du några uppslag på www-adresser som man kan glida in på??? alltså att få lite ide'er och uppslag?

Von Vettet skrev:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=24718
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=51714

Wiseguy skrev:

Cykeldator 500-1500 (du kan ju även använda orginalinstrumenteringen)

Du Wiseguy, du var lite snabb nu va??? :kocko
Hört talas om Clas Ohlsson? Hahaa... Där finns det en billig liten jävel som kostar 98:- och funkar upp till 300... KÖP!!! :tummenupp

Go go go!!! Bygg och visa oss din sköna tyskröv... :arsele

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...