Funderar på ett byte CBR600-VFR800

ValterCBR

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2006
Hoj
Honda VFR 800 ´07
Vad tror ni om detta byte? En CBR600F ´01 mot en VFR 800 ´08? blir man besviken på VFR? Nu ska det tilläggas att jag inte kör speciellt sportigt, men gillar kåpförsedda hojar.

Mvh/ Valter

Gillar man inte att Piska för att ha effekt så tror jag du gör ett bra byte du får ett bra vridoråde på hela skalan tack vare Vtec, och skulle du piska vfr:ren så hänger den med det mesta, förutom lite lite i toppfart o vad har det för betydelse. Tycker nya vfr:en är Jäkligt snygg, den skulle nog de flesta bli nöjda med, jag oxå:tummenupp

Alltså, det är lite olika kategorier motorcyklar. VFR800 verkar dock vara lite av en allroundmotorcykel precis som CBR-en. Provkör en nu, nyss!
Du kanske skulle kunna bli besviken på försäkringspremien. Glöm inte att kolla den.

Ska starkt överväga saken, sen att den är billigare att försäkra gör ju inte saken sämre.
Tack för era åsikter.

Mvh/ Valter

Som övriga säger, och även jag (med mina fördomar!): Köp Viffern!

Du säger: "kör inte SÅ sportigt" SÅ vad kan gå fel?
En hoj med utpräglat bra drag i motorn på mellanregistret, större volym = inte lika surrig, och behöver inte köras "sportigt" för att gå bra.
Du sitter dessutom bättre på Viffern, och vill du klippa iväg 20 mil och fika är det en barnlek med den hojen.

CBR 600 är en mkt trevlig hoj - till det DEN är avsedd: krokiga vägar, och ffa bana. Trots hög ålder på många gammel CBR 600:or spöar de större och nyare hojar pga att de just är så optimala och lättkörda på bana.
jag blev direkt kär i en när jag körde en, just på bana.
Men på landsvägen... nja, det vet jag inte om jag skulle velat ha en.

Pengarna har jag fixat, nu gäller det att bestämma sig. I ärlighetens namn så är jag bra sugen på att byta, men magkänslan är inte den rätta än.
Men vad jag förstår av era kommentarer så är inte VFR en dålig hoj.

Mvh/ Valter

Nu är det gjort. Det blev en silverfärgad med väskor. Försäkringspremien sjönk med ca 3700:- och kommer att sjunka ytterligare i höst när jag fyller 40 år. Fast VFR-en känns slöare, det måste jag erkänna.

Tack för alla svaren!

Mvh/ Valter

Nu är det gjort. Det blev en silverfärgad med väskor. Försäkringspremien sjönk med ca 3700:- och kommer att sjunka ytterligare i höst när jag fyller 40 år. Fast VFR-en känns slöare, det måste jag erkänna.

Tack för alla svaren!

Mvh/ Valter

Hur tycker du nu efter sommaren, är du fortfarande nöjd?
Har kollat på VFR och CBR1100 blackbird/ZX12R/Hayabusa inför våren. Gissar att VFRen är mer lättsvängd men saknar effekt. Hur tror ni att den står sig mot dessa?

Hur tycker du nu efter sommaren, är du fortfarande nöjd?
Har kollat på VFR och CBR1100 blackbird/ZX12R/Hayabusa inför våren. Gissar att VFRen är mer lättsvängd men saknar effekt. Hur tror ni att den står sig mot dessa?

Jag kan inte förstå hur man kan anse att effekt saknas när där finns kring 100 av dem. Där finns folk som kör IOM TT med VFR och det går inte långsamt....

Visst är effekt kul och vanebildande men enda gången jag tycker att min 80hk cykel inte räcker till effektmässigt är motorvägstransport med packning och passagerare. Även om jag saknar fler spärrar i huvudet jämfört med de flesta så sätter chassie och vägstandard gränsen långt innan effektbrist börjar bli ett problem på kurviga vägar.

Jag kan inte förstå hur man kan anse att effekt saknas när där finns kring 100 av dem. Där finns folk som kör IOM TT med VFR och det går inte långsamt....

Visst är effekt kul och vanebildande men enda gången jag tycker att min 80hk cykel inte räcker till effektmässigt är motorvägstransport med packning och passagerare. Även om jag saknar fler spärrar i huvudet jämfört med de flesta så sätter chassie och vägstandard gränsen långt innan effektbrist börjar bli ett problem på kurviga vägar.

Det är väl vridet som man kan vara orolig för och det går väl ofta hand i hand med kubiken...

har provat en vfr 800 och blev lite besviken1 saknar lite vrid tycker jag men det är en fin hoj att åka på sen är den ju snygg med... fast prova en triumph st:tummenupp

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show