Funderar på en XR 600

bebbe skrev:
2243157 Min har original drevning inte f-n wheelar den på trean, inte utan vidare iaf. Sedan att det går att ta upp den är ju en annan sak. Powerwheela är när man bara sitter rakt upp och ner och hojen går på bakhjulet :fakta :tungan

Det gjorde min om jag satte mig lite längre bak, och då va den uppdrevad en kugg fram, kolvringar slitna och 1 liiite läckande avgasventil
Ska bli spännande att se hur den går nu

Moddad luftburk och slipon, inget mer

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2243678 Det gjorde min om jag satte mig lite längre bak, och då va den uppdrevad en kugg fram, kolvringar slitna och 1 liiite läckande avgasventil
Ska bli spännande att se hur den går nu

Moddad luftburk och slipon, inget mer

Menar du att du hade ett 15 drev fram? Alltså drevat den för att gå fortare?

Berätta gärna hur det blev när du fixat den :)

bebbe skrev:
2243713 Menar du att du hade ett 15 drev fram? Alltså drevat den för att gå fortare?

ja nerdrevad..de blir 13 kugg då eller :3freak
14 e väl orginal?
jag kör med 1 kugg större fram vid motardkörning iaf.
märks inte sååå stor skillnad på resvänlighten..men man får lite bättre varv på motorväg o så.

ozeo skrev:
2244094 ja nerdrevad..de blir 13 kugg då eller :3freak
14 e väl orginal?
jag kör med 1 kugg större fram vid motardkörning iaf.
märks inte sååå stor skillnad på resvänlighten..men man får lite bättre varv på motorväg o så.

När man har motardhjulen på så blir ju den totala utv lägre iom annan rullomkrets. Känns som om en uppdrevning där nästan är ett måste.

Det jag funderar på är att om jag skulle sätta på 15 drev fram på min nu så skulle den definetivt inte bli lika bakhjusbenägen med offroad sulorna på :rolleyes: Så som min är nu så går den upp lätt på 1:an och tvåan men trean får man allt ta i lite. Jag är visserligen inte så lång så jag sitter ganska så långt fram i sadeln. Tycker att det är roligare och köra bakhjul om man inte behöver flytta på kroppen fram och tillbaka (mer än lite i sidled när man kör då förstås).

Ang hur bakhjulsbenägen XR:en är så är faktiskt modellen innan 91 lite mer villig. Den har ju ett mindre bakhjul original så totalutv blir lägre på den.

Last edited:
bebbe skrev:
2244120 När man har motardhjulen på så blir ju den totala utv lägre iom annan rullomkrets. Känns som om en uppdrevning där nästan är ett måste.

Det jag funderar på är att om jag skulle sätta på 15 drev fram på min nu så skulle den definetivt inte bli lika bakhjusbenägen med offroad sulorna på :rolleyes: Så som min är nu så går den upp lätt på 1:an och tvåan men trean får man allt ta i lite. Jag är visserligen inte så lång så jag sitter ganska så långt fram i sadeln. Tycker att det är roligare och köra bakhjul om man inte behöver flytta på kroppen fram och tillbaka (mer än lite i sidled när man kör då förstås).

Ang hur bakhjulsbenägen XR:en är så är faktiskt modellen innan 91 lite mer villig. Den har ju ett mindre bakhjul original så totalutv blir lägre på den.

jag har kört med offroad sulorna o 15 drev fram oså.
de blir väl lite som du säger..de går o plocka den på 3an ändå men lite svårare..
att flyyta tibaks hjälper grymt mycket.
sen fick jag lära mig en teknik här på sporthoj som gör de lite enklare.
man ska inte försöka rycka upp hojen i styret utan mer försöka "sparka" ut den mellan benen..då rycker man samtidigt som bena gör lite jobb.
sen åker kroppen naturligt bakåt så man inte lutar sig fram..de e de som bruka förstöra.
jag är dock ej nån bakhjuls fantom o tror nog att en duktig snubbe skulle kunna plocka upp den på 4an utan att behöva stå upp. det är mycket teknik.

ozeo skrev:
2244143 jag har kört med offroad sulorna o 15 drev fram oså.
de blir väl lite som du säger..de går o plocka den på 3an ändå men lite svårare..
att flyyta tibaks hjälper grymt mycket.
sen fick jag lära mig en teknik här på sporthoj som gör de lite enklare.
man ska inte försöka rycka upp hojen i styret utan mer försöka "sparka" ut den mellan benen..då rycker man samtidigt som bena gör lite jobb.
sen åker kroppen naturligt bakåt så man inte lutar sig fram..de e de som bruka förstöra.
jag är dock ej nån bakhjuls fantom o tror nog att en duktig snubbe skulle kunna plocka upp den på 4an utan att behöva stå upp. det är mycket teknik.

Mm. just det. När jag försöker rycka så blir det liksom inte bra. För mig funkar det bättre att sitta rakt ner och bara slira på kopplingen. Men ibland när man bli lite exalterad så försöker jag rycka och det blir pankaka utav allt :rolleyes:

Skall prova det du säger. Jäkligt kul detta med bakhjul, fattar inte hur barnslig man kan vara ibland :D

Sedan har jag märkt att XR:n är lite svårare att hålla på bakhjulet än andra offroadare jag har haft (XT660, DR650). Vissa säger att det har att göra med att den har kortare hjulbas. Men det går ju fast det bara är lite mindre marginal.

PS. har du kört någonting med ditt DR800 bygge? Hur blev den att köra nu när den är klar?

bebbe skrev:
2243713 Menar du att du hade ett 15 drev fram? Alltså drevat den för att gå fortare?

Japp jag har 15-drev fram. Förra ägaren som slängt dit ... ska byta tillbaka till 14. Visst det ska jag göra :-)

bebbe skrev:
2244159 Mm. just det. När jag försöker rycka så blir det liksom inte bra. För mig funkar det bättre att sitta rakt ner och bara slira på kopplingen. Men ibland när man bli lite exalterad så försöker jag rycka och det blir pankaka utav allt :rolleyes:

Skall prova det du säger. Jäkligt kul detta med bakhjul, fattar inte hur barnslig man kan vara ibland :D

Sedan har jag märkt att XR:n är lite svårare att hålla på bakhjulet än andra offroadare jag har haft (XT660, DR650). Vissa säger att det har att göra med att den har kortare hjulbas. Men det går ju fast det bara är lite mindre marginal.

PS. har du kört någonting med ditt DR800 bygge? Hur blev den att köra nu när den är klar?

jo den är väl o köra som viken landsvägare som helst..
bra fjädring men fet usd gaffeln o öhlinarn :tummenupp
inte så mycke markfrigång så knäskrap vet jag ej om de går..
:va

ozeo skrev:
2244168 jo den är väl o köra som viken landsvägare som helst..
bra fjädring men fet usd gaffeln o öhlinarn :tummenupp
inte så mycke markfrigång så knäskrap vet jag ej om de går..
:va

Cool blev den iaf. Gött med storstånka i landsvägsåk.

Var föresten ute och körde lite enduro men XR:en idag. Skitkul! Tycker faktiskt inte att den känns så hemskt stor när man väl kör runt på den. Värst är det när man fastnar eller det blir riktigt bökigt. Är inte så lång så den blir lite hög :tungan Tror nog att jag skall prova te ner den en kugg fram och se om den blir ännumera traktor mässig i skogen :banana

Ljunghusen skrev:
2244162 Japp jag har 15-drev fram. Förra ägaren som slängt dit ... ska byta tillbaka till 14. Visst det ska jag göra :-)

Tror nog att den blir lite goare i skogen men 14 mot 15 drev. Enda gången 15 drev verkar passa är nog med motard hjul :)

Finns ju växellåda.... :D
Hur bökigt spåret är avgör vilket drev som funkar bäst. Skogsmoddad fjädring och höjt/framflyttat styre gör
rätt stor skillnad på den i skogen. Men tung, bökig o fladdrig är den iaf.
/u

Ljunghusen skrev:
2244162 Japp jag har 15-drev fram. Förra ägaren som slängt dit ... ska byta tillbaka till 14. Visst det ska jag göra :-)

Äntligen har du blivit man och köpt XR... grattis

CBR är för kvinnor, tar lite längre tid att inse det för vissa än för andra men .... fan vad jag saknar min XR600.. VI ses i sandtaget nån dag

ulf_lundin skrev:
2245597 Finns ju växellåda.... :D
Hur bökigt spåret är avgör vilket drev som funkar bäst. Skogsmoddad fjädring och höjt/framflyttat styre gör
rätt stor skillnad på den i skogen. Men tung, bökig o fladdrig är den iaf.
/u

mycket riktigt..vart en helt annan hoj o köra efter man höjt styre :)

har en uppsnoffsad -87 med 93:ans motor att sälja.. nyborrad o renoverad, inte ens startad än. nylackad, ny plast osv..?

HenRRik skrev:
2247159 har en uppsnoffsad -87 med 93:ans motor att sälja.. nyborrad o renoverad, inte ens startad än. nylackad, ny plast osv..?
haha, vem renoverar en motor utan att provstarta den sen?

kowal; ja äntligen :) Den är tokkul

Ljunghusen skrev:
2247602 haha, vem renoverar en motor utan att provstarta den sen?

kowal; ja äntligen :) Den är tokkul

Har inte hunnit, är ju lite pyssel me ram osv inan man kan sparka igång den. Nu är det dock inte mkt kvar!!

är såklart i helt körbart skick den säljs!

Jag har hittat några hojar som är klart intressanta, är det någon som kan tipsa vad man speciellt skall kolla upp på en xr 600. Har den några typiska fel?

Jag är också intresserad av en XR. 600 framförallt, det finns fler att få tag, lägre pris mm.

Kommer i första hand att användas för seriöst grus-bus och skogsstigar. Är XRen lämpad för detta? Eller blir den bara stor och otymplig?

Kicka igång den igen när du kört den varm. Vanligt fel att statorn är kass så den blir omöjlig att starta varm.

Annars inget jag känner till. Kolla länkage och lagringar noga. Slits mkt på endurohojar

Naj då den funkar fint till att sladda runt i skogen med

Olsson skrev:
2260008 Jag är också intresserad av en XR. 600 framförallt, det finns fler att få tag, lägre pris mm.

Kommer i första hand att användas för seriöst grus-bus och skogsstigar. Är XRen lämpad för detta? Eller blir den bara stor och otymplig?

den är ju byggd för grusbus o småstigar..de är väl dess ultimata uppgift typ..

köp min köp min köp min :tungan

Är det något speciellt i form av förändringar mellan årsmodellerna man ska tänka på. Är det bättre motor på senare modeller? Bättre, sämre chassi?

Eller är den i det närmaste oförändrad och det gäller bara att hitta ett ex i gott skick?

Lämpligt pris för en 96-98? 25 000:- - 30 000:-? mer, mindre

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...