Funderar på en XR 600

rebellen

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2006
Hoj
xr 650 r
Jag behöver lite råd... Jag funderar på att köpa en Honda XR 600 årsmodell mellan 90- 00 för ca. 20- 30000kr.
Som jag kan förstå det så är det den perfekta cyckeln, hyfsat många hkr, lagomt långa serviceintervaller och de flesta är landsvägsregistrerade.

Om man skall kika på alternativ så vad finns då? Någon som kan rekomendera nån annan hoj? Vad är XR: ens svagheter?
Tacksam för svar/ Jonas :confused:

rebellen skrev:
2235704 Jag behöver lite råd... Jag funderar på att köpa en Honda XR 600 årsmodell mellan 90- 00 för ca. 20- 30000kr.
Som jag kan förstå det så är det den perfekta cyckeln, hyfsat många hkr, lagomt långa serviceintervaller och de flesta är landsvägsregistrerade.

Om man skall kika på alternativ så vad finns då? Någon som kan rekomendera nån annan hoj? Vad är XR: ens svagheter?
Tacksam för svar/ Jonas :confused:

vad skall du ha den till?

rebellen skrev:
2236275 Jag hade tänkt åka mestadels grusbus och lite i skogen samt en del efter asfalt. Det blir nog inte motard nu i första läget utan det får vänta ett tag.

öhh,, bara så du vet så får du min med motard sulor för 24 papp....ej prutbart
isdäck o o vanliga nubbdäck följer med. sitter isdäck på fälgarna nu.

rebellen skrev:
2236275 Jag hade tänkt åka mestadels grusbus och lite i skogen samt en del efter asfalt. Det blir nog inte motard nu i första läget utan det får vänta ett tag.

om det är xr serien du tänker på så...
xr250 bra i tajt skog lugn effekt osv. död på grus död på asfalt(har ej testat men läst på rätt mycket)

xr400r bra i skogen, lugn effekt tungt svänghjul. ej så rappig utan snarare segdragare, fungerar på asfalt men behöver upphottning om man skall skall göra motard av den.

xr600. har inte testat. kan tänka mig att den ligger någonstans imellan 400an å 600an. designen påminner dock om en äldre konstruktion än 400an

xr650r har haft en och än sålänge den roligaste hojjen jag kört.
fungerar sisådär iskogen.. egentligen en grussprättare men fungerar utmärkt som motard.

ingen av dom är top of the line vad gäller hk/kg men dom tillhör dom driftsäkraste endurohojjarna

väljer du en xr650r så kan det skillja på effekten på pappret mao billigare försäkring på vissa årsmodeller..(men det är samma effekt på alla årsmodellerna)

tips ..xr400r är svår att hitta som lv reggad.hittar du en så ligger den nog högt i pris.

väntar med spänning på om honda fyller i hålet till 2007 som xr650r lämnade i deras produktserie. honda :fatta!

nyligen köpt min och jääävlar vilken rolig maskin

utmärkt att (försöka) wheela med, sladda grus och köra skog

Inget för seriös enduro precis men att leka med ...... Mkt skoj för pengarna

Provkör några st innan du köper... man märker tydligt att vissa är mer slut i motorn än andra

Lättmekad som satan, och väldigt glesa serviceintervaller.

Svagheter hm... Fotbromsen sitter jävligt illa till, det är de enda jag kan komma på. Liten fjuttig pedal som sitter för långt in mot motorn. Jag ska bocka min lite
Ajust det den powerwheelar inte på 4an
:D

Last edited:
Ljunghusen skrev:
2236995 nyligen köpt min och jääävlar vilken rolig maskin

Provkör några st innan du köper... man märker tydligt att vissa är mer slut i motorn än andra

Svagheter hm... Fotbromsen sitter jävligt illa till, det är de enda jag kan komma på. Liten fjuttig pedal som sitter för långt in mot motorn. Jag ska bocka min lite

om man inte står då alltså..
eller är din slut :7peta :hihi

Ljunghusen skrev:
2237018 Kommer ihåg vad du sa.. "Den går att rycka upp på 3an".. det luktar slut motor här
:hihi

rycka o gasa på 3an. o samma på 4an om man står..
har ett kugg större än orginal fram..
har du orginaldrevn?...
kshhhiiiii*onda kattljud* :D

o just de..glömde o säga att den som sitter uppepå vid utförande väger 110 +++++ kg :rolleyes:

Jag lurar åxå på att införskaffa en enduroreggad XR 600 R från -93. Vad ska man ge för en sådan tycker Ni, nyrenoverad motor, elfel till framlampan förlorar spänning av någon oförklarlig anledning??

XR 600 R verkar vara klart roligare än den Suzuki Freewind jag åker o fisåker på just nu. Inte så mycket mek heller vad det verkar.

Har kollat runt lite och xr 650 verkar ha lite bättre vikt/effekt förhållande, någon som vet om den skall servas tätare än 600:an?
Är det någon som har några andra tips är XR 600? Annars så verkar den helt klart vara den mesta allround hojen.

Tät service/driftsäkerhet är inget du behöver bry dig om vicken du än köper.
Har du råd slå till på 650 tkr ja!

Ljunghusen skrev:
2236995 nyligen köpt min och jääävlar vilken rolig maskin

så du har renoverat färdigt hojen då ?

läste i ngn tråd om att den rasat & att du håller på att renovera den.
vi ses på någon tur framöver :tummenupp

// Henke

Håller med freddola köp en xr650 så får du så mkt mer på köpet!!!

Jag håller på och scoutar blocket samt diverse prylmarknader och endurosidor. Just för tillfället så jobbar jag så himla mycket så jag kan inte åka nån längre sträcka för att kolla på nån hoj. Men för hoppningsvis så blir jag ledig några dagar i nästa vecka eller veckan därefter. Och då blir det att åka runt och kolla in olika hojar.

alltås jag skulle nog hellre skrapa ihop någon krona till och köpa en xr650r istälelt för en xr600. ganska stor skillnad på dom hojjarna.. båda e ju bra men 650 är ju bättre :tummenupp

wonderwizard skrev:
2239561 så du har renoverat färdigt hojen då ?

läste i ngn tråd om att den rasat & att du håller på att renovera den.
vi ses på någon tur framöver :tummenupp

// Henke

Naj tyvär den är inte färdig än, men mkt är gjort (isärtagen, alla lager borta, mätt upp rubb och stubb, honat cyl, renoverat topp m.m) ... Väntar på att pengarna ska rulla in (imorn) så jag kan köpa lager bla

vi syns absolut :)

Min har original drevning inte f-n wheelar den på trean, inte utan vidare iaf. Sedan att det går att ta upp den är ju en annan sak. Powerwheela är när man bara sitter rakt upp och ner och hojen går på bakhjulet :fakta :tungan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT